Smetplekken

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Bellybell, 19 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn jongste heeft het ook weleens. Hier werkt de zinkzalf van het Kruidvat erg goed. Voor het slapen gaan een laagje aanbrengen en inkloppen en dan is het met een aantal dagen over. Flauw dat de kinderen haar daar mee pesten. Dan moeten ze daar toch ook bewust naar zitten kijken. Je zou inderdaad ook eens Miconazol 2x daags dun kunnen smeren en zien wat het doet.
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik werk in de wijkverpleging en wij gebruiken op advies van een dermatoloog altijd zinkOLIE. Dus niet die tubes zinkzalf. Dat is vaak dikker en blijf je langer zien. Doordat het wat dikker is, sluit je de boel ook weer af waardoor het daaronder kan blijven prutten.
    Zinkolie van dr swaab. Deze is geconcentreerder dan zinkzalf.
    Heeft een indrogende en beschermende werking.
    Zou adviseren geen sudocreme te gebruiken. Werd ons ook afgeraden door de dermatoloog en de wondverpleegkundige waar we mee samen werken. We gebruiken sudocreme echt al jaren niet meer voor smetplekjes. Het is niet zo huidvriendelijk als ze zelf beweren en op open plekjes doet het vaak ronduit pijn. Het prikt en het brand. Hoor ik ook terug van clienten. Heb voor mn kinderen ook altijd zinkoxide olie gebruikt. Werkt echt veel beter en sneller dan sudo

    Zinkolie heeeeeeeel dun aanbrengen en er met je vingers een beetje inkloppen. Het teveel aan zalf beetje weghalen met een doekje. Het moet er zo dun opzitten dat je de huid er nog doorheen ziet. Dus huid met een hele lichte witte waas. Als je opnieuw smeert dan eerst met een watje het oude laagje eraf halen. Doe je dit niet dan komt er laag op laag en dit werkt verstikkend en dan komen er juist plekjes. Wat je met olie. zonnebloem, olijfolie of evt babyolie of zoete olie. Maar olijfolie werkt prima. Je hoeft er niks speciaals voor te kopen.
    En belangrijk: potje wel voor elk gebruiken even goed doorroeren met een wattenstaafje zodat alle olie en zalf goed vermengd zijn.

    En gaat het bijv snachts erg smetten? Zweet ze veel? Misschien een stoffen haarband of zweetband om die over die plekjes vallen?

    Bij smetplekjes bij de clienten doen we altijd een opgevouwen ouderwetse katoenen zakdoek tussen , bijv onder de borsten of in de liezen. Of een reep van een laken. Maar dat is op die plek natuurlijk lastig....

    https://www.etos.nl/producten/dr.-swaab-zinkolie-110960096.html?gclid=CjwKCAiAg8OBBhA8EiwAlKw3krqZgHNZQvk1C8eIZeDzOAzTB-vrsnupd4chiXTtFFmi0ds-E-YddRoCpJgQAvD_BwE
     
    Eikeboompje vindt dit leuk.
  3. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Het zou ook eventueel eczeem kunnen zijn.
    Ik heb het in mijn gezicht en hoofdhuid en achter me oren. Heet seborroïsch eczeem. Lijkt op smet vlekken.
    Het komt en gaat bij mij.

    Het werd hier al gezegt. Vraag bij de huis arts naar ketonazol. Ik krijg hier voor de plekken op mijn gezien 2 crèmes ketonazol en een hormonen zalf. En een ketonazol shampoo voor me hoofdhuid. Werkt als een tierelier.

    En anders eventueel zou het idd een schimmel kunnen zijn. Je zou ook een doorverwijzing naar de dermatoloog kunnen vragen die hebben er vaak net ietsjes meer verstand van dan de huisarts.
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Cavilon spray. Denk alleen op recept te krijgen maar dat weet ik niet zeker.

    1x.per 3 dagen sprayen. Geeft een barrière en beschermd de huid.
     
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Bepanthen heeft ook verschillende fijne cremes. De babyzalf is dik, maar je hebt ook creme voor volwassenen. Die smeert veel makkelijker, en is niet vet. Ik zag dat ze ook nog andere soorten hebben, maar die zijn mogelijk wel weer vetter.

    ik gebruik het overigens in de zomer vaak onder mijn borsten. Door zweet en wrijving met de BH krijg ik daar altijd irritaties.
     
