Is dit echt zo gek?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 4 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik vraag me toch eens iets af. Niet dat ik van plan ben ons "beleid" aan te passen, maar ik ben benieuwd of ik nu echt de enige ben die het zo doet.

Onze zoon is bijna 2,5 en wordt 's nachts toch nog wel eens wakker. Eng gedroomd, doorkomend kiesje dat zit te vervelen, enz. Gewoon de normale zaken bij kleine kindjes. Ik ben zelf een erg slechte lichte slaper, lig na een enkel geluidje de rest van de nacht wakker. Dus kom ik regelmatig slaap tekort. Ik hou hier rekening mee, ik ga bv 's avonds niet laat de deur uit, ik weet dat onze zoon 's morgens weer om 8u paraat is. Op stap gaan heb ik sinds ik zwanger werd niet gedaan. Ik ben altijd om uiterlijk 22.30 thuis, zodat ik op tijd naar bed kan om aan mijn uren te komen.

Anderen vinden dit vaak raar. Onze zoon is toch geen baby meer die nachtvoedingen nodig heeft, zeggen ze dan. Nee, dat klopt, maar hij slaapt ook niet uit tot 10.30 en hij slaapt ook niet iedere nacht door. En wanneer wel en wanneer niet, dat is niet te voorspellen. Mijn vriend wil onze zoon 's morgens best uit bed halen en ook 's nachts gaat hij er best wel eens uit, maar ik ben dan toch wakker en slaap niet meer in. Ik mis het stappen en feestjes op zich best wel, maar het vooruitzicht van zo'n hele korte nacht bederft het plezier, waardoor ik net zo lief thuis blijf of om 22u naar huis ga. Zoon heeft ook niks aan een brakke moeder in het weekend.
    Hij gaat soms wel eens logeren, maar dat is 2 of 3x per jaar. Meer wil ik niet, omdat wij allebei al fulltime werken en we hem in het weekend liever niet ook nog wegbrengen.

Ik denk bij mezelf: ik ga wel weer feesten en op stap als hij op een leeftijd is dat hij 's morgens zelf kan aankleden en naar beneden gaat enz, en dat hij het leuk vindt om te gaan logeren. Komt vanzelf over een paar jaar. Of vinden jullie het ook raar dat ik rekening hou met de nachten op deze leeftijd nog?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.191
    113
    Ik vind het niet raar, zo gaat het bij ons al jaren, maar moet er wel bij zeggen dat ik sowieso niet meer echt behoefte heb aan feesten en stappen.

3. bea1988

bea1988 Actief lid

10 jan 2016
    245
    40
    28
    Als ik al eens naar een feestje ga, wat echt maar zeer zeldzaam is, dan hou ik ook in mijn achterhoofd dat het de dag erna weer vroeg dag is. Dus ja ik hou er ook rekening mee.

4. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Ik vind t ook niet gek. Ik doe het ook nog steeds.. ik ga soms wel op stap of tot heel laat naar een verjaardag maar die keren zijn in een jaar op 1 hand te tellen. Ik word zelf echt niet leuker van te weinig slaap dus ik hou daar rekening mee. En daarnaast liggen mijn interesses daar ook niet meer zo.
    Uit logeren doe ik liever ook niet te vaak, alleen als t echt niet anders kan.

5. Floorriieejj

Floorriieejj Actief lid

25 mei 2016
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan valt het van jou nog mee, een bevriend koppel wil telkens om 19u30 thuis zijn voor hun zoontje (2 jaar). En ze maken ook geen uitzonderingen hierin, dit vind ik toch wel heftig. Dan kan je toch ook eens niet gezellig gaan eten? Maar goed, dit is hun keuze.

Zelf vind ik dat je dit helemaal zelf moet weten en ondervinden. Als dit voor jou zo goed werkt en jij hebt geen behoefte aan al het feesten, dan moet je dit vooral blijven doen. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt en dit is voor iedereen anders.

6. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik vind het niet gek.. Maar ik persoonlijk doe het niet :D

Stappen vinden mijn man en ik allebei heerlijk, en ja als we dan de dag erna brak/moe zijn.. dat hoort er dan bij. :)

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik ben niet van het stappen en feesten e.d. dus die behoefte heb ik niet. Maar als wij eens een avondje weg willen dan doen we dat gewoon. Soms nemen we onze zoon mee en leggen we hem daar te slapen. Soms regelen we oppas, maar echt laat maken wij het eigenlijk nooit, zijn altijd voor 0.00 wel weer thuis eigenlijk. Uitzonderingen daargelaten bij feestdagen of een bruiloft bv. maar daar kan ik me dan ook niet druk om maken. Onze zoon komt ook nog wel eens 's nachts, maar daar ben ik nooit langer dan 5 minuutjes zoet mee en 't gebeurd maar af en toe. Als dat dan precies een keer gebeurd op een avond dat wij laat naar bed zijn gegaan, dan is dat pech voor ons. Ik ga dan de volgende avond weer op tijd naar bed.
    Soms vind ik het 't wel waard om een dagje wat vermoeider te zijn doordat we wel een leuke avond hebben gehad.
    Het is soms ook goed om wat tijd voor jezelf en/of elkaar vrij te maken, dan de mindere slaap maar even op de koop toe nemen.
    Het zou natuurlijk ook nog heel goed kunnen dat hij gewoon prima de nacht doorslaapt!
    Maar dat is hoe ik er over denk hoor, dat is natuurlijk voor iedereen heel persoonlijk.
    Kan me ook wel voorstellen dat als je niet makkelijk in slaapt dit wat lastiger ligt.
    Ik slaap vaak zo weer verder als ik eruit ben geweest voor onze zoon. Was toen hij baby was wel anders, omdat ik me toch ging af vragen wat er was en lag te malen, maar inmiddels dit volledig los gelaten en kan ik gewoon weer m'n bed in kruipen en lekker verder slapen.

8. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Ik ga wel gewoon nog op stap. De ene week niet, de andere week 2x. Gewoon omdat het zo uitkomt dat ik dan bijv. 2 feestjes heb. Ik zou het zonde vinden om niet meer te gaan omdat ik dan mn vrienden amper nog zie, en ik vind het gewoon gezellig. Ik ga de volgende dag dan gewoon tegelijk met de kinderen naar bed ;) als ik het laat heb gemaakt.

9. susy26

susy26 Niet meer actief

Wij zijn niet van die stappers.
    Ik heb soms een feestje van me werk ofzo. Maar dat is ook niet elke mnd.
    Toevallig afgelopen 17 sep, werd een collega 50. Moest heel de dag werken en savonds door naar het feest. En dat weten ze dan ook. Maar echt niet elke mnd.
    Snap je wel, en het is echt niet raar..
    Ze zijn vorige week toevallig voor de eerste keer bij oma gaan logeren. Maar ook dat hoeft niet elke week.

10. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind het niet gek maar ik zou me ook niet zo laten leven door een kind. Als jij graag een keer wil stappen zou ik dat wel doen. Misschien dat je kind eens kan logeren. En anders gewoon accepteren dat je de dag erna wat minder fit bent en die dag dan lekker vroeg naar bed.
    Zelf stappen wij nooit, geen behoefte aan. Ik vind het leuker om ergens eens wat te eten of drinken oid.

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Stappen als in een kroegentocht houden doe ik al jaren niet meer maar we hebben in het weekend wel regelmatig verjaardagen/feestjes/visites tot ver na 22.30 uur. Ik slaap ook slecht, licht en niet uit maar heb het er voor over.

12. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

Uitgaan en stappen moet er echt wat bijzonders zijn dat ik mee ga.

Ik ga wel eens naar een verjaardag of uit eten maar later dan 01.00 wordt het niet, ik ben ook een enorm lichte slaper onze dochter van 2.5 jaar oud wordt minimaal 2 keer per nacht nog wakker. En is er in de ochtend uiterlijk om 6.30 weer bij onze zoon van 6,5 slaapt wel door maar is altijd al rond 5.30 wakker.

Wij gaan trouwens niet vaak in de avonden op pad met de kinderen sowieso niet als ze de volgende dag weer naar school moeten dan is het 19 uur gewoon bedtijd voor zoon 19.30 en anders neem ik de pyjama mee en doe die daar al aan dat ze in de auto vast in slaap vallen en ik ze over kan leggen maar dan rijden we weg als het bedtijd is.

Verjaardagen en feestjes in de avond neem ik ze echt niet mee naar toe. wordt het ook niet leuker van.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Voor of met hun zoontje?

Ik kan namelijk prima om 17.15 reserveren.. voor je dan je eten heb... en dan kan je toch rond half 8 thuis zijn...?

14. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Bij ons komt het ook niet veel voor omdat we eigenlijk nooit samen naar een feestje gaan. Maar ik krijg regelmatig de vraag om met collega's op stap te gaan, mee te doen aan de dorpsquiz of een 80's/90's party. Tja, die duren langer dan tot 22u.

