TS: Ik vraag me het ook wel eens af hoor, of het nou echt zo veel kwaad kan? Ergens denk ik dat heel af en toe een glaasje helemaal geen kwaad zou kunnen. Maar, ik weet het niet, en de wetenschap weet het ook niet, dus doe ik het maar niet. Better safe than sorry... Wat betreft de alcholovrije drankjes; sorry maar ik vind dat die het niet halen bij een echt rood wijntje (of roze, of lekker wit bij de vis). Het is wel lekker, maar drink dan net zo lief appelsap hoor..
tja rode wijn zit ook alcohol in en jaren llang is gezegt dat je het wel een x mocht hebben mijn moeder heeft vaak gedronken bij mijn zwangerschap en ik ken iemand die elke week dronken was en gewoon een gezond kind op de wereld zette ( wist niet dat ze zwanger was ) tis je eigen keus,,.
Tja, wat is wijsheid... Niets doen dat afgeraden wordt zal hoe dan ook de minste weerstand opwekken. Ik heb in de eerste weken van mijn zwangerschap nogal wat gedronken. Ik was in Las Vegas en tikte de ene na de andere White Russian en Bacardi Cola weg. Ik had al maaaaaanden geen eisprong gehad en had dus ook niet verwacht zwanger te zijn... In die eerste paar weken heb ik ook door de woestijn geracet in een buggy, in kermisattracties gezeten, meerdere keren rood vlees gegeten, sushi, etc. Als ik had geweten dat ik zwanger was zou ik het uiteraard niet gedaan hebben, maar ik ben het levende bewijs dat het niet per se verschrikkelijke gevolgen heeft. Wat wel een feit is: bij het overtreden van alle gezondheidsvoorschriften waar je als zwangere mee te maken krijgt, neem je een risico. Bij het eten van rood vlees, rondstuiteren in de woestijn en alcohol drinken is er een kans dat het verkeerd gaat. Bepaalde risico's zijn makkelijk te vermijden door ergens niet aan toe te geven. Het is respectievelijk veel makkelijker om geen sigaret op te steken gedurende 9 maanden dan om 9 maanden geen deel te nemen aan het verkeer (ook heel gevaarlijk, maar een stuk noodzakelijker en daarom wel geaccepteerd). Wat ik opmaak uit de -nogal spastische- reacties hier, is dat de meeste zwangeren het als een morele plicht zien om ieder risico te vermijden waar je jezelf bewust van kunt zijn. Als je dat doet, zit je in ieder geval safe wat betreft mogelijke schuldgevoelens wanneer er achteraf iets "mis" blijkt te zijn met je kind en, ook niet onbelangrijk, je zit safe wat betreft het oordeel van anderen.
Trouwens, wat alcoholvrije drankjes betreft: daar zitten vaak zoveel chemische toevoegingen in die ook bij de ongeboren vrucht terecht komen dat ik me afvraag of je niet beter gewoon een glas rode wijn kunt drinken. Daarin zitten tenminste stoffen die ook positief kunnen uitpakken voor je lijf. Alcoholvrij rosebier is echt puur vergif. Het verbaasde mij dat ik daar blikjes van kreeg in van die gratis babypaketten.
Ik zal niemand erop aankijken als die eens een drankje drinkt in de zwangerschap. Geloof ook niet dat het gelijk schade brengt aan je kind. Zal het alleen zelf nooit doen. 9 maand zonder heb ik er graag voor over. Zou je echt volop aan de drank gaan en elk weekend drinken dan zou ik het echt erg slecht vinden, maar een enkele keer zie ik geen probleem in!
Ik heb in allebei mijn zwangerschappen één keer een glas champagne gedronken. In de volste overtuiging dat één keer een glas geen kwaad zou kunnen. Zo denk ik er nu ook nog over. Iedere dag of iedere week een glas, dat zou ik persoonlijk niet doen, maar over de hele zwangerschap een glas, dat heeft nog nooit een baby met FAS of andere aandoening opgeleverd. Het % alcohol zegt eigenlijk niks, omdat je meestal meer drinkt van iets met weinig alcohol dan van iets met een hoog percentage. In een normaal glas bier zit ongeveer evenveel alcohol als in een normaal glas wijn, of een normaal glas whisky.
