Voor beleg op brood heb ik bob de bouwer smeerworst gekocht voor mijn dochter. Ik was de ingredienten aan het lezen (ze mag geen koemelk) en zag dat er honing in zit. Dat mogen kleintjes toch niet? Zou het kwaad kunnen dat het in smeerworst zit of zou het zo bereid zijn dat het geen kwaad meer kan. Iemand enig idee?
Honing mag niet vanwege mogelijke aanwezigheid van Clostridium botulinum (een bepaalde bacterie). Als de honing zo verwerkt wordt dat mogelijke bacterieën worden gedood is er niks aan de hand. Ik heb die smeerworst ook, maar eigenlijk nooit op de ingrediënten gelet. Ik zal morgen toch eens kijken wat er precies op staat.
zuivere honging mogen ze tot een jaar inderdaad niet, maar verwerkt zoals in lever e.d. is er niets aan de hand dat is tig keer bewerkt dat er niets meer aan de hand is en je het zonder gevaar gewoon aan je kindje kunt geven.
Ok, bedankt meiden. Denk dat ik het morgen gewoon geef, lijkt mij ook dat het bewerkt is en het zonder gevaar gegeven kan worden maar was even benieuwd naar andere meningen Kan me ook niet voorstellen dat er 'kindersmeerworst' wordt gemaakt als het gevaarlijk is.
Smeerworst is sowieso niet erg gezond voor een kind en honing mag niet onder 1 jaar. Ik heb geen idee of de honing in de worst kwaad kan. Ik zou het voor de zekerheid niet geven. Er is nog zoveel anders voor op brood.
Dat gezonde en ongezonde gedoe van tegenwoordig je krijgt er de griebels van wij zijn groot geworden met smeerleverworst,smeerkaas etc etc etc tegenwoordig hebben ze speciale smeerworst,smeerkaas,beleg etc voor kinderen dus tja, doe waar jij je goed bij voelt, de een doet en wil het niet en de ander wel klaar. smeerleverworst zou niet goed zijn omdat er orgaanvlees(lever) in verwerkt zit, maar je hebt natuurlijk als je dit niet wil geven ook alternatieven. maar dat het ongezond zou zijn betwijfel ik.
Zoveel anders is er niet op brood. Ik ga met mijn dochter naar een dietiste omdat ze een koemelkallergie heeft en zij kwam met o.a. smeerworst voor op brood. Ook omdat een aantal dingen al afvallen. Niet dat ik zomaar alles aanneem van een dietiste maar het lijkt me toch prima om af en toe smeerworst te geven. En idd, niet alles is even gezond, jammer dan. Ik krijg er ook een beetje de kriebels van, vraag alleen maar of de honing die er in zit kwaad kan.
nou de diëtiste zal het heus wel weten meid, je gaat er niet voor niets heen, en als zij zegt dat je smeerworst oa op brood kunt doen, hoef je je echt geen zorgen te maken over dat kleine beetje honing dat er in verwerkt zit want dat is al tig keer bewerkt, en dan nog is het zo dat honing onder de 1 jaar wordt afgeraden, en die kleine van jou is ook alweer bijna 1 jaar, denk je nu echt dat al zou ze nu de honing puur krijgen die paar dagen zoveel verschil uitmaken niks hoor. tis voornamelijk gevaarlijk zolang de darmflora van de babys niet nog volledig ontwikkeld zijn, en met al wat ik gelezen heb zijn die nu echt wel goed ontwikkeld dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. gewoon lekker geven dus, ik geef zelfs wel eens filet americain op brood,zal ook wel niet het allergezondste zijn maar wij vinden het heerlijk en zij vindt het helemaal heerlijk.
Ben het helemaal met mamatje24 eens, de dietiste heeft ervoor gestudeerd, dus weet echt wel wat gezond en ongezond is. Laten we niet zo spastisch omgaan met wat wel en niet "verantwoord" is. Zolang je jouw kind niet elke dag friet met majo voorschoteld, is gezond een erg ruim begrip. Dus Maja, ik zou in ieder geval smeerworst geven. En over die honing....als je het echt niet vertrouwd kun je altijd de voedingslijn bellen. Als ze niet het antwoord hebben, dan zoeken ze het vaak wel voor je uit. Lune, eet smakelijk meissie!
Ik ben zelf op dieet geweest omdat Eva misschien een voedselallergie had en ik kon nog genoeg eten. Ik at zelfs helemaal allergeenvrij. Voor op brood bijvoorbeeld kipfilet, jam, appelstroop, fruit, pindakaas (toen pinda's weer mochten). En ik ben dus ook bij een dietiste geweest maar daar was ik absoluut niet over te spreken (ze kwam met hele rare adviezen), dus dat zegt ook niet alles. Ze zeggen wat je mag eten en vaak niet of het nou echt gezond is of niet. Smeerworst wordt gemaakt van lever en lever zuivert het bloed en er zit dus veel rotzooi in lever. Dus geef ik het liever niet aan Eva, aangezien er nog genoeg ander beleg is. Sorry trouwens dat ik dit heb geschreven, want blijkbaar krijgen sommige mensen er de kriebels van . Als je er niets mee wil doen doe je dat toch lekker niet?
