werkgever weigert

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door marleen3, 21 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0
    Ik zou gisteren beginnen met werken na mijn bevallingsverlof.

Maar begin deze week heb ik een zware week gehad, ik werd er moe en overspannen van. Zowiezo heb ik de eerste maand een zware maand gehad na mijn bevalling. Ik had dus gisteren ziek gemeld en was van plan over een paar dagen te beginnen met werken als het goed gaat.

Maar mijn werkgever beld mij vandaag en moest komen voor een gesprek. Ze hadden het over het jaar 2007 en 2006, ik was in die jaren ongeveer 12 keer ziek, maar met redenen. En nu vinden ze het niet leuk en willen ze mijn zieke dag niet betalen. En ze gaan de komende maand kijken en als ik de komende maand weer ziek wordt willen ze mijn uren verminderen ik heb een vast contract bij deze baan.

Maar dit kan een werkegever toch niet doen? Ik vind het gewoon gemeen, ze willen mij niet geloven, waarvoor ik ziek ben.

Wat denken jullie hierover, wat kan ik doen?

2. Je werkgever mag niet zomaar je uren verminderen als deze vaststaan in een contract.

Bovendien mogen ze niet je ziekengeld niet uitbetalen. Als je ziek bent ben je ziek. Daarvoor zijn nu eenmaal regelingen in Nederland.

Ik heb zelf aardig wat problemen (hopelijk komt de oplossing nu in zicht) gehad met m'n werk. Nu komt er eindelijk schot in. Zit al vanaf 4 jan thuis wegens post natale depressie. Daarnaast is mijn verzoek tot minderwerken afgewezen. Hoop gedoe in ieder geval.

Laat in ieder geval niet zomaar over je heen lopen. Als je een rechtsbijstand verzekering hebt afgesloten kun je daar advies inwinnen. Misschien een telefoontje naar het UWV om te vragen hoe het zit wat betreft het niet uitbetalen van je ziektedag.

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    In je contract staan de regels over ziekte en uitbetaling. UWV heeft hier niet meer zoveel mee te maken omdat het niet meer ivm zwangerschap/bevalling is.

Maar ze mogen niet zomaar aan je dagen komen. Wel kan het zijn dat je wachtdagen hebt, maar dat moet in je contract zijn aangegeven. EN het kan zijn dat ze vinden dat je te vaak ziek was, maar dan moet je werkgever samen met jou naar een oplossing zoeken. Het slaat nergens op dat hij het niet leuk vindt, tuurlijk vindt het hij niet leuk... het kost het bedrijf namelijk geld. Maar het mag echt niet zomaar. Lijkt me zaakje voor rechtsbijstand (welicht rechtswinkel opbellen en navragen)

4. Eendje 567

Eendje 567 Actief lid

24 jan 2008
    176
    0
    0
    direct rechtsbijstand inschakelen, dit mag absoluut niet! Samen ga je hier waarschijnlijk ook niet uitkomen, maar als je rechtsbijstand inschakeld weet je in iedergeval wat je rechten en plichten zijn!

5. wendyp

wendyp Niet meer actief

Het eerste wat in mij opkwam was inderdaad ook de rechtsbijstand inschakelen!

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Overigens, als je direct aansluitend aan je bevallingsverlof ziek bent door de zwangerschap of bevalling, geldt dat je een soort van verlengd bevallingsverlof kunt krijgen. Dat zou ik dan even met het UWV bespreken.

7. Niet meer actief

Poeh, vervelende baas heb jij joh. Dit heet namelijk DREIGEN en niets meer en niets minder. Je mag in Nederland niet iemand minderen op het aantal contracturen zonder dat die medewerker daarmee instemt! Het wel of niet uitbetalen van ziekte kan afhankelijk zijn van de CAO (de schoonmaak CAO is daar bijvoorbeeld afwijkend in) maar het lijkt zeer onwaarschijnlijk.

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
    1) Je baas gelooft niet dat je echt ziek bent (geweest)
    2) Door het feit dat je vaak ziek bent (en 12 x in twee jaar is wel heel veel) komt het bedrijfsproces in gevaar en dat geeft zakelijk problemen.
    Helaas, een goede baas zegt dit gewoon tegen je (eerlijkheid boven alles) maar de meeste bazen vinden dit eng en gaan 'moeilijk' doen!
    Probeer niet bang te zijn (is moeilijk) maar laat je goed voorlichten! Bel het UWV en schakel inderdaad rechtsbijstand in. Je moet nu heel goed opletten wat je doet.

Trouwens voor iedereen geldt: Als je ziek bent, ben je niet in staat om op gesprek te komen!!!!! Niet doen dus. Oja, let goed op dat je niets toezegt in gesprekken (ook niet telefonisch) en niets tekent! Je bent daartoe niet verplicht en voor je het weet zit je aan iets vast.
    En vergeet niet: personeelszaken is er voor het bedrijf en niet voor jou!

Dit zinnetje werkt altijd: "Tja, weet je... ik ben ziek dus ik laat alles even op me inwerken" En meer niet!

Heel veel succes en nogmaals: stomme baas!