Ik vind dat er veel negatieve reacties zijn! Het is ook echt niet goed! Maar niet echt oplossingsgericht. Ze hebben tegenwoordig 0% alc. Van Jillz.. Is heel lekker drankje en zonder alc. Je kan het vrijwel nergens bestellen dus ik zou het in een supermarkt halen!
Ik vind het eigenlijk ongelooflijk dat er positieve reacties zijn hier. Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die het effect van alcohol onderschatten. Helaas worden wij dagelijks geconfronteerd met de effecten van alcohol tijdens de zwangerschap. Mijn schoonmoeder kon zichzelf tijdens de zwangerschappen de alcohol ook niet ontzeggen. Mijn man is te vroeg geboren. Hij was ook voor de zwangerschapstermijn veel te klein. Gelukkig is het redelijk goedgekomen, ook al heeft hij nog steeds fysieke klachten. Mijn zwager zag er een stuk gezonder uit. Een voldragen, gezonde baby. Helaas blijkt hij nu wel fas te hebben. Hierdoor heeft hij veel moeite met sociale contacten. Dit veroorzaakt grote problemen op zijn werk, hij kan geen relaties onderhouden. Met geld omgaan is een groot probleem. Onderschat het effect niet, ook al lijkt een glaasje nog zo onschuldig. Het korte "genot" dat je ervan hebt, weegt niet op tegen de gevolgen.
Dat is heel vervelend sanne, maar dat kwam vast niet door 1 glaasje wijn... Dat kan ik mij niet voorstellen. We hebben het hier over 1 glaasje, er wordt in dit topic gereageerd alsof TS zich elk weekend bezat ofzo...
De hoeveelheid is voor ons onbekend. Ik zeg verder ook niks over de ts. Ik hoop alleen dat mensen het effect niet onderschatten. En als ik door dit verhaal al 1 iemand aan het denken kan zetten ben ik al blij. Nog steeds is onbekend hoeveel alcohol er nodig is voor een achterstand of iets dergelijks. En waar trek je de grens? 1x een drankje? Af en toe een drankje? Ieder moet het voor zichzelf bepalen, ik denk alleen dat sommigen het effect onderschatten. Ik wil ook niemand veroordelen, ik wilde mijn verhaal even delen. Zelf neem ik het risico absoluut niet.
Oké, hoe het op mij overkomt.. TS heeft een feestje. Is verzot op smirnoff ice (we hebben allemaal een tic). En vraagt of 1 glaasje zoveel kwaad zou kunnen? Vanaf daar wordt ze aan de lopende band veroordeeld en is het ene glaasje al uitgegroeid tot dagelijks een flesje? Ze heeft volgens mij nooit gezegd dat ze niet zonder kan, ze vroeg het alleen maar, omdat de gyns allemaal een ander antwoord geven. Sorry en nu ben ik even niet netjes.... Maar wat een veroordelende tuthola's zitten hier af en toe op ZP zeg. Je kan gewoon antwoorden met Ja of Nee en je eigen onderbouwing. Maar ga dat kind niet helemaal af zitten zeiken. Als je last van frustraties heb of van je hormonen, pak je vent er dan lekker mee. Of scheld jezelf uit in de spiegel ofzo. En ontopic nu: Nee ik zou het zelf niet doen een slokje zou echt geen kwaad kunnen, maar ik zou me er inderdaad niet lekker bij voelen. Juist omdat ze niet weten wat het met je kindje doet. Ik had zelf een tic dat ik ineens onwijze trek kreeg in een ijskoud biertje met bitterballen. Alcoholvrij biertje genomen... en ik was genezen van mijn tic
Ben ik het volledig mee eens. Ja, het is vragen naar de bekende weg. Ja, het is schadelijk, dus TS heeft hiermee haar antwoord gekregen. Wat betreft de reacties van : 'Ja maar, het is een openbaar forum, dus die reacties kun je verwachten, vrijheid van meningsuiting, blahblah, hou toch op! Vrijheids van meningsuiting is nog altijd iets anders dan bot en lomp gedrag onder het mom van 'alles kunnen zeggen.' Ikzelf heb nog geen druppel alcohol gedronken tijdens mijn zwangerschap, en ik kijk er WEL raar van op als anderen dat wel doen in de wetenschap dat ze hun ongeboren kindje schade kunnen toebrengen. Dat neemt niet weg dat ik daar dan ook op een fatsoenlijke manier op kan reageren.
