Eerste week school, en overblijven?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door miepje77, 10 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Hallo,

Binnenkort gaat mijn oudste dochter naar school. Spannend allemaal.
    In de toekomst zal mijn dochter toch een paar dagen in de week moeten overblijven ivm mijn werk. Zit nu erg te twijfelen of ik de eerste week het overblijven wel of niet al moet doen. Ik kan voor eerste week wel wat schuiven in mijn werk, maar dat is echt uitzondering. Maak ik het dan juist niet alleen maar onduidelijker voor haar? De week erop zal ze toch moeten gaan overblijven. Hoe deden jullie dit? Ze gaat verder niet naar de BSO ofzo. Nu wel twee hele dagen naar het KDV
    Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes

2. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Misschien de eerste week 1 of 2 keer doen zodat het rustig opstart en niet heel raar voelt. Kan me voorstellen dat het voor zulke kleintjes raar aanvoelt.
    Lastig.
    Succes

3. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zou ook de eerste week als dat mogelijk is zelf er zijn voor haar. De start in een kleuterklas is intensief voor die kleintjes. (ben afgestudeerd bij de kleuters)

4. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.249
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Kan je niet een combi maken? Bijvoorbeeld de twee dgn die ze anders op het kdv zat gewoon haar de hele dag laten gaan? En bijvoorbeeld haar op een andere dag maar een halve dag laten gaan?

5. shai

shai Actief lid

16 sep 2008
    119
    0
    0
    conductrice
    vleuten
    Mijn dochter zit op een basisschool met continuerooster en is vanaf dag1 niet anders gewend!

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Zeker de eerste dag zou ik wel proberen te schuiven. Het is zo'n verandering en zo vermoeiend dat ze waarschijnlijk wel wat "rust" kan gebruiken.

Voor de andere dagen zou ik kijken hoe ze reageert op het gegeven "school".

7. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    bij een continu rooster zijn ze eerder vrij

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ligt aan het kind en ook wat de meesten doen op school.
    Mijn dochter heeft continurooster, die had t denk ik niet leuk gevonden als ik dr kwam ophalen, terwijl de hele klas bleef eten..

9. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Als je kan schuiven, zou ik dat zeker doen. Zeker de eerste week kan je kind wel wat nabijheid gebruiken. Ik denk niet dat het verwarrend is. Je kan uitleggen dat je er de eerste week wat meer bent. Het is een flinke overgang.

Bij mijn zoon op school is overblijven niet zo normaal. Maar bij mijn nichtje en neefje is het niet zo normaal om thuis te gaan eten. Je kunt kijken naar de gewoonte van school ;).

10. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Ik laat mijn zoontje vanaf vrijdag ook alle dagen overblijven. Hij kan dan daarna heerlijk buiten gaan spelen, terwijl dat bij mij thuis dan even lastig is omdat ik nog een kleintje rond heb lopen. Denk dat het meer rust geeft, in mijn geval, om hem te laten overblijven dan ophalen, boterham maken, en weer terugbrengen.

11. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Meiden bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik maandag en dinsdag mijn dochter tussen de middag thuis laat eten. Donderdag zal ze wel overblijven. Is helaas niet mogelijk met mijn werk om haar dan thuis te laten eten. Spannend hoor zo'n eerste week. Geloof dat ik er meer moeite mee heb, dan mijn dochter : )

12. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Bij ons in de buurt is overblijven gewoon de norm. Ongeveer 90% van de kindjes blijven elke dag over, zelfs bij de kleuters. Tussen de middag bij je ouders eten is echt een zeldzaamheid. Ik denk dat als verreweg de meeste kindjes overblijven, het voor je dochter helemaal niet erg is om ook over te blijven. Op het KDV blijven ze toch ook allemaal de hele dag?

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb 2 dagen halve dag gedaan, want thuis eten mag niet bij ons school. gewoon opgehaald dus, halve dag school. en daarna begon hij gewoon. alle kinderen eten dus op school. contunierooster heet het denk ik?ik dacht dat hij helemaal kapot zou zijn en heel vroeg naar bed willen gaan etc...niet dus...er is niks veranderd qua slaap.

14. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Het gaat om de eerste week. Hierna zal ze 2 dgn over gaan blijven.
    School is denk ik wel wat intensiever dan het kdv

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Heeft ze verder geen wendagen?
    Je kunt het gewoon aankijken. Hier was de eerste wendag een halve dag en de tweede wendag een hele. Toen heb ik dr ook meteen laten overblijven.
    Je kunt haar ook zelf vragen of ze op school wil eten of niet.
    Ik begrijp dat overblijven bij haar op school niet voor iedereen standaard is? Dan lijkt het me geen probleem om het de eerste week nog even niet te doen. Er zullen dan sowieso meer kindjes naar huis gaan, dus wat dat betreft is ze dan geen uitzondering.

Ik denk niet dat school intensiever is dan het kdv? Ja, tenzij ze niet gewend zijn om af en toe eventjes op een stoeltje te moeten zitten en te luisteren.. Maar verder is de kleuterschool hoofdzakelijk spelen.
    Kdv dagen zijn meestal ook langer(?)
    Als ik mijn dochter van een lange middag bso ophaal, is ze een stuiterbal, vaak helemaal hyper. Dat heeft ze van school niet.

16. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Ja ze heeft 4 wendagen gehad. Dit zijn maar halve dagen.
    Kinderdagverblijf is zeker langer, maar er is ook een rustmoment tussen de middag. Ze slaapt dan niet meer, maar wel even rustig zitten/liggen. Ook is alles nog nieuw, dus vandaar dat het mij ook intensiever lijkt in het begin. Ze is 2-3 dagen kdv gewend.

17. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn oudste blijft vanaf dag 1 over. Ik ben wel thuis, maar mijn jongste slaapt precies dan, het is 20 minuten lopen dus hij zou echt moeten haasten met eten en 95% van de kinderen blijft over.

Nu hoef ik niet te rennen en hij kan met zijn vriendjes buiten spelen.

Vond het heel moeilijk de eerste week, maar hij vindt het leuk en het heeft veel rust.

18. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.260
    113
    Centrum België
    #18 Kwek, 12 dec 2013
    Laatst bewerkt: 12 dec 2013
    Hier gewoon van dag 1 - meteen aan de nieuwe situatie laten wennen dat het ook bij de nieuwe omgeving hoort...

Deel Deze Pagina