Pien
    'baas' in de zorg

8. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hoi hoi

ik heb dit even voor je opgezocht maar je staat gewoon in je recht alleen is het nu de vraag ben je ziek na je verlof dus gewoon ziek of ben je ziek door je bevalling/zwangerschap

Ziekte rond zwangerschap en bevalling
    Als uw werknemer ziek wordt als gevolg van de zwangerschap, nog voordat haar zwangerschapsverlof is ingegaan, dan heeft zij recht op een Ziektewet-uitkering. Deze uitkering loopt vanaf de eerste arbeidsongeschiktheidsdag (de eerste werkdag waarop iemand ziek is) tot de dag van herstel of de start van het zwangerschapsverlof.

Ook als zij aansluitend op haar bevallingsverlof nog niet kan werken door ziekte die het gevolg is van de zwangerschap of bevalling, dan kan zij een Ziektewet-uitkering krijgen. Kijk voor meer informatie bij Recht op een Ziektewet-uitkering.

Ziekte tijdens zwangerschap of na bevalling door andere oorzaak
    Als de ziekte niet door de zwangerschap of bevalling wordt veroorzaakt, dan gelden de normale regels. Uw werknemer heeft dan recht op doorbetaling van het loon. Kijk voor meer informatie bij Loondoorbetaling.

Is uw werknemer ziek in de periode van 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum tot de gekozen verlofdatum, dan heeft zij ook recht op een Ziektewet-uitkering, ongeacht de oorzaak van haar ziekte. Deze ziektedagen worden dan wél afgetrokken van de 16 weken verlof. Het verlof van de werknemer zal in dat geval dus doorgaans eerder afgelopen zijn.

Ziek door dezelfde oorzaak als vóór de zwangerschap
    Was uw werknemer voor haar zwangerschapsverlof al ziek en is ze direct na het verlof nog steeds ziek door dezelfde oorzaak? En heeft u eerder een 13e weeks aangifte of een aanvraag voor een Ziektewet-uitkering gedaan? Meld dit dan met het formulier Melding voortdurende ziekte na onderbreking door WAZO-verlof. De periode voor en na het WAZO-verlof tellen dan als één periode voor de loondoorbetaling. Is er sprake van een andere ziekteoorzaak? Beschouw de ziekte dan als een nieuwe ziekte-situatie van uw werknemer.

hoop dat je hier wat aan heb

succes groetjes nathalie ;)

9. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    haha jij kent het klappen van de zweep als je in de zorg werkt zo te zien goed :D

10. laika10

laika10 Actief lid

28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Als je werkgever een arboarts heeft ga daar dan eerst mee in contact. rechtsbijstand inschakelen heeft pas veel later zin als je er echt niet meer uitkomt. En dit was pas je eerste dag na je zwangerschapverlof, logisch dat je baas er van baalt dat je ziek bent, jij en je baas hebben elkaar een tijd niet gezien en dan krijg je vanelkaar deze mededeling. En je kan best een gesprek aangaan als je ziek bent! redelijkheid kent 2 kanten. Ok als je met 40 graden koorts in je bed ligt of je been hebt gebroken wordt het moeilijk op dezelfde locatie te komen, maar telefonisch kan je best een gesprek hebben, lijkt me niet meer dan normaal.

Weet je werkgever wat je hebt, ligt het aan de arbeids situatie, of door prive ontwikkelingen, ben je geestelijk of lichamelijk ziek...ik hoef het niet te weten, maar de arboarts moet zoiets wel weten. En als het aan de werksituatie ligt moet je werkgever het ook weten, dan kan hij er wat aan doen.

Maar laat het eerst even een paar dagen rusten. Zowel je werkgever als jij moeten even het laten bezinken en dan in alle redelijkheid met elkaar verder.

Succes

11. Niet meer actief

De redelijkheid van deze man is ver te zoeken... Het lijkt me duidelijk dat hij niet weet waar hij het over heeft. Op het moment dat iemand dreigt je contracturen bij te stellen moet je heel voorzichtig zijn. Ik ben blij dat jouw ervaring duidelijk een goede is maar helaas is dat zeker niet voor iedereen het geval.
    Vergeet trouwens niet dat een arboarts werkt voor het bedrijf en niet voor de werknemer!

12. laika10

laika10 Actief lid

28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Een arbo arts is niet per definitie een arts die voor het bedrijf werkt. Een arboarts kan ook aangesloten zijn bij een vereniging waar de werkgever lid van is. Een arboarts treed wel op op aanvraag van de werkgever maar ook op aanvraag van de werknemer. Een arboarts heeft een zwijgplicht en de plicht te handelen naar ieders belang, zowel naar werkgever als werknemer. Een arboarts kan als onderhandelaar optreden als de werkgever en de werknemer er niet uitkomen, wat betreft ziekteverlof of uren te werken...

13. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Nou, mijn ervaring is dat de Arboarts echt wel handelt in het voordeel van de werkgever...
    Dit heb ik samen met andere collega's onlangs pijnlijk ervaren!

Helaas....

14. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    bij ons is het zo dat wanneer je (binnen 1 jaar 1-1 tm 31-12) de 3e keer ziek bent er 2 "wachtdagen" gerekend worden. wij waren het als werknemer daar natuurlijk niet mee eens dus hebben de bond gebeld en ja hoor het mag gewoon volgens de CAO :(

Deel Deze Pagina