Erkenning baby

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door brit89, 9 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brit89

brit89 Bekend lid

23 dec 2013
    572
    0
    0
    Zuid-Holland
    Meiden sorry als dit al het zoveelste topic is maar ik kom er even niet uit.

Voor zover ik dacht hoeven wij de baby niet te erkennen als ongeboren vrucht omdat wij een geregistreerd partnerschap hebben.
    Nu zijn we net bij de vk geweest en die was ervan overtuigd dat we de baby wel moesten erkennen in de zwangerschap.
    Om een welles-nietes verhaal daar te laten ben ik er verder niet op ingegaan.
    Maar ik dacht juist dat het vanaf 1 april 2014 niet meer van toepassing was!

2. moppie 1279

moppie 1279 Bekend lid

4 dec 2008
    886
    0
    16
    in de detail handel
    ergens in het noorden
    Wat is erkenning van een kind?

Een man is automatisch wettelijk vader als hij is getrouwd of een geregistreerd partnerschap heeft met de moeder van zijn kind. Bent u vader van een kind, maar bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap met de moeder? Dan wordt u wettelijk vader door het kind te erkennen. Ook een duomoeder kan een kind erkennen.

komt van rijksoverheid site.. dus volgens mij heb je gewoon gelijk hoor

3. Loesje78

Loesje78 Actief lid

28 okt 2014
    396
    0
    0
    Naar mijn idee heb je ook gelijk!

Wij zijn juist aan het kijken om dat te doen. omdat het er toch een svan moest komen en het dan weer gedoe scheelt met erkennen.

4. MamR

MamR Actief lid

10 sep 2014
    207
    0
    16
    Adm. Medewerker Mondriaan
    Naaldwijk
    Wij zijn getrouwd in de zwangerschap en het was ook niet nodig om te erkennen. Dit hebben wij voor de zekerheid toch gedaan. Achteraf niet nodig geweest, maar het was zo gebeurd.

5. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Ligt eraan hoe het geregistreerd partnerschap is opgesteld.

Wij hebben ook een geregistreerd partnerschap, maar ik draag wel mijn eigen achternaam.

Wij moesten dus wel onze kleine man erkennen.
    Officieel formulier invullen, naar de gemeente, en wachten op de brief van de rechter of het goedgekeurd was.. Voelde me net een crimineel :D

6. Floddertje123

Floddertje123 Bekend lid

12 jun 2014
    915
    0
    16
    Overijssel
    Wij gaan twaalf januari geregistreerd partnerschap aan en dan hoeft hij niet erkent te worden maar ik weet niet of dat ook geldt al je die geregistreerd partnerschap had voordat deze aangepast werd?

Wat apart Nala dat je dan goedkeuring moet krijgen, mijn vriend heeft het kindje alvast erkend (mocht de baby eerder komen..) maar dat was gewoon even naar het gemeentehuis, vast leggen welke achternaam hij krijgt en tekenen. We hebben een document gekregen die mijn vriend mee moet nemen wanneer hij het kind aangeeft. Stelde niet zoveel voor.

7. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Kijk even op de website van je gemeente, daar staat het vaak prima uitgelegd. Je zou er zelfs even langs kunnen gaan om te vragen hoe ze dat daar over het algemeen geregeld hebben (kun je als het nodig is meteen een afspraak maken daar).
    Naar mijn idee hoeft je man je kind niet te erkennen als je geregistreerd partnerschap hebt, maar na 1 januari kan er een hoop veranderen. Better safe than sorry.

8. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Je hebt gelijk hoor alleen als jij zou willen dat jullie beeb jou achternaam gaat krijgen moet je dit gaan aangeven.
    Hier toevallig gister gedaan maar wij hebben geen geregisteerd partnerschap en een zoon uit vorige relatie die ook gelijk erkend is.
    Hier beide kids straks mijn achternaam.

9. Verliefd91

Verliefd91 Bekend lid

29 mei 2014
    863
    13
    18
    Wij hebben het meteen aan het begin wel erkend, ookal zijn we ondertussen getrouwd, maar t kost niks behalve 3 minuutjes van je tijd ofzo.. Ik wilde zeker weten dat we dat goed geregeld hadden.

