Ons zoontje (sept 2007) is vies van alles, nu gaat hij smiddags boven spelen met zn duplo op zn kamer.. maar als je even niets hoor kun je beter even gelijk naar boven gaan, want dan is hij bezig met zn ontlasting door de hele kamer te smeren, zelfs in zn eigen haren en op zn lichaam. dan denk ik laat k hem maar niet meer boven spelen dan doet hij t niet meer...Maar hij moet toch wel gaan leren dat het niet kan, met poep smeren..hij is tenslotte bijna 3. wat ik zelf dan heel raar vind, is dat hij verder heel vies van alles is, ligt er een druppel drinken op tafel gaat hij doeken halen om t schoon te maken zegt hij bah vies...knoeit zn zusje gaat hij doekjes halen en slabben, want anders word t allemaal vies... Wat kan ik doen, wanneer hij dit doet? het is ook niet echt een vaste tijdstip dat hij dat doet, want anders kan ik m op t potje zetten tot hij t gedaan heeft ofzo of beneden houden tot zn broek vol zit, soms heeft hij t wel 3 a 4 keer in een middag. kun je m straf geven hiervoor? en wat voor straf??? Hoop dat t snel stopt, aangezien ik nu ook in verwachting ben kan ik er niet meer tegen, en moet ik steeds overgeven als t weer gebeurt is.. heeft iemand tips??
Helpt het als je hem een romper aandoet die hij niet los krijgt? Bij de hema en simply colors hebben ze ook grote maten, die rond die leeftijd volgens mij nog wel passen. En anders in de gaten houden of hij een beetje een vast poepmoment heeft, en dan snel verschonen..... Lastig hoor, ik kan er verder ook niets zinnigs over zeggen. Volgens mij hoort het bij de ontwikkelingsfase dat poep ineens heel belangrijk is, misschien kun je ergens een vraag stellen aan een psycholoog of opvoedkundige?
Volgens mij is dit iets wat heel vaak voorkomt op die leeftijd. (Zou je even moeten googlen) Wat dat betreft hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Maar vervelend is het natuurlijk wel! Ik denk dat streng toespreken of op een andere manier laten merken dat het niet mag, de enige oplossing is. Hij zal gewoon moeten leren dat dat stout is.
Het komt blijkbaar regelmatig voor want de laatste tijd ben ik er hier al een hoop verschillende topics over tegen gekomen. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, niet van dochter en niet met oppas kinderen. Maar ik zou hem wel duidelijk maken dat het heel erg vies en stout is. En hem inderdaad tot die tijd maar niet meer boven laten spelen.
dank allen voor jullie reactie.. het is idd erg lastig daar hij ook niet echt een vast moment heb, soms dan is het 3x smiddags dan keer ochtend enz t wisseld dus.. we proberen m ook duidelijk te maken enz.. en stoppen m in de douche dan moete zn hare enz ook uitgespoeld worde, wat hij dus helemaal niet leuk vind, en doet dan bijv 2 dgn niet.. maar daarna begint t weer van voor.. weldegelijk weet hij dus wat hij doet en waar hij voor straf krijgt enz.. t is wel moeilijk.. want op zich kan je m ook niet helemaal afstraffen natuurlijk.. hopelijk word hij maar snel zindelijk nogmaals bedankt voor de reacties.