Peuter en Kleuter willen niks meer eten ´s avonds..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lizzy1986, 22 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ik heb twee boys, de oudste is 4, de jongste 2,5...
    Het avondeten is echt een drama.. Geleidelijk aan zijn ze steeds minder gaan eten.. Dacht steeds ach ze eten iig dit nog.. ach ze eten iig dat nog.. Maar nu zijn we op een punt dat ze niks meer willen eten.. En gaan zitten kokhalzen als ze het moeten proeven.. Ze hoeven van mij echt geen gekke dingen te eten. Het is vaak alleen al droge rijst waar ze van gaan zitten kokhalzen... Het enige wat er wordt gegeten is penne pasta.. Zonder saus, maar kan ze moeilijk elke dag dit voorzetten.. Voorheen gingen er ook nog wel groenten in maar ook dat niet meer..
    op advies van het CB geen dwang, als ze honger hebben eten ze wel.. Tijdje wel nog yoghurt gegeven na het eten want he, dat is een onderdeel van de maaltijd.. Toetje eraf doet ze ook niks..
    Tussendoortje ´s middags krijgen ze al niet of een stuk fruit, omdat ik dacht dan hebben ze iig trek.

Ook op advies van het CB een stickersysteem ingebouwd, als hij zijn bord leeg eet krijgt hij na zoveel stickers een beloning. Werkte ook niet.

Ik ben echt ten einde raad. Het kost zoveel frustratie en energie, terwijl het eetmoment iets gezelligs moet zijn, niet iets vervelends.
    Maar ik weet het gewoon echt niet meer... Iemand tips?

2. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    Hier een 4,5 jarige dochter die tot een paar maanden geleden alles at en/of proefde! Maar nu.... elke avond een drama aan tafel. Ze kan niet wachten tot ik ga koken, ze zit vaak aan tafel al te wachten, want ze vindt het zo gezellig. Maar als er eten op haar bord ligt begint het feest.
    Spaghetti en verse groentesoep zijn de dingen die ze zonder piepen eet, verder niets.
    Wij 'lossen het op' met het waterijsje. Ze mag altijd na het eten een waterijsje (zo'n kleurstloze invrieslollie), maar als ze niet eet, dan niet. We maken er ook geen drama van, wil je niet, dan niet. (Maar dan ook geen ijsje) en voor dat ijsje doet ze veel!!! Dus ondanks de tranen, kokhalzen, zeuren, tijdrekken etc. eet ze het minimale. Maar gezellig is anders.

3. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ja hier is ook de oudste niet te paaien zelfs niet met een lekker toetje..
    Ohh ik wou toch al geen toetje.. zegt hij dan.
    Echt zo frustrerend want het wordt er idd niet echt gezelliger op.. En tuurlijk moet je het niet persoonlijk nemen, maar als ik een uur heb staan koken en er wordt dan niet gegeten baal ik gewoon soms ook echt..

Dan ben ik ook nog hoogzwanger, dat helpt denk ik ook niet echt mee:D

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier ook 2 lastige eters. Maar we weigeren de pasta uit te kleden en we gaan niet beginnen aan kale pasta en kale rijst. Vanavond hadden we echt wat lekkers maar ze vertikken het te eten. Dan maar niet. Ze krijgen geen boterham. Ze hadden allebei al 1/4 komkommer gehad toen we aan het koken waren. Dat geven we wel als we al vermoeden dat het eten niks wordt ook wel met tomaatjes erbij(dat zeggen we niet) Uiteindelijk at de ene een banaan en de andere een appel en ze kregen een toetje. Morgen maar iets maken wat ze zeker lusten. Maar vooral de jongste pluist alles uit en als ze een pitje tegenkomt dan hoeft ze het niet meer. Het is hier puur gedrag...

5. tuc

tuc Niet meer actief

Met die van 4 zou ik wel wat strenger worden...9 vd 10 keer is het geen eetstoornis oid maar gewoon dwars gedrag. 4 jaar is een prima leeftijd om te gaan leren dat je gewoon moet eten. Bij de kleinste zou ik het vooral negeren.

Wel zou ik hen goed laten merken dat het vervelend is om honger te hebben...ik lees hier over fruit en toetjes...daar zou ik dus echt niet intrappen. Ook al is het nog zo gezond...dan maar lekker honger hebben in bed.

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Onze zoon eet al 2 jaar heel slecht warm. Hij houdt er gewoon niet van. Hij is meer een broodeter, maar moet een x aantal happen op eten van ons. Niet goed eten? Prima, dan haal ik zijn bord weg maar dan krijgt hij ook niets meer van ons, enkel een beter water.

7. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik zou ze wel gewoon het vla en fruit geven. Ze gaan van zelf wel weer meer eten.
    Misschien is het wat om de oudste te laten helpen met het eten klaar maken. Onze jongste is 4 en vind het leuk om te helpen met het eten klaarmaken, al is het aardappels/groenten in de pan stoppen. Met roerbakgerechten helpt hij ook mee.
    "honger" lijden vind ik niet nodig, en anders eten ze maar een broodje.
    Ik heb wel de regel als ze hun ontbijt boterham niet opeten gaat het koekje uit het trommeltje van school en de boterham er in, dat helpt wel.
    En bij ons is de regel zoveel eetlepels als je oud bent en ongemerkt eten ze wel meer.

8. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Jaa de tip van het meehelpen vind ik wel een goede.. De oudste helpt graag mee, of hij beter gaat eten betwijfel ik maar we zullen het eens proberen.. Vind het ook moeilijk omdat ze zo verschillen in leeftijd, moet ik nu wel voor de oudste andere regels maken dan voor de jongste.. We hebben nu bedacht dat ze zelf op mogen scheppen wat ze willen eten.. Geen strijd meer. Als wij klaar zijn met eten ruimen we op, ongeacht of ze hebben gegeten. Ze kunnen een beetje yoghurt krijgen en dan is het klaar.. Geef ze kale pasta en daarnaast een beetje met saus. Als de kale op is en ze willen nog meer kunnen ze de pasta met saus proeven. Zo niet dan niet.
    Die van het aantal lepels ga ik even onthouden, voor als er uberhaubt weer eten in gaat :p

9. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ow en dank allemaal voor de tips en raad!

10. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Het is hier ook altijd een golfbeweging hoor. Ik heb tijden dat ik gewoon niet genoeg kan koken en tijden dat bijna alles onaangeroerd weg kan. Volgens mij hoort het er een beetje bij. Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden. Zeker niet als ze, zoals jij beschreef, een tijd geleden prima aten. Misschien maken ze er stiekem een beetje een spelletje/machtsstrijd van.
    Veel succes, best frustrerend he?! :(

11. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ja behoorlijk! Denk ook dat het een soort van machtsstrijd is.. Ga proberen me er niet te druk over te maken.. Heb ik momenteel ook eigenlijk de puf niet voor :p

12. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Misschien kun je s middags een gezond snoepmoment aanbieden door zo'n vakjesbord met wortels, komkommer, tomaat, fruit e.d.. Dan krijgen ze toch wat gezonde dingen binnen en kun je misschien 's avonds wat relaxter doen tijdens het eten.

13. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Hier heb ik het ook met beide kinderen maar ik heb bij de oudste al besloten dat ik geen strijd ga maken.
    Willen ze helemaal niks dan krijgen ze een toetje als wij ons eten op hebben, dat krijgen ze altijd. Willen ze wel wat maar geen avondeten dan kunnen ze fruit krijgen en daarna een toetje.

Vaak is het een machtsstrijd en dat ga ik niet aan met hen. Ik zou dan gefrustreerd raken en de kinderen hebben macht, daar begin ik niet aan. Op een dag krijgen ze genoeg binnen om het zonder een avondmaaltijd te kunnen doen dus dan word het ook geen moeten van mij.

14. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ja heb ik ook al aan zitten denken. Maar dan denk ik ergens jaa dan eet je dat maar ´s avonds aan tafel.. Heb altijd wel salade van komkommer en tomaat.. mais oid dergelijks.
    Was gister ff zo gefrustreerd, en mijn man ook, dat we het gewoon ff niet meer zagen.. Vandaag weer met frisse moed. Geen strijd meer.. Als ze honger hebben gaan ze vanzelf wel weer eten.
    Thanks allemaal!

15. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Onze jongens houden niet van de warme maaltijd. Toen onze oudste zoon baby was at hij al slecht zijn groente. Zijn jongere broertjes eveneens. Met een potje kon ik rustig 3 dagen doen. En dan was hij nog niet leeg.
    Steeds vanalles aangeboden, maar het werd geweigerd. Meestal aten ze het vlees nog wel, maar aardappels en groente waren echt drama.
    Maar ook macaroni ed vonden ze niet lekker.
    Wij hebben toen gezegd dat ze als ze 4 jaar worden van alles 1 hap moeten proeven. En dat gaat redelijk. En naarmate ze ouder worden wordt die ene hap steeds meer. De oudste is bijna 14 en eet alles, maar wel kleine beetjes. Hij houd gewoon niet van warm eten.
    Ik zou dus in jouw geval zeggen dat de oudste van alles 1 hap moet proeven. En dan ook een toetje geven. Dat doen wij ook. En soms ook nog en stuk fruit erna. Dan hebben ze iets meer in hun maag.
    En verder gewoon alles weg en klaar. De volgende maaltijd is het ontbijt.
    Met 7 kinderen aan tafel moppert er altijd wel een op het eten, dus daar maak ik me niet meer druk om.

16. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    7 kinderen aan tafel haha jaa dan kan ik me voorstellen dat er altijd wel iemand is die iets te klagen heeft..

Hier gisteravond een wonder.. Echt ongelofelijk maar waar..
    Ik had een leuk bordje met komkommer tomaat en gele paprika, leuk op een bordje gepresenteerd. Mochten zelf van het bordje kiezen wat ze op hun bord wilde. Zelf op laten scheppen, vonden ze geweldig. Meneertjes kregen pasta aan de ene kant en pasta met saus aan de andere.. Kleinste meneertje had de kale pasta op en wou nog meer... Ik zeg daar ligt nog meer.. NIET LEKKER! Ik zeg tja dan ben je klaar.. Verder compleet genegeerd. En ineens had hij alle pasta met saus op.. Echt.. WAT??
    Groot meneertje moest proeven maar wou niet.. Naja prima, heeft wel goed van de salade gegeten.. Het was weer een gezellige maaltijd en voor mijn gevoel de eerste stap in de goede richting gezet! Thanks allemaal!

Deel Deze Pagina