Wanneer op zwemles?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door justme1974, 8 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Onze dochter is nu 4,5 jaar oud en we zitten ons een beetje te bedenken wanneer we met zwemlessen "moeten" beginnen. Voor ze naar school ging, zwom ik op woensdagochtend altijd mee met ouder-kind zwemmen. En nu gaan we zo af en toe op een ander moment zwemmen. Ze vindt het leuk, maar soms ook nog wat eng. Dat hangt van de bui af. Nederland is een waterland natuurlijk en ik krijg het al benauwd als ze dicht bij het randje komt met het eendjes eten geven. Zelf denk ik dat vijf wel een goede leeftijd is. Hoe zit dat bij jullie?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    5 is idd een goede leeftijd.
    De tante van mijn vriend was zwemjuf, en het gaat er om dat de meeste kindjes als ze 5 zijn,lichamelijk goed in staat zijn om de lessen te volgen,qua kracht.
    Natuurlijk kan je ook eerder beginnen. Hangt ook.af van wat jouw zwembad bied qua mogelijkheden

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Uit eigen ervaring zeg ik 5 jaar. Maar dat zal per kind verschillen.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    5 jaar = zwemjaar :) . Alleen nu al gaan informeren bij zwembaden en niet als het zover is, want dan loop je mogelijk tegen een wachtlijst aan.

Hier zijn we wel gestart met 4 - omdat ze dus al 4 jaar zwom (ouder en kind) en daarmee al heel ver was. Ik vond het zonde om te stoppen. Nu is/was ze vrij rustig en voor haar leeftijd vrij geconcentreerd. Dus het heeft goed uitgepakt. Ze heeft nu haar diploma's.
    Maar in principe is (bijna) 5 jaar een mooie leeftijd. Dan kunnen ze woorden ook beter omzetten in beelden. Onze dochter leerde bijna alleen van het voorbeeld. Nu is dat met 5 ook nog steeds belangrijk natuurlijk, maar dan snappen ze ook meer van wat er gezégd wordt. Verder zijn ze fysiek ook wat sterker met 4.

Maar het is inderdaad wel érg fijn dat ze nu haar diploma's heeft.
    Hoewel het warme zwembadwater natuurlijk nog steeds wel anders is dan buiten-water . Maar ik geloof nu ze alle diploma's heeft ze dat wel enigszins veilig is (in stilstaand water overigens- in echte stromingen is het weer een ander verhaal maar dat geld ook voor volwassenen natuurlijk) .

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hier ook doorgegaan na ouder en kind. Met 4,5 jaar naar de A-lessen en dat gaat heel goed. Ze is nu bijna 5 en ik verwacht dat ze binnenkort naar t laatste badje gaat.

Ligt er denk ik ook een beetje aan hoeveel water je in de buurt hebt, dat t daarvoor echt nodig is. Ik zie mijn dochter nog niet zo snel met haar kleren aan in de vijver springen, waar we sowieso niet veel komen. Ik vind t verkeer veel gevaarlijker ;)

6. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoon is 1 dec gestart, er was niet eerder plek. Is dus vier. Hij mag graag zwemmen, heeft er lol aan en is absoluut niet bang.

7. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter was bijna 5 toen ze begon

8. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    5 jaar is naar mijn mening de beste leeftijd. Dit zeggen zwembaden zelf ook.

9. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    5 jaar is een mooie leeftijd. Hier zijn wij vroeg mee begonnen en het heeft al met al goed uitgepakt. Zoonlief is nu 4,5 en kan technisch gezien al gaan afzwemmen maar fysiek nog niet (lees hij mist beenkracht om lange afstanden te zwemmen). De verwachting is dat het ergens in juni moet gaan lukken en dan is hij nog geen 5. Wij zijn nu met hem aan het oefenen om zijn benen wat sterker te maken.

10. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Fijn jullie reacties, bedankt!

We gaan eens informeren naar de wachtlijsten en overwegen dan ergens in april/mei te starten, vlak voor haar vijfde verjaardag.

11. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier mag je kindjes vanaf 4 jaar opgeven, dan komen ze op een wachtlijst. Afhankelijk van dag en tijd dat je ze opgeeft mogen ze vrijwel direct of pas na een half jaar beginnen.
    Mijn dochter is uiteindelijk 2 mnd voor haar 5e verjaardag begonnen.

Deel Deze Pagina