Puur uit nieuwsgierigheid.... Mijn zus en haar vriendin zijn vanmiddag in Plitvice NP (Kroatie) een slang tegengekomen. Ik vind slangen heel interessant maar verder dan google reikt mijn kennis niet. Ik dacht een gladde slang maar alleen omdat een adder vlg mij dikker en korter is. Weet iemand dit?
Lijkt op een Nerodia Rhombifer ( diamantrug waterslang) Krengen zijn vals en kennen ontzettend gemeen bijten ( weet ik uit ervaring )
De foto is erg wazig, helaas ook geen kop te zien, wat toch meestal ook wel uitsluiting kan geven welke soort het is. Ik vind het diamantpatroon toch erg op een adder lijken. Inderdaad wel iets aan de dunne kant. Nu zijn jonge slangen vaak dunner dan volwassenen slangen (ook al hebben ze al bijna dezelfde lengte), dus het zou technisch gezien kunnen. Ik zou in ieder geval aanraden om er niet mee te spelen
Ik verwachtte echt een foto te zien van een gewone tuinslang...de hitte is even naar mijn hoofd gestegen. verder heb ik geen idee helaas.
Nee idd, ik had ook al opgezocht dat een zandadder (waar het patroon op lijkt) een opvallende neus en van die smalle rode pupillen heeft. Jammer dat de kop er niet op staat