afgelopen donderdag is een meisje van 3 jaar bij ons geweest en heeft met ons zoontje gespeeld... Nu kwam ik haar moeder zaterdag tegen en die zei dat ze de waterpokken heeft... Nu was het nog niet uitgebroken toen ze bij ons was maar is dat dan nog wel gevaarlijk omdat het wel al bezig was want vrijdag heeft ze ziek op bed gelegen....??? Ik ga zowiezo voor de zekerheid morgen de huisart bellen maar... maar weet iemand of het in de beginfase ook onveilig is voor een zwangere of alleen als het uitgebroken is...???
Eerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Waterpokken zijn gevaarlijk voor jou als jij ze zelf vroeger niet hebt gehad. De incubatietijd is ongeveer 2 weken VOOR het uitbreken totdat de blaasjes beginnen op te drogen. Mocht je niet weten of je ze zelf vroeger hebt gehad kan een bloedtest uitkomst bieden. ze kunnen dan aan bepaalde stofje in je bloed zien of je ze vroeger gehad hebt.
Kan er niets meer aan toevoegen. Mijn zoontje had dus een poosje terug ook gespeeld met kindjes die een week later de waterpokken kregen. Heb de gyn gebeld. Als jij ze zelf nog niet gehad hebt, dan is het tot 20 weken risicovol. Maar ik zou dat voor d ezekerheid na vragen aan je verloskudinge als je ze zelf niet gehad hebt nog.
Fleur heeft het een paar weken geleden ook gehad, maar ik heb het zelf als kind ook gehad dus hoefde me geen zorgen te maken.
nee heb het zelf nooit gehad vandaar... maar heb net de dok gebeld kreeg assie aan de tel moet ff rond 1 uur terug bellen dan krijg ik de dok aan de tel...
huisarts zei dat het pas gevaarlijk is in de eerste 20 weken van de zwangerschap... Ik ben net 21 weken.. maar wil tog nog ff met de verlos erover hebben want je weet maar nooit..
verlos zeg weer wat anders... pff maar geloof toch ff nu liever de verlos... morgen weer huisarts bellen want moet bloedprikken geweldiggggg.... en dan gaan ze kijken of ik de waterpokken gehad heb ja of nee... maar wat ik al zei heb ze nooit gehad alleen de rode hond volgens mij moeder... maar nu ff afwachten dan maar....lekker in de zenuwe zitten heerlijkkk
Ik heb het opgezocht op de site van de RIVM: Waterpokken en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Korte samenvatting: Als jij al eens waterpokken hebt gehad, is er niks aan de hand. Als jij nog nooit eerder waterpokken hebt gehad, en het nu zou hebben opgelopen, heb jij zelf als zwangere een verhoogde kans op een longontsteking. Je kindje is in principe veilig bij 21 weken. Tot 20 weken is er een kans op 'congenitaal varicellasyndroom' (en die kans is 2% tussen de 13 en 20 weken, dus 1 op de 50 baby's), later in de zwangerschap is het nog nooit aangetroffen. Alleen als jij waterpokken zou hebben rond de bevalling, dan zou er ook weer een risico zijn voor de pasgeborene. Maar zover ben je nog lang niet. Hopelijk kunnen ze je geruststellen. Volgens mij zit je wel goed.
ja me huisarts heeft ook gezecht dat na de 20e week niet gevaarlijk is en ben 21 weken... en ik heb het nooit gehad.. maar heb om 10 over 4 een afspraak biuj de huisarts want moet van de velos ff bloedpirken en daaruit moet blijken of ik waterpokken heb of gehad heb.... en dan is het afwachten wat ze verder gaan doen....