  6. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.967
    113
    Vrouw
    T kan ipv smet ook eczeem zijn. Dus zou even langs de huisarts gaan om dat te laten checken. Of wellicht een anti schimmel zalfje zoals eerder al genoemd is. Bij onze dochter was de smet plek achter het oor in ieder geval opengebroken eczeem.

    Wij gebruiken (naast de voorgeschreven producten) la Roche Posay Lipikar Baume AP+M om dochter 4x per dag mee in te smeren als ze slechte dagen heeft. Hebben de 400mg flessen, die zijn regelmatig in de aanbieding. Wij gebruiken ongeveer 300-600mg per maand, maar dochter gaat dan ook echt van top tot teen in de zalf. Als het beter gaat 3x per dag. We gebruiken van dezelfde lijn ook de doucheolie om de huid zo min mogelijk te beschadigen
     
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik zou toch ook antischimmel spul smeren om te kijken wat dat doet. Mijn zoon had heel lang een terugkerende schimmel tussen zijn vingers, doordat hij continu zijn handen in zijn mond had. Dan was het weer een hele poos weg en ineens weer terug. Inmiddels heeft hij zijn handen minder vaak in zijn mond, dus nu komt het niet meer terug. Maar achter de oren kan het bij sommige mensen ook wat broeierig zijn en dan blijft zo’n schimmeltje ook makkelijk terugkomen. Een schimmeltje is wel heel makkelijk te behandelen en als het dat is, zie je meestal ook heel snel resultaat.
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Op alles waar men sudocreme op gooit gebruiken wij Oridza. Dat is zowel voor baby's als volwassenen te gebruiken. Ik vind m zelf veeeeeel fijner dan Sudocreme, smeert goed uit en doet zn werk. Zowel met doorligplekken, smetplekken, eczeem en babybillen.

    Al vele generaties in de familie in gebruik en te krijgen via apotheek Jansen. Kost een wereldsbedrag van 2.50 per tube.

    Vermoedelijk even een mailtje sturen, ze versturen m dan per post en dan krijg je er een factuurtje bij.
     
  9. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    #29 Ysabella, 20 feb 2021
    Laatst bewerkt: 20 feb 2021
    Huisartsen denken soms dat eczeem een schimmel is, dat komt omdat sommige soorten eczeem op schimmel lijken, is het dus niet gewoon eczeem? Als je al een schimmelzalf hebt gehad en het heeft niet gewerkt, is het dus hoogstwaarschijnlijk geen schimmel met een smet vlek.

    Ik heb best veel ervaring met verschillende soorten eczeem.

    Lijkt het hier op?

    C9476DF9-20D6-4EE8-AC0A-3EC96EB77254.jpeg

    Of meer op dit?
    3AC774F6-8077-4022-86F6-A502C58A86FD.jpeg
     
  10. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Gezien het hardnekkige karakter zou ik ook eerder aan eczeem denken. Misschien inmiddelsxwel geinfecteerd als de wonden erin vallen. Als de huisarts er niet uitkomt, doorverwijzing vragen.
     
  11. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    833
    640
    93
    Vrouw
    Aldanex gel?
     
  12. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.523
    4.381
    113
    Nee eigenlijk helemaal niet. Wacht ik ga ff kijken of ik het kan uploaden hier... Moment :)

    EDIT: dit is een foto van een jaar geleden ongeveer die ik toen voor de huisarts heb gemaakt. De huid is er (lijkt het) heel erg dun, glanzend en rood. En dat gaat dan 'open' en wordt plakkerig. Daar komt dan al het haar in terecht en blijft erin plakken... Ziet er wel wat anders uit dan jouw foto's of niet..
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.523
    4.381
    113
    Om uitsluitsel te krijgen ben ik vanmiddag op pad geweest en heb gekocht;
    - Amandelolie
    - Daktarin creme
    - Dr Swaab zinkolie in een potje

    Ik ga hiermee aan de slag een paar dagen. En als het dan niet echt wil verbeteren, ga ik naar de huisarts en is het wss tóch wat anders en mag hij het gaan beoordelen (nog een keer ;))
     
    Syane en Fuddey vinden dit leuk.
  14. Mamavandrie34

    Mamavandrie34 Fanatiek lid

    4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Oh bellybell, wat erg voor je dochter, dat lijkt me heel pijnlijk ook!
    Mijn zoontje heeft als baby ongeveer 6 maanden lang plekjes achter de oren gehad, niet zo groot als bij je dochter. Op een dag vond ik het stinken. Meteen naar de huisarts, ik was er zo klaar mee, ik kreeg een antibiotica creme mee en het was binnen 24 uur dicht, na 48 uur zag je er niks meer van, en het is nooit meer teruggekomen.
     
