4 jarige wil leren lezen.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Paris91, 3 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Mijn 4 jarige wil heel graag leren lezen.
    Ze is al een paar maand aan het oefenen met schrijven en kan makkelijke woordjes schrijven zoals mama, poes en boom.
    Nu vraagt ze steeds of ze mag leren om boeken zelf te lezen.
    Ik ben blij dat ze zo enthousiast is voor lezen (wij lezen zelf veel en lezen veel voor), maar ik wil haar geen verkeerde dingen aanleren wat het lastiger maakt voor de juf straks.
    (Leren ze bijvoorbeeld eerst hoofdletters en dan kleine letters? Moeten kinderen nog aan elkaar schrijven zoals wij vroeger?)
    Ook kan ze heel erg verdrietig worden als het niet lukt en zegt ze dingen als “ik kan helemaal niks” of “het lukt me nooit”. Ze is snel onzeker en ik wil niet dat ze onzeker wordt over iets wat ze op deze leeftijd nog helemaal niet hoeft te weten.
    Wat zouden jullie hiermee doen?
     
    Nova1986 vindt dit leuk.
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ze leren eerst kleine letters, dan pas hoofdletters.
    De twee meest gebruikte methodes op school zijn veilig leren lezen of Lijn 3.
    Kijk eens naar filmpjes over zoemend of zingend lezen. Dan zie je hoe je het kunt aanleren.
    Let qua uitspraak van letters goed op hoe je het zegt. Buh ipv bee.

    Verder, ga lekker naar de bieb en haal avi start boekjes.

    Aan elkaar schrijven gebeurt nog wel. Op de school van mijn kinderen niet.

    Verder zelf even inlezen over de leerkuil en growth mindset.
    Je kunt het nog niet. Ipv je kunt het niet. We kunnen het dus gaan oefenen. Van proberen kun je leren enzo.

    Lekker haar volgen, spelenderwijs. Niet zelf actief aanbieden, maar zorg dat het er ligt.
    En ga lekker met haar naar buiten, letters zoeken op straatnaambordjes, kentekens, logo’s. Er is zoveel te vinden.
     
    Vulpen, nizzie86 en Paris91 vinden dit leuk.
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier heeft dochter met 4 jaar ook leren lezen, eerst de klanken aanleren dan hakken en plakken en zo zingend lezen. Ze is nu 5 jaar en leest avi midden 3 en eind 3. Hoe meer je leest , hoe vloeiender het gaat.
    Verder veel taalspelletjes doen en lekker spelen met woorden. Bij schrijven goed opletten dat je ze de letters zoals op school aanleert omdat het anders in groep 3 lastig kan zijn om daar de methode weer aan te leren.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  4. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    #4 rijo, 3 feb 2023
    Laatst bewerkt: 3 feb 2023
    Hier een kleuterjuf ;) Leuk dat ze zo enthousiast is! Probeer haar zoveel mogelijk te volgen en geef het goede voorbeeld als ze bv. vraagt of je iets voor haar wil opschrijven: gebruik kleine letters, schrijf van links naar rechts en van boven naar beneden. En blijf vooral heel veel voorlezen! (Voorlezen is de voorloper van begrijpend lezen :o:)

    Zoals al is genoemd: Spreek de klanken inderdaad uit zoals je ze hoort, doe lekker veel taalspelletjes (rijmen, wat is de eerste/laatste/middelste klank, hakken en plakken van mkm/mmkm woorden etc) en gebruik plustaal: Je kan het NOG niet/Alles wat je schrijft is goed, want het is jouw brief/Probeer het maar.

    Misschien leuk om samen een soort portfolio te maken? Het laten zien en het trots zijn op je werk is een mooie voor kinderen die onzeker zijn. Bewaar alle werkjes bijvoorbeeld in een (zelfuitgezochte ;)) map met insteekhoesjes en zet een mooi klembord pontificaal in de woonkamer neer om een tekening tentoon te stellen. Zoiets.

    Aan elkaar schrijven is vanaf groep 3.

    Bied lekker veel materialen aan: diverse soorten drukwerk (avi start boekjes, prentenboeken, kindertijdschriften, informatieboeken, reisgidsen, brochures, atlas, etc), notitieboekjes, post-its, wit papier, potloden, diverse soorten en kleuren pennen, stiften, kaarten, enveloppen, briefpapier, letterstempels, etc. Je hoeft er in principe niets mee, zolang zij maar vrij toegang heeft tot deze materialen. Je zou het in een leuk mandje of koffertje kunnen doen (uitnodigend).
    Tip: kijk eens bij de kringloop voor materialen!
     
    nizzie86, spruitje80, owly en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik zou op school vragen welke methodes ze gebruiken etc. Aan elkaar schrijven is hier bijvoorbeeld pas groep 4.

