Mijn dochtertje is bijna 4 maanden oud. Sinds ruim een week ben ik de borstvoeding aan het afbouwen. Mijn productie loopt zo snel terug dat ik eigenlijk nog maar 1 a 2 keer per dag borstvoeding geef. Mijn dochter was al gewend aan haar fles, want ik kolfde regelmatig. Ze heeft nooit problemen gehad met drinken uit een fles. Het was altijd even kort huilen zodra de fles leeg was, of ze nou 100 of 200cc kreeg. Ook de kunstvoeding leek geen probleem. Ze ging moeiteloos over en heeft de fles niet geweigerd. Tot eergisteren. Ineens wil ze de fles niet meer, soms krijg ik er nog 80cc in maar dat is toch eigenlijk niet genoeg. Gisteravond (flesvoeding) en vanochtend (borstvoeding) spuugde ze alles weer uit. Was beide keren echt een vloedgolf die eruit kwam (projectiel braken). Wat is er aan de hand? Waarom ging de overgang een weeklang prima en krijgt ze nu ineens klachten? Heeft ze een allergie (ze heeft ook eczeem op armpjes en beentjes)? Is ze een gewoon een beetje ziekjes? Gaat de overgang borst-fles te snel? De laatste twee weken voor ik begon met afbouwen borstvoeding was ze geen grammetje aangekomen... mijn borstvoeding liep al terug voordat ik ging afbouwen. Ze lijkt ook nogal last van de ontlasting te hebben. Ze huilt bij het poepen; elke ochtend een ENORME luier vol. Nu met kunstvoeding veel dikker dan de diarree achtig poep van de borstvoeding periode. Niet onbelangrijk: ze is er verder vrolijk onder. Zo lang ze maar niet aan het poepen is of we haar proberen te voeden. Maar ze moet nu echt wel even weer aankomen.
Dat de ontlasting dikker is dat is normaal. Ik zou het een paar dagen aankijken want mijn eerste gedachte is dat ze ziek is.
wil je ook stoppen met borstvoeding of doe je dat omdat je productie terug loopt? borstvoeding is makkelijker te verteren dan fles vandaar de vastere poep mogelijk zit ze verstopt en moet ze daarom spugen. mischien mist ze toch wat huid op huid contact waardoor ze huilt bij de fles.
Ik wilde al stoppen met borstvoeding voordat ik door had dat mijn productie aan het terug lopen was (heb medicijnen nodig die niet samen gaan met borstvoeding). Dat ze het huid op huid contact mist kan ik me voorstellen bij zo'n snelle overgang. Ze is inderdaad ook niet gewend om zo'n vol gevoel te hebben, denk ik. Bij borstvoeding had ze wel 6 poepluiers per dag... t kwam er meteen weer uit. Nu bij kunstvoeding heeft ze 1 (enorme) luier per dag. Tussendoor zal ze dus waarschijnlijk een voller gevoel hebben (???)
het beste is eigenlijk een lactatiekundige te raadplegen als het goed is loopt er bij het concultatiebureau ook 1 zij kan je helpen met afbouwen. verder als ik je en tip mag geven zou ik inderdaad proberen wat extra huid op huid contact, mischien draagdoek? ík heb geen verstand van kv maar hoe vaak geef je nu bv en hoeveel kv? heb je nog wel een voorraadje? of ze zich echt voller voelt weet ik niet. mijn zoontje heeft vertopt gezeten en kwam juist vaker maar dronk minder en moest veel spugen. anders contact opnemen met de huisarts.
Klinkt als een virus. Beste dan is: aanleggen op verzoek en kv tot het minimum beperken tot ze weer beter is. Verder: liever de flessen met kv klein houden (120/4) en wat vaker geven, dat maakt de overgang naar kv minder heftig. Hou dat eczeem wel in de gaten. Dat kan door de koemelk komen. Kunstvoeding is koeelk. Ik hoop dat je begonnen bent met HA? Misschien ten overvloede, maar als je eigenlijk liever zou doorgaan met zelf voeden, heb je je medicatie hier gecheckt? Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Medicijnen - Overzicht: medicijnen en borstvoeding of een medicijnconsult bij een LC gehad?
Bedankt voor de reacties. Als ik nu extra ga aanleggen, stimuleer ik de productie weer. Dat is absoluut niet de bedoeling. Alle medicijn-varianten die ik wel mag hebben, heb ik inmiddels geprobeerd. Na vier maanden pijn heb ik echt iets sterkers nodig. Gezien mijn productie toch al terug leek te lopen en mijn dochter niet meer aan kwam, vond de kinderarts (op consultatiebureau) het ook een goed moment om over te stappen op kunstvoeding. Omdat ze ook erg aan het overstrekken was en eczeem heeft, heb ik specifiek gevraagd of ik beter HA voeding kon nemen. Volgens arts nergens voor nodig. Koemelkallergie komt zo zelden voor bij borstvoeding (wat ik tot die dag dus nog volledig gaf), daar was hij niet bang voor. Enige advies verder was om een vette creme op de eczeemplekken te smeren. Ik zal zeker wat extra met mijn dochter knuffelen... en ik zal kleinere hoeveelheden proberen. Zonet dronk ze zonder problemen 135cc.
Bij een buikgriep is bv wel aangeraden omdat het vaak het enige is dat binnenblijft. Met 4 maanden drijf je in een paar dagen echt niet de productie weer helemaal op, zeker niet als die al aan het teruglopen was. Eczeem kan duiden op een KMA die met kv aan het licht kan komen. Maar dat zou je 2 weken moeten aanzien, voordat je kan zien wat een voeding doet. Het onrustige kan ook wijzen op krampen die ze heeft door ofwel de verandering van voeding (kv ligt zwaarder op de maag) ofwel het virusje.
Inmiddels lijkt de vastere ontlasting van de afgelopen week nu juist weer om te slaan naar diarree.... buikgriepje?