Ouderschapsverlof en kinderopvangtoeslag

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mamavane, 28 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    Hallo dames,

Ik zit erover te denken om vanaf 1 januari 2012 ouderschapsverlof op te nemen. Ik werk nu gemiddeld 20 u p wk, de ene week 16u (2 dagen) en de andere week 24 u (3 dagen).
    Mijn dochter gaat 2 dagen p wk naar de kinderopvang. In de weken dat ik 3 dagen werk, gaat ze de 3e dag naar mijn moeder.
    Nu wil ik graag ouderschapsverlof opnemen, zodat ik niet meer om de week die 3e dag hoef te werken. Voor de kinderopvang veranderd er dus niks; onze dochter blijft daar gewoon 2 dagen heengaan.

Wat ik ervan heb begrepen, wordt er in 2012 voor het toekennen van kinderopvangtoeslag, gekeken naar je contracturen. (20 u dus in mijn geval). Kijken ze ook naar je contracturen als je ouderschapsverlof opneemt of wordt er dan gekeken naar hoeveel uur je daadwerkelijk werkt (16 u)?

Weet iemand dit?

2. moontjemoon

moontjemoon Niet meer actief

3. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    ja, dat klopt inderdaad. Maar als ik ouderschapsverlof opneem, dan blijft mijn contract toch wel hetzelfde, dus 20 u per week en geen 16, toch?

Ach, volgens mij maakt het ook niks uit eigenlijk, ook al zou het 22,4 uur zijn waar ik dan recht op heb, dan kom ik daar wel mee uit met 2 dagen opvang.

Bedankt in ieder geval!

4. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Uit de toelichting die het rijk in het staatsblad heeft gepubliceerd:

Bij werknemers is het aantal gewerkte uren gelijk aan de (overeengekomen) arbeidsduur. Bij ziekte, bijscholing, vakantie, een deeltijd WW-uitkering of ouderschapsverlof wijzigt die arbeidsduur niet. Die omstandigheden hebben dan ook geen invloed op het aantal gewerkte uren en dus ook niet op het recht op het aantal uren kinderopvangtoeslag van de werknemer op grond van de urenkoppeling.

Je mag dus gewoon rekenen met de uren van je contract.

5. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    Daar staat het duidelijk uitgelegd!

Bedankt zeg!

6. Bonnie87

Bonnie87 Actief lid

12 jun 2010
    102
    0
    0
    Tiepmiep
    Friesland
    Je kunt ook altijd even de Belastingdienst bellen. Bij de afdeling Kinderopvang weten ze precies hoe en wat. Ik weet niet of de nieuwe regelgeving al bekend is.

Iig succes!

7. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het stukje dat ik heb geciteerd komt één op één uit de nieuwe regelgeving zoals die officieel is gepubliceerd.

Deel Deze Pagina