    Hier hadden ze het over klankgebaren. Veilig leren lezen. Eerst blok schrift los - schoolletters los - verbonden schrift. Voor de eerste twee kan je filmpjes vinden op Youtube. Voor schrift kan je googlen of kijken bij Junior Einstein. Maar er zit een max aan per dag. Ik heb dat 3 jaar terug verzameld. Als je wil dat ik het mail kan ik kijken of het op een andere computer staat.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  6. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    N las toen die 5 werd op avi start niveau.
    Wij volgen hem hier in, als ik merk dat het te makkelijk word pak ik een moeilijker boek.
    Inmiddels leest ie op m3 niveau. In principe zou E3 ook lukken.
    Schrijven is vooral op klank. dus bijv oma schrijft hij als Oomaa.
    Aan elkaar schrijven is vanaf groep 3.
    De juffen weten dat we dit doen en bieden hem op school ook groep 3 leeswerk aan.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Hier is aan elkaar schrijven helemaal afgeschaft. :D Maar voor het lezen is dat sowieso niet interessant. En voor een vierjarige voor schrijven, vind ik, ook nog niet. Vooral lekker vrij laten, in de zin van niet dwingen tot bepaalde vormen en vooral niet klein laten werken (tussen lijntjes ed), vooral zo groot mogelijk en met stiften en krijt ed laten werken. Of op school aan elkaar geschreven wordt verschilt per methode en dus per school. Maar ik zou me daar nu dus nog niet druk over maken.

    Qua lezen: ik zou beginnen met de letters leren. En dan inderdaad kleine letters en met de klanken ipv de 'naam' (ah, buh, cuh, ...), zodat ze ze op een gegeven moment aan elkaar kan plakken tot een woord (bv. k-ah-t, geen ka-aa-tee, probeer maar eens ;))). En liefst spelenderwijs. Bv. de eerste letter van haar naam, van mama's naam, papa's naam, enz. Van Zwijsen zijn hele leuke kleutersamenleesboeken. Leuk als ze een paar letters kennen. Als ouder lees je het verhaaltje en het kind lees af en toe een woordje. Vos en Haas hebben ook dat soort boeken. Plakken is soms nog wel iets wat ze pas later 'snappen', dat ze wel al veel letters kennen, maar het plakken maar niet lukt. Ik weet niet hoe het precies werkt qua hersenontwikkeling, maar voor mij leek het er op dat de hersenen er echt aan toe moeten zijn (en dat is geen kwestie van willen oid) en als dat dan zo is, dan gaat het opeens heel hard.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    2ij hadden via de kringloop de oude veilig leren lezen boekjes. Die zijn makkelijker dan de avi start in de bieb.

    De samenlees boekjes van de bieb zijn trouwens wel echt super leuk. Je leest samen het verhaal.

    Onze zoon ging aan de slag met de magneet doos van Zwijsen. Daar zaten ook bladen bij om korte woordjes neer je leggen.

    Eerst de klanken en dan kunnen ze daarna het koppelen doen. Spelletjes zoals
    Zeggen b-oe-k welk woord zeg ik vond hij ook leuk. En daarna andersom. Deden ze ook in de kleuterklas.

    Ik zou kijken bij de kringloop als op marktplaats. Zeker voor die magneet dozen en andere leren lezen dingen is het leuker te kijken tweedehands.
     
  9. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Ik heb mijn kinderen zelf leren lezen (ruim voor groep 3). Ze waren er klaar voor en gaven het zelf aan. Intussen een grote voorsprong qua lezen. En nog steeds enthousiast over lezen en boeken. Blijf dit stimuleren. En blijven voorlezen.

    Ik heb hiervoor het letterbord van Zweissen gebruikt. Begin met de letters van het alfabet en klanken zelf uit te spreken (fonetisch dus tu ipv tee en sss ipv es). Even opzoeken hoe je dat uitspreekt per letter. Zodra ze de letters en klanken kan herkennen EN zelf correct uitspreekt ga je verder. Klanken, verschil tussen ij en ei, sch, nk.

    Daarna komen de avi start boekjes. Ga samen naar de bieb. Een leeskaart en samen lezen. Hou het kort in het begin.
     
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.555
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Het genoemde letterbord/magnetische letterdoos is een goede ja. Ik heb die nog liggen, je mag m voor een klein prijsje hebben Mocht je dat willen, stuur maar PB.
     
  11. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    402
    231
    43
    Hier werken spelletjes het beste. Dochter (5,5) heeft een hekel aan boeken lezen, maar als ik een speurtocht door het huis maak op haar niveau (eerst kast - wc - plant, inmiddels gangkast - voordeur - keukenkastje) dan vindt ze het lezen maar wat leuk. Ook zoekspelletjes (papiertjes met voorwerpen in een zakje (bijv. sok, jas etc en later wasverzachter, snijplank ofzo) en dan grabbelen en wie het het eerste heeft gevonden, doen het goed.

    Schrijven zou ik terughoudend mee zijn of inderdaad vragen welke methode ze op school gebruiken. Hier leren ze vanaf de kleuters verbonden schrift; heel leuk als uitdaging voor dochter, maar niet iets wat ik haar zelf had aangeleerd. Tegenhouden kan je ze niet en moet je ook niet willen, maar terugblikkend had ik haar liever gestimuleerd om bijvoorbeeld te stempelen dan actief met haar te schrijven (ik liet haar bijvoorbeeld wel eens boodschappenlijstjes schrijven, de jongste laat ik dat liever op de computer of met stempels doen). Ze heeft het namelijk wel echt verkeerd aangeleerd en het is lastig af te leren.
     

Deel Deze Pagina