Mijn vriendinnen vieren hun verjaardagen overdag met alle kinderen erbij en de vrienden van mijn vriend (allen vrijgezel) vieren het 's avonds, maar dan blijf ik thuis bij onze zoon. Als enige vrouw tussen al die mannen vind ik zelf niks.
    Hij komt dan wel vaak ver na middernacht thuis en slaapt dan uit tot 11.30 ofzo, maar hij slaapt heel diep en wordt niet standaard wakker van ons. Mijn vriend heeft nooit van stappen gehouden en ik op zich wel, maar wat sommigen ook al zeggen: heb je het ervoor over om brak te zijn?
    Bij mij is het antwoord dan "nee". Ik ben al zo vaak brak doordat ik heel licht slaap en dus vaak wakker lig, ook al ga ik vroeg naar bed. Maar dat wordt toch heel vaak maar raar gevonden. Ik moet wel eerlijksheidshalve zeggen dat ik tot mijn 25e iedere zondagochtend het licht uitdeed in de kroeg ;)

We gaan weg regelmatig (1x per 2-3mnd) samen een avondje uit, maar dan gaan we rond 18u uit eten en daarna even wat drinken, komen we rond 21u thuis ofzo. En dan past mijn moeder of schoonzus thuis op. Dan liggen wij er om 23u ook gewoon in en zijn we de vlg dag op tijd op.

15. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik hou van slapen maar ik hou ook erg van ontspanning. En dat is voor mij inderdaad onder andere naar een pubquiz of een feestje gaan. Misschien niet elke week maar toch wel eens regelmatig. Ik zou dus zelf niet álles laten omdat je moeder bent en je zoon slecht slaapt. Kun je niet overdag eens een keer een tukkie doen als je man en zoon boodschapjes doen?

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Goh, ik zoek naar een evenwicht. Dochter van vier wordt ook nog regelmatig wakker en is elke dag om half zeven paraat (jij hebt dus nog geluk met die acht uur), en dus probeer ik genoeg rust te nemen. Maar ik ga ook af en toe wel uit eten met vrienden of op café. Die ene nacht minder slapen kan ik echt wel compenseren met de volgende dag opnieuw wat vroeger mijn bed in.

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dat is dan een keuze he

Ik blijf ook vaak thuis... en soms neemnik het brak zijn voor lief.

Dochter is jnmiddels 9... en dan nog steeds is brak zijn de volgende dag niet ideaal.
    En ik wil er toch ook af en toe even tussenuit of naar een leuk concert. Niet meer elk weekend.. maar een keertje moet kunnen.

18. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Mwah, ik vind het wel wat ver gaan. Maar goed wie ben ik? Als jullie het geen probleem vinden...

Mijn dochter is 6,5 en met periodes nog elke nacht (soms meerdere keren) wakker. Ik moet er elke (doordeweekse) ochtend om 06.00 uur uit, dus doordeweeks probeer ik er wel om uiterlijk 23.00 uur in te liggen, maar in het weekend houd ik daar gaan rekening mee. Dan maar gaar 's morgens, ik giet er flink wat sterke koffie in en dan gaat het prima de rest van de dag.

19. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dat kan ik dus niet. Vroeger kon ik prima met minder slaap, maar tegenwoordig ben ik de hele dag duizelig, misselijk zelfs met 10 koppen koffie. Dat is al als ik minder dan 7,5 uur slaap. Heel irritant.

20. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    Ik vind het wel raar, en zou het zelf niet doen. Vroeger was je toch ook brak na een nacht stappen? Dan geeft het toch niet dat je af en toe een zondag moe en sjaggie bent? Ga je gewoon die avond weer op tijd naar bed en neem je een extra bak koffie.

Hoe doe je dat bij verjaardagen van vrienden dan? Ga je dan ook om half 11 al naar huis? Wij nemen onze dochter meestal mee, en leggen haar daar op bed. Ergens tussen 01.00 en 02.00 uur rijden we weer naar huis. Echt stappen op zaterdagavond in de stad doen we al heel lang niet meer, maar verjaardagen wel, en af en toe een borrel bij vrienden, feest van het werk, een bruiloft of een 90's party zeker wel. Dan blijft onze dochter bij opa's en oma's logeren. Het leven is een feestje, maar je moet af en toe wel zelf de slingers ophangen is mijn motto ;)

Deel Deze Pagina