  15. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Behalve alle goede tips die hier zijn gegeven zou eens naar haar voeding kunnen kijken. Soms reageert de huid niet heel lekker op bepaalde soorten vlees en zuivel.
     
  16. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Zomaar een gedachte, geen reactie op metaal van de oorbellen?
    Of had ze het daarvoor ook al?

    Dermatoloog wordt al vaker genoemd, daar al eens geweest? Die heeft denk ik toch net wat meer kennis op dit gebied dan de huisarts.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  17. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    #37 Ysabella, 20 feb 2021
    Laatst bewerkt: 20 feb 2021
    Het lijkt wel op foto 1.

    Op foto 1 was het bij mijn zoon al ‘droog’ geworden door de hormoonzalf, maar moest ik foto’s blijven maken van de arts om het verloop te kunnen zien. Het zag er voor deze foto echt ontzettend naar uit. ( zoals op jouw foto)
    Wat mij ook opvalt is dat het bij je dochter op precies de zelfde plek terug komt. Ik heb dat, mijn oudste zoon heeft dat en mijn jongste zoon heeft dat terwijl wij allemaal ander soort eczeem hebben.

    Ik zou echt stoppen met al die dingen smeren, als het eczeem is moet je vooral niet met zinkzalf gaan smeren dat droogt namelijk uit, je hebt juist een vette zalf nodig plus hormoonzalf. Denk aan vaseline crème met 20 of 50 procent vaseline met cetomacrogol er in. Dat kan je bij de apotheek kopen.

    eczeem die niet onder controle gehouden kan worden, kan ervoor zorgen dat de groei van het kind stagneert omdat het lichaam de hele tijd bezig is met de eczeem. Bij mijn jongste zoon krijg ik het maar niet onder controle en moet hij dus in het ziekenhuis extra in de gaten gehouden worden wat betreft zijn groei. Ik weet natuurlijk niet of dat voor oudere kinderen ook geldt. Maar goed, wat ik eigenlijk wil zeggen: je bent al zo lang bezig, stop met zelf dokteren en ga naar de huisarts.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  18. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.523
    4.381
    113
    Ik ben overgestapt van materiaal oorbellen (en oorbellen met vleugeltjes erachter) naar piercing oorbellen omdat dit beter schoon te houden is én minder gaat irriteren lijkt me. Ook een tijdje oorbellen eruit gelaten omdat ik dit in het verleden ook uit wou sluiten, maar heeft niet geholpen helaas
     
  19. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.523
    4.381
    113
    Je hebt echt wel een punt. Wat ik nu aan het doen ben is ook echt het laatste, als dit niet helpt ga ik zeker naar de huisarts, dan heb ik er zelf iig echt álles aan gedaan wat in mn macht lag om uit te sluiten. Vind het altijd zo knullig naar de huisarts te gaan met iets wat je gewoon zelf op kan lossen thuis...

    Het is met vlagen meer hoor... Nu is het weer op zijn 'top'. Van vaselinecreme (ofja, bepanthen die hele vette) wordt het zeker beter... Maar het komt weer net zo hard terug. Plus dat ik die creme niet dag en nacht kan smeren, want ze wordt er mee uitgelachen op school en dat wil ik niet.

    Thanks voor het meekijken en je advies. Ik ga dit een paar dagen testen en anders naar de huisarts. Desnoods een foto-consult, waarin ik vraag om verwijzing dermatoloog. Ze heeft wel meer vage dingen rondom haar huid (waaronder een soort berg-aanvallen, nu allang niet meer gehad, maar echt plekken van 5 cm doorsnee op haar hoofdhuid wat echt op berg lijkt en daardoor ook al vaker bij de huisarts geweest). Misschien heeft het allemaal wel met elkaar te maken, wie weet... Weet jij of ze ook testen kunnen doen of iets om te constateren wat het precies is? Bv iets afnemen en onder de microscoop kijken? Of hij bepalen zij wat een vlek of irritatie uiteindelijk is? Gewoon nieuwsgierigheid, ben er echt oprecht benieuwd naar.
     
  20. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.294
    925
    113
    Vrouw
    Ach wat naar en moest aan dit artikel denken. Ik wil niet zeggen dat coeliakie de oorzaak is, maar zoeken naar andere oorzaak kan misschien wel slim zijn.
    Allergietest, coeliakie, lactoseintollerantie?
     

Deel Deze Pagina