Onze dochter is nu 15 maanden oud en eet al een tijdje met de pot mee! Dit ging prima en ze at vrijwel alles wat we haar voorzetten.. Nu het volgende: sinds een week of twee begint ze wat 'kieskeuriger' te worden en heeft een duidelijke voorkeur voor vlees! Het probleem is dat als ze eenmaal een stukje vlees gehad heeft, ze de rest dus niet meer wil en alleen maar vlees!!! Vanavond aten we bij mijn ouders en zag ze dus bij ons op het bord vlees liggen, maar vond dat ze dus eerst een paar hapjes van haar aardappels en groenten moest eten... Dit was drama drama drama, maar we hebben volgehouden! Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wil niet te streng zijn, want ze is nog zo klein, maar ze weet wel al heel goed wat ze wil en kan bereiken! Wel vlees geven met als gevolg dat dat het enige is wat ze eet of volhouden dat ze eerst een paar hapjes van de groenten/aardappels moet eten voordat ze vlees krijgt?? Bij dat laatste kan het dus voorkomen dat ze niets eet van de warme maaltijd... Gelukkig komt dit niet iedere dag voor en ik hou er dan ook wel rekening mee, aangezien ze bijv pasta wel goed eet of ovenschotels (waarbij alles door elkaar zit). Dan maak ik dat na een dag dat ze slecht/niet gegeten heeft.
Ik heb er hier eentje van bijna 18 maanden die alleen maar aardappels eet ... niets aan te doen. Ik ga geen strijd aan. Ik wissel de maaltijden flink af zodat er in de week ook voldoende maaltijden tussenzitten die veel groenten bevatten en soms wat vlees. Daarnaast geef ik een vitaminetablet omdat ze wel erg weinig groenten eet. Gelukkig hier wel een goeie fruit en broodeter. Als ze wat groter is en ik wat beter kan communiceren met haar, ga ik het gesprek wel eens aan en dan zal ik wel wat strenger worden. Bij zoonlief werkte het trouwens prima om het om en om te doen: hapje groenten - hapje vlees etc maar ja, dochterlief wil absoluut niet geholpen worden dus dan houdt het snel op.
wij hebben ook zo'n periode gehad en toen zijn wij wel heel streng geweest. eerst een paar happen aardappel/groente en dan kreeg ze een klein stukje vlees. Ik sneed het vlees in kleine stukjes en ze kreeg dan steeds een klein stukje. Gaf wat drama's maar na een tijdje snapte ze het en nu eet ze ook nog wel voornamelijk haar vlees op maar ze eet nu gewoon ook haar groente/aardappelen
ik doe het zo...eerst groente op zn bordje, hij gaat dan 5/10 min eerder aan tafel..ondertussne schep ik onze borden op enz... soms tijden het koken krijgt ie al wat in zn hand...soms heeft ie al heel zn portie groente op die manier op gegeten daarna aardappel/rijst/pasta...als onze borden op tafel komen, probeer ik het veles btj te verbergen, zet iets voor mn bord ofzo...en dan wannee rie lekekr ana het eten is, krijgt ie een klein btj vlees... ik vind vlees dus het minst belangrijk, hij eet ook ei en vleeswaren op brood...dus ik doe het nu even zo...omdat ik de groentes nou eenmaal belangrijk vindt.. als ik zn aardappels bijv als eerst opschep..eet e alleen dat...en ook alleen dat.... klinkt als een heel gedoe...maar gaat niet per se altijd zo hoor...maar bijv gister gehaktballen, aardappeltjes, worteltjes en rode kool....dan begin ik dus met de groentes op zn bordje...en heeft ie al wat wortltjes tijdens het koken gegeten..
Als hier slecht gegeten wordt dan maak ik alles fijn met de staafmixer en dan wordt het ineens wel gegeten. Liever gepureerd en toch gegeten als niets gegeten en alles de vuilnisbak in.
Wij hebben die periode ook gehad. Het duurde gelukkig niet lang. Wij aten toen met zn allen eerst groente en aardappels op en daarna kwam vlees op tafel. Ik schatte in dat het een fase zou zijn en had echt geen zin in drama. Met pastas en schotels ging het redelijk goed. Ze zaten wel eerst vlees te vissen, maar met gehakt is dat vaak lastig dus gingen ze daarna gewoon eten
Zo hebben we het dus vanavond gedaan.. En ze heeft keurig alle aardappeltjes (gebakken krieltjes) en boontjes gegeten. Allemaal zelf en dat scheelt ook al, maar dat kan niet met al het eten.... Toen iedereen de aardappels en de groenten op had hebben we het vlees pas te voorschijn gehaald en kreeg ze nog een paar stukjes vlees. Iedereen tevreden, geen gemopper aan tafel (zowel van haar als van ons) en heerlijk gegeten! Zal wel weer zo'n fase zijn, komt wel goed... Vroeg me gewoon af hoe anderen het deden, wel leuk om te lezen dat iedereen het anders aanpakt!
Mijn dochter eet ook altijd eerst haar vlees op en als ze dan nog zin heeft de rest. Nou prima hoor, ik ga daar geen heel drama van maken. Als ze honger heeft eet ze echt wel. Sperziebonen is ze gek op, dus die eten we vaak, hahaha, want dan weet ik zeker dat ze lekker haar groente eet. Bloemkool houdt ze niet zo van, en daar eet ze dan ook (bijna) niks van. Nou ja, dan maar niet. Voeren als we AVG eten wil ze niet, dan eet ze helemaal niet. Ik maak bijvoorbeeld ook vaak macaroni met lekker veel verse groente erdoor, of een ovenschotel ofzo.
Mijn dochter vind vless ook het allerlekkerst! Dus, ik zet dat in de keuken zodat ze het niet ziet, krijgt eerst de groente en aardappels en als ze dat goed gegeten heeft dr vlees. Inderdaad als ze eerst dr vless krijgt, eet ze de rest niet, op deze manier wel. X