@Snoopy, wel lezen zoals de dingen geschreven en bedoelt zijn en ze niet uit zijn verband rukken. Ik (en andere klaarblijkelijk ook) krijg de kriebels van hoe er tegenwoordig om wordt gegaan met wel of niet gezond eten, alles waar maar iets van suiker inzit of weet ik veel wat, wat niet puur natuur is, wordt de laatste tijd en zeker hier op het forum bestempeld als ongezond. daarbij de ene diëtiste is de andere niet, dat die van jou schijnbaar niet deugde wil niet zeggen dat ze allemaal niet zouden deugen. zo ken ik ze ook wel, dus als mijn kinderarts niet deugd en rare adviezen geeft en of in mijn ogen rare dingen zegt geld dat voor allemaal? zou wat zijn zeg Nee het is niet ongezond, dat wat je eet is gewoon niet het gezondste heel simpel. wil jij je kind onthouden van suikers en andere dingen die niet tot de lijst van puur natuur en gezond staan prima, maar aub ga niet doen alsof alles wat niet helemaal natuurlijk is of waar dingen aan toe zijn gevoegd zo ongezond is. Zelfs het eten van een patatje op zijn tijd is niet ongezond, weet je wanneer het ongezond is als je het dagelijks of een paar x per week eet, ja dan kun je spreken dat het niet zo gezond is wat je eet, smeerworst op je brood idem dito er zijn mensen die houden nou van gebakken lever, of gebakken kippelevertjes etc etc. die mensen eten toch ook niet per definitie ongezond, nee die eten iets wat jij niet lust, niet wil eten of wat dan ook, om jouw eigen redenen. maar dat jij iets ongezond vindt, houd niet in dat het ook daadwerkelijk ook ongezond is. je hebt gezondere dingen om te eten ja daar heb je gelijk in, maar pfff zeg wat een drama wordt er af en toe gemaakt. pasgeleden nog over diksap speciaal gemaakt voor de kleintjes dat jij of wie dat ook was 2 ml doet op 200 ml water prima maar er wordt dan al gauw weer gezegd oppassen met AL die suikers, ik ben zelf van mening als je je kinderen heel lang van alles onthoud (suikers-een patatje op zijn tijd etc etc) ze dat uiteindelijk echt wel gaan inhalen en dan krijg je een veel groter probleem dan wanneer je ze af en toe bekend maakt met dingen die inderdaad niet het gezondste zijn maar zeker niet ongezond zolang je die met mate nuttigd. dus kortom, smeerworst is niet het gezondste nee, en ja er zijn ongetwijfeld alternatieven, maar waarom moet men tegenwoordig alleen maar gezond eten? af en toe zondigen of iets op brood wat nou bestempeld wordt als gezond is toch ook niet erg
Mamatje24, volgens mij is allang bekend hoe jij over dingen denkt dus zo'n lang verhaal is nou ook weer niet nodig . En hoe ik erover denk ook, dus volgens mij zijn we hier nu wel mee klaar voor er weer een hele discussie ontstaat. Ik geloof trouwens niet dat als een jong kind geen 'slechte' dingen te eten krijgt, het dat later gaat inhalen. Als Eva het beseft mag ze ook best weleens wat 'slechts', maar nu vind ik het nog niet nodig. Het maakt haar nu echt nog niet uit.
voor jou is bekend hoe ik over bepaalde dingen (voeding) denk, en andersom inderdaad precies hetzelfde. als ik om me heen kijk naar de kinderen wiens ouders hun kind tot een bepaalde leeftijd hebben onthouden van hier op het forum genoemde ongezonde dingen en ik zie hoe diezelfde kinderen zich te buiten gaan en zich letterlijk en figuurlijk ziek eten aan lekkernijen (ongezonde dingen) op verjaardagen en partijtjes of kinderen die nu ruimschoots in de pubertijd zitten en kampen met overgewicht omdat ze zich op latere leeftijd toen ze zichzelf maar grotendeels moesten gaan opvoeden omdat moeders is gaan werken dan ben ik wel degelijk van mening dat het onthouden van bepaalde dingen alleen maar averechts werkt. als die van mij op een partijtje zijn of verjaardag dan moet men ze bijna dwingen om toch iets van tafel te eten, of iets aan te nemen (snoep of what ever) en thuis idem dito, ze talen er bijna niet naar, en waarom niet, het staat er, ze mogen het pakken mits ze hun eten op eten maar het is geen verboden vrucht meer en juist datgene wat verboden is, is toch altijd het lekkerst tenminste zo heb ik het wel altijd ervaren mocht ik iets niet, wilde ik het juist, tot het mocht en toen was de lol er van af, zo zie ik het met dit soort dingen vaak genoeg om me heen gebeuren. eet lekker gezond als je wilt, maar probeer gewoon in je gedachten mee te nemen dat als een ander niet zo eet zoals jij (jullie) zij niet direct dan maar ongezond eten of slecht bezig zijn omdat zij wel af en toe wat vets,zoets of wat dan ook willen eten en hun kinderen dit ook geven.