7 feb, 14:40 Wat vele niet weten, is dat je pas recht op Kinderbijslag heb, in het volgende kwartaal dat je kindje geboren is. voorbeeld: Uw kind is geboren op 12 april, in het tweede kwartaal dus. Op de eerste dag van dit kwartaal was het kind nog niet geboren. Daarom krijgt u voor het eerst kinderbijslag voor het derde kwartaal. Dus word voor het eerst de KB betaald begin oktober, voor het derde kwartaal juli/aug/sept Betekend dat er vanaf 12 april tot 1 juli geen recht op Kinderbijslag was. Dus kan je bij de aangifte inkomstenbelasting, bij de rubriek: Uitgaven levensonderhoud kinderen onder de 30 een standaard bedrag aftrekken van 408,- kwam dit tegen op een hyves pagina JURISTENBUREAU - Als je geen geld wilt laten liggen Hyve - hyves.nl weet iemand of dit klopt? lijkt me nogal raar namelijk voor omdat ik het bedrag zo hoog vind is ruim 2 keer zoveel als de kb van 1 kwartaal groeten wendie
Het bedrag per kwartaal is in 2010 415. Ik denk dat je met deze consructie wel weg kunt komen, je moet bij evt. controle door de Belastingdienst wel het bedrag ad 415 kunnen verklaren. Je kunt de uitgaven voor het kind in het kader van een normaal leefpatroon gebruiken om tot de 415 te komen (voeding, etc.).
Je moet toch invullen of je kinderen hebt en of dit kind in bijv 2010 meer dan 6 maanden bij je woonde ? Lijkt mij dat het dan vanzelf berkend word door hun . maar ik kan het ook fout hebben Ik heb in 2006 aangifte gedaan en mijn zoon is in okt 2004 geboren dus heb toen ook ingevuld dat hij meer dan 6 maanden bij me gewoond heeft . volgens hun had ik toen geen recht op kinderkorting en n jaar later kreeg ik op mijn verjaardag toch een nieuwe definitieve berekening met de kinderkorting PLUS rente dat was n leuk verjaardagskado
Geen idee of dat van TS klopt maar in het bericht gaat het om dat je dus over een periode geen kinderbijslag ontvangt en het lijkt te gaan over dat je dus wel een kind had in 2010, maar dat deze geen 6 maanden bij je woonde, als ik het zo lees
Het lijkt me eigenlijk sterk. Dit geld krijg je wel, maar aan het einde van de kinderbijslag periode. Dus zou je dan bij wijze weer terug moeten betalen wat je toen als belastingaftrek hebt kunnen gebruiken. Maar ben benieuwd, zou wel mooi zijn natuurlijk wanneer je hiermee te maken krijgt.
Hey dames, Ik heb een reactie gehad van de belastingdienst. Dit was het antwoord: Nee, aftrek levensonderhoud gaat per kwartaal. Begin 2e kwartaal was er nog geen kind. 3e kwartaal wel, toen heb je ook kinderbijslag ontvangen (betaling 1/10); dan heb je ook geen recht op aftrek levensonderhoud. Onze dochter is in Mei geboren dus vandaag 2e kwartaal. Kreeg ook nog een linkje van iemand anders over dit onderwerp. Art. 36 Uitv reg IB 2001 - Artikel 36 Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001 :: Lexius.nl
ik snap er nog steeds niet zoveel van al dat abcadabra van de belasting altijd maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties