Hallo meiden, Ik wil graag even een vraag aan jullie voorleggen. Zijn er hier mensen die hun tweede kind kregen toen de eerste anderhalf was? Wat zijn jullie ervaringen, was het erg pittig toen jullie partner weer ging werken, hoe combineerde jullie de twee kids, het huis en het rusten voor jezelf met elkaar? Wat als je man dagen van huis zou zijn, zou je hier dan ook voor kiezen, om zo snel voor een tweede te gaan ... en wanneer probeer je dan te rusten (aangezien je toch nog veel moet rusten na de bevalling!) Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, aangezien ik steeds meer in mijn omgeving hoor dat mensen heel snel voor een tweede gaan. Zouden jullie ook de poll in willen vullen: De vraag is: Wel of niet een tweede kindje laten komen (geboren worden), wanneer de andere rond de anderhalf jaar is?! Wat zijn jullie voor -en nadelen?! Liefs, Ise Bo
Hoi Ise Bo, Het is en blijft natuurlijk je eigen keus! Ik zou het niet doen (en heb het ook niet gedaan) omdat ik het heerlijk vondt om de eerst 2 jaar van onze dochter te genieten, er gebeurt zoveel in een korte tijd. Ook vind ik het leuk dat ze straks, bewust is van het feit dat ze een broertje of zusje heeft! Lekker helpen met alles, maar ook even kunnen spelen als mama met de baby bezig is. Maar dat is mijn mening! Je moet op je gevoel af gaan, mama ben je al...dus het komt vast allemaal goed, ook met een snelle 2e!
Hoi hoi, bij ons zit er precies 1,5 jaar tussen ( zoonlief is van 08-02-09 en dochterlief van 08-08-10 ) ik vind het echt super !! zoonlief en dochterlief zijn stapelgek op elkaar, ze lachen wat af samen, ook spelen ze al echt samen, zoonlief laat haar vaak zien hoe ze moet spelen met de speelgym, en dat vind dochterlief zo prachtig, ik vind het ook niet echt drukker ofzo, het is alleen wat meer gepak met spulletjes enzo als je weg wil. ook betrek ik zoonlief overal bij, hij pakt de luiers voor zijn zusje, hij mag ook een doekje over haar billetjes heen halen, hij helpt met flesje geven, ook helpt hij met het naar bed brengen... en tja dan ben je wat langer druk met de handelingen die je uitvoert... dus wat meer geduld die je moet hebben, maar ik vind het echt helemaal super en ervaar het niet als druk, de eerste was de eerste 13 weken een echte huilbaby,( via een huildagboek kwamen we erachter dat hij ruim 12 uur per dag huilde)tot we bij de osteopaat kwamen toen was het over, slapen zonder nachtvoeding deed hij met 16 weken, maar werd nog wel meerdere malen per nacht wakker tot zijn 1 jaar, toch hebben wij met zijn 8 maand ervoor gekozen om voor een 2e te gaan, hij sliep de nacht nog niet door, en als hij doorsliep was het 04.30/05.00 ook wisten we dat we dan nog meer slapeloze nachten zouden hebben maar dat maakte ons niet uit. met 1 jaar werd hij nog maar 1 keer per nacht wakker,(was toen 3 maand zwanger) en door hem naar een 1 persoonbed te doen met 15 maand sliep hij opeens tot 06.00 en toen zijn zusje geboren was zelfs tot 07.00!! de keus die we gemaakt hebben van weinig leeftijdsverschil zou ik zo weer maken,
mijn zoon was 1,5 met de geboorte van zijn zusje, en kon prima helpen met alles, ook kon hij gewoon spelen wanneer ik met het flesje bezig was, dus de leeftijd zegt daar weinig over,ik denk dat je naar je kindje moet kijken hoe ver die is in zijn ontwikkeling, en hoe gaat hij met een baby om bijv op het kdv,
wbt de slaaptijden, zoonlief slaapt meestal van 20.00 ( ligt al wel om 19.00 in bed) tot 07.00 hoewel dit nu met het verzetten van de klok weer 06.00 iis maar dit komt vanzelf weer goed. smiddags slaapt hij van half 1 tot 2, dochterlief slaapt meestal tot half 2 en krijgt dan de fles,soms ook om 1 uur en soms ook pas om 2 uur ( we voeden op verzoek) om 21.00/21.30 krijgt ze de laatste fles en sinds ze 9 weken is slaapt ze de nacht door tot 07.00/07.30 heel soms is het 06.00 maar dat geeft niet, om 22.00 liggen we dus zelf in bed tot minimaal 06.00 en das toch weer mooi 8 uurtjes slaap, dus rusten overdag ofzo hoeft hier niet.
Onwijs bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat het ook echt aan de kinderen ligt. Ik vind het fijn ervaringen te lezen. Een kindje die mee kan helpen, klinkt erg leuk en idd denk ik dat het vooral veel pak-werk is als je met twee kindjes naar buiten wil gaan. Alles heeft voor en nadelen en iedereen gaat met bepaalde situaties weer heel anders om. Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de reacties. Weet verder even niet zo goed wat nu te zeggen ... al spookt er van alles door mijn hoofd ... Vooral heb ik er bewondering voor, na 1,5 jaar weer een kindje en het zo goed zijn bevallen hiervan! Wauw!
ik denk dat dit heel erg aan je zelf en aan je kindje ligt. Jill vroeg soms best veel aandacht en ik zou er dan niet aan moeten denken om er toen een kleintje nog bij te hebben. nu ze wat ouder is gaat het allemaal wat gemakkelijker en verwacht dat dit binnen een jaar nog beter zal gaan. en idd, die eerste 2 jaar alleen met mijn meis vind ik ook heerlijk. het gaat allemaal al zo snel en er is voor mij tijd zat voor een tweede. ik ben ook wel van mening dat mocht er meer jaren tussen zitten ze straks ook wel wat aan elkaar hebben. met 1,5jaar voor mij niet dus.
Ik kan je niet vertellen of het zwaar is (wat ik wel geloof) Mijn zus en ik schelen nog geen anderhalf jaar en wij zijn super close... Ligt natuurlijk ook aan de karakters maar wij vinden het echt leuk dat we niet veel schelen.. Wij schelen 1 jaar en 4 maanden.... Mijn zus is 26 en ik 25...
Onze dochter is van 27-02 dus bijna 9 maanden, als het deze ronde is gelukt schele ze 18 maanden Druk zal het vast zijn, maar ik hou van druk haha Onze dochter slaapt vanaf 2 maanden al door, half 7 naar bed tot 7 uur en dan om 8 uur gaat ze er weer in! verschild natuurlijk per dag, maar de nacht doet ze perfect! Om half 7 heb ik al tijd voor mezelf. Overdag, speelt ze al...ik heb er geen omkijken na. Druk he zeggen ze dan!! waarmee??? Tuurlijk huilt ze weleens, en heeft ze mama uren, dan wil ze alleen maar aan mij hangen. Ik werk maar 1.5 dag, scheelt misschien ook. En eerst genieten van de 1e.....wij willen genieten van 2 Voordeel vind ik ook, als ik nu zwanger ben, kan ik lekker mee naar bed smiddags....kindje van 3 trapt daar niet meer in
ps wat ook meetelt voor ons, we zijn erg bang dat ik weer vroeg in het ziekenhuis komt te liggen, na mij idee heeft ze het minder in de gaten als ze 1.5 is of 3 jaar. Misschien slaat het nergens op, is meer mijn gevoel denk ik. En over herstellen, man neemt 4 weken vrij, en daarna is er altijd hulp in handbereik.
Bedankt voor jullie meningen. Ik denk dat er heel wat meespeelt om uiteindelijk tot een besluit over te gaan en hoe iedereen het zelf zal ervaren. Ik ga nu lekker genieten van me kindje en mocht ik er echt uit zijn, kan ik de stap maken. Thanks nogmaals voor jullie berichtjes en de antwoorden via de poll. Meer mensen hebben gesteld op: Wel.
Hoi, Mijn dochter en zoon schelen 17 maanden. Ik zou het zo weer doen, het was ook echt een bewuste keuze. Soms was het erg druk, maar ze hebben het erg gezellig samen. De oudste kon net lopen, dus dat was wel fijn. Ze heeft er voor ons idee weinig van gemerkt dat ze er een broertje bij had. Mbt de borstvoeding was het af en toe onhandig omdat je dan vrij vast zit en je hebt er nog 1 rondlopen die je in de gaten moet houden. Het slapen... Ik heb de oudste op 1 slaapje gezet (al wel vroeg op de middag) en dan kon ik ook gaan rusten. Beetje plannen met de BV. Ik heb 2 supergoede zwangerschappen gehad dus dat scheelt ook. De jongste is nu 2,5 jaar en nu willen we graag nog een 3e...
Mooi om te horen dat het je goed is bevallen Fienepien en dat jullie nu voor een derde willen gaan. 17 maanden is mooi denk ik dan, er zijn een hoop mensen die voor WEL gaan, zie ik aan de poll. Het is idd ok echt een kwestie ja van alles goed plannen!