Ikke We kregen dit thuis toen ik 12 was, en ik heb er dus ook op leren koken en ben niks anders gewend. Ik kook weleens bij mn opa en oma, op gas, maar dat vind ik erg onhandig, maar nou hebben die ook een ouderwets fornuisje hoor met pannetjes die wankel staan en geen gas aansteker enzo. Vidn het gewoon fijn dat het touchscreen is zegmaar, dus geen gedoe met gas aansteken, en het is volgens mij wel goed dat de plaat lang warm blijft, dan kun je hem dus al eerder uitzetten maar nog wel doorkoken, is toch wel goed voor het milieu denk ik
Ik ook. Kookt prima en is makkelijk schoon te maken. Maar mocht het ding kapot gaan/nieuwe keuken dan ga ik toch voor een inductie-kookplaat. Vooral dat inductie meteen (zo goed als) koud is als er geen pan op staat, vind ik super. (mijn ouders hebben inductie en wij hier dus niet, het heeft jaren geduurd voordat ik onthield dat die plaat warm bleef als er niets opstaat)
ik vind keramisch 10 keer niks, oke het kookt snel, makkelijk schoon te maken, maar je kan de temperatuur slecht regelen. ik ben zo blij met mijn inductieplaat, daar kan je de temperatuur heel goed van regelen, ideaal vind ik
Ik denk dat inductie handiger is, maar het is ook wel duurder in aanschaf. Bij keramisch moet je er inderdaad aan denken om het uit te zetten vlak voor het eten klaar is. Het blijft best nog een tijd warm. Als ik water kook voor thee, vind ik dat trouwens wel heel handig. Dan staat de fluitketel vanzelf op een soort warmhoutplaatje voor de volgende kop. Verder vind ik het fijn om schoon te maken. En het ziet er ook wel mooi uit. Ik moet alleen Luciaatje teleurstellen; op gas koken is minder slecht voor het milieu dan elektrisch.
Als je het eenmaal gewend bent is het redelijk fijn. Ik zou toch ook nooit meer kiezen voor keramisch maar voor inductie. Ik kook al 14 jaar keramisch en toch overkomt me regelmatig dat er iets overkookt en dat is lastig schoonmaken. Doordat de plaat heet is brand het vaak in, die plekken blijf je lang zien op de plaat. Gas mis ik trouwens ook niet, vooral het schoonmaken daarvan bleh.
ik vind een keramische kookplaat echt helemaal niks! bij mijn ouders altijd keramisch gehad, moest altijd op letten dat ik mijn handen niet branden (omdat het zo lang heet blijft en kinderen overal met de handjes aan willen voelen). verder mocht ik nooit met suiker of iets dergelijks in de buurt komen omdat het in kan branden maar het grootste nadeel voor mij was toch echt het trage reageren van de kookplaat, je kunt niet snel even iets lager zetten als het begint te koken ofzo........... daarna in mijn eerste huis een gaskookplaat gehad, prima qua snel reageren van de hittebron, maar drama om zuiver te maken. nu inductie, best of both worlds! reageert snel, blijft niet lang heet, makkelijk zuiver te maken. Inderdaad wel wat duurder in aanschaf (ook vaak andere pannen), maar omdat je dat ding toch wel elke dag gebruikt meer dan waard!
Ik vind keramisch ook helemaal 3 keer niks. Geef mij maar inductie! Reageert snel, makkelijk schoon te maken en doordat alles sneller kookt ben je ook sneller klaar. Tevens heb je daardoor minder vocht in je huis. De prijs is misschien wat hoger maar je hebt bijv voor 600E een inductieplaat bij IKEA en het komt gewoon allemaal uit dezelfde fabriek. En over de pannen: elke pan die magnetisch is kan je gebruiken op inductie! Ik heb hier 2 pannen staan waarvan duidelijk opstaat dat ze niet geschikt zijn voor inductie maar die doen het beter als m'n zogenaamde 'inductie' pannen
ik heb ook keramische gehad.. ik vind het heel fijn maar ben ook door mijn 3 jaar in spanje wonen niets anders gewend.. het enige nadeel is alleen dat het lang warm blijft.. maar onze plaat gaf goed aan als hij nog warm was.. dus dan wist je dat ook meteen gelukkig.. ik zou zeer zeker voor keramische gaan meid. makkelijk schoon te houden ik vond dat hij wel snel reageerde (was ook gloednieuw dusja) en t ziet er mooi uit..
Na thuis en in studentenhuizen op gas te hebben gekookt, hadden wij in ons vorige huis keramisch en hebben hierna voor inductie gekozen. Van de drie vind ik inductie echt verreweg het fijnst. Makkelijk schoonmaken, de pit direct weer koel en je kunt de temperatuur direct regelen en bijvoorbeeld water enorm snel koken. Veel beter nog dan met gas, laat staan met keramisch waarbij temperatuurregeling langzaam reageert (een warme pit koelt langzaam af). Ik vind inductie het geld driedubbel waard. Maar uiteindelijk kun je met alle mogelijkheden van koken natuurlijk wel gewoon uit de voeten
Ik prefereer koken op gas. Maar dat is persoonlijk. Let wel op bij het kopen van nieuwe pannen: Niet alle pannen zijn geschikt voor keramisch.
Ik had keramisch maar nu inductie en dat vind ik veel fijner. Keramisch kookt aan, inductie niet. Onze inductiekookplaat verwarmt alleen het gedeelte waar de pan opstaat en slaat af op het moment dat er wat overkookt. Bij onze keramische plaat was dat niet zo. Keramisch is in feite elektrisch verwarmen. Slurpt veel meer energie dan een inductiekookplaat en straalt veel meer warmte af (blijft ook langer warm). Inductie is even een aanschaf maar op termijn goedkoper door de lagere energiekosten en ook nog veel fijner in gebruik.