10. brit89

brit89 Bekend lid

23 dec 2013
    572
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dank voor jullie reacties, ik heb voor de zekerheid toch maar de gemeente gebeld. Bleek dus dat ik het niet juist had! ;)

Het is zo door de partnerschap is het ouderlijk gezag wel geregeld maar moet het kindje nog wel erkend worden ook om de achternaam van de baby door te geven en hier akkoord mee te gaan. :)

11. nikki83

nikki83 Bekend lid

11 nov 2013
    526
    4
    18
    Vrouw
    Oh wat vreemd, bij mij zeiden ze iets anders. Wij hebben binnenkort al een afspraak staan om te erkennen, omdat ons geregistreerd partnerschap pas 1 week voor de uitgerekende datum mogelijk was. Dus raden ze wel aan om het eerder te erkennen. Maar anders was geregistreerd partnerschap voldoende volgens de gemeente.

12. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Bedoel je mss het ouderlijk gezag? Wij zijn ook naar de gemeente geweest om het kindje te erkennen, maar das alleen je handtekening zetten en verder niks

Hoe het zit met wel of niet erkennen als je geregistreerd partnerschap hebt weet ik niet, geen ervaring mee

13. MBNN

MBNN Actief lid

26 okt 2013
    267
    5
    18
    Wat apart dat het lijkt alsof het in elke gemeente weer anders is. Hier werd ook verteld dat bij geregistreerd partnerschap je het kindje niet meer hoefde te erkennen.
    Uiteindelijk hebben wij geen geregistreerd partnerschap dus moesten de erkenning regelen. Inderdaad alleen aangegeven welke achternaam het kindje krijgt en tekenen.
    Pas na de geboorte voor het gezag moet er een brief naar de rechter wat trouwens tegenwoordig digitaal kan, dus ook maar 2 sec werk.

Wat wordt soms ook lastig als er drie keer een ander verhaal verteld wordt hé!? Hopelijk is het bij ons zo goed :)

14. Laari26

Laari26 Bekend lid

11 sep 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    Wij zelf doen geregistreerd partnerschap om alles voor de kleine goed geregeld te hebben. Tenminste dat dachten we.
    Krijgen we te horen dat dat voor de 24e zwangerschaps week moet gebeurt zijn. Omdat je vanaf dan perongeluk ongepland kan bevallen.
    En dan is bij de gemeente ook nog zo druk dat we pas in mijn 28e week terecht kunnen.
    Moet m'n vriend toch nog eerst gaan erkennen.
    Zo verwarrend die gemeentes in Nederland !

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    #15 Liekje81, 11 dec 2014
    Laatst bewerkt: 11 dec 2014
    Dat klopt juist niet, kijk maar op de site van de rijksoverheid:
    Ouderlijk gezag bij huwelijk of geregistreerd partnerschap
    Ouders krijgen automatisch ouderlijk gezag over de kinderen die zij tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap krijgen of adopteren. De man is ook automatisch de wettelijke vader, hij hoeft hiervoor het kind niet te erkennen. Ook als de vader niet de biologische vader is van het kind.

Dit is per 01-04-2014 zo. Voor die tijd moest je bij een GP wel erkennen, maar was gezag wel geregeld.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Uhm, wij ook pas gedaan na 24 weken, hoor! De kans dat je voor die tijd bevalt is erg klein, daarbij voor 24 weken bevallen dan heeft je kindje geen overlevingskansen. Je kan niet alles voor zijn hoor, denk ik dan. Het MOET dus zeker niet voor de 24 weken in elk geval. Ik zou me daar als ik jou was dan ook niet druk om maken.

17. brit89

brit89 Bekend lid

23 dec 2013
    572
    0
    0
    Zuid-Holland

Ja ik dacht dat het ook zo was hoe jij bedoeld, maar omdat overal op internet wat anders stond had ik toch maar de gemeente hier gebeld en ernaar gevraagd en mevrouw vertelde dat het echt moest. :(
    Ik dacht namelijk zelf ook dat dat per 1 april 2014 veranderd was!

18. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    970
    66
    28
    Ik dacht ook juist dat je vanaf april niet meer hoeft te erkennen bij een geregistreerd partnerschap.

Bij de eerste moest dat nog wel, maar nu kunnen we dat mooi achterwege laten.

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Stom dat ze dat dan zegt! Ik ga er vanuit dat wat er op de website staat van de Rijksoverheid klopt hoor. :)

20. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48

Het moet juist WEL voor de 24 weken geregeld zijn. Juist omdat je kindje vanaf dan levensvatbaar is.
    Als je het met 30 weken wilt gaan regelen en de kleine wordt met 28 weken geboren, is er dus niks geregeld...

Deel Deze Pagina