Lijkt me sterk dat dit FAS is aangezien foetaal alcohol syndroom altijd gepaard gaat met lichamelijke afwijkingen. Kinderen met FAS hebben een kenmerkend gelaat. Zou evengoed kunnen komen door alcoholgebruik hoor daar niet van....
Volgens mij oordeel je erg gemakkelijk. Ik wil hier verder ook niet over in details treden. Je vertelt me met deze info niks nieuws. Ik wou ontzettend graag dat de situatie anders was. Ik ga hier verder ook niet meer op in. Ik hoopte enkel een waarschuwing te geven voor dames die het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap onderschatten. Blijkbaar komt dit anders over. Dus weer ontopic.
Voelt vervelend he als mensen snelle oordelen klaar hebben... maar dat daargelaten en weer ontopic inderdaad: ik zou het niet doen. Het is een makkelijk te vermijden risico voor jou volgens mij. Ik heb laatst een stoofpotje laten staan omdat ik er niet 100% zeker van was of de alcohol echt wel allemaal verdampt was. Misschien te overdreven maar voor mijn eigen gemoedsrust wel prettig.
Tja, alles is hier denk ik al gezegd, maar ik kan met toch niet in houden Iedereen weet dat overal waar te voor staat, niet goed is (behalve tevreden ). Iedereen moet voor zichzelf afwegen of ze kunnen verantwoorden aan zichzelf, aan hun partner en niet te vergeten aan hun kindje, dat ze een drankje drinken. Bij 1 drankje veroorzaak je niet meteen ernstige schade aan je kindje, dat wil er bij mij niet in. Er zijn genoeg vrouwen, waaronder mijn moeder toendertijd, die gewoon op zijn tijd een rood biefstukje aten, of 2 boterhammen met pate per dag. Toen het Voedingscentrum nog niet bestond, bestonden er ook lang niet zoveel voedselvoorschriften voor zwangere vrouwen als nu. Ik denk dat het, zoals bij alles, draait om de hoeveelheden waarin je bepaalde voedingsmiddelen en dranken tot je neemt. Als je elke dag een rode biefstuk, 2 busjes kaneel, 3 biertjes en 18 toastjes met blauwe kaas eet, denk ik niet dat je heel verstandig bezig bent. Laten we elkaar niet zo veroordelen, iedereen wil hier goed voor haar kindje zorgen en probeert zo goed mogelijk de zwangerschap door te komen.
Hoewel ik het volledig eens ben met het elkaar niet veroordelen vind ik de rest van de inhoud van deze post niet bijster nuttig. Vroeger wisten ze ook niet dat je van roken kanker kreeg en kreeg niet iedereen kanker. Je mocht rijden zonder gordels en niet iedereen kreeg gelijk een ernstig ongeluk. En toch is het nu beter door de kennis die we opgedaan hadden. Met de tijd komen er nieuwe inzichten en ik ben het er helemaal mee eens dat je dit niet moet overdrijven maar de vergelijking met het verleden gaat gewoon niet op. Alcohol is gif vior cellen en daarom wordt het volledig afgeraden net zoals roken. Punt... Kan je verder echt niets mee