Ben er zat van dat ik mijn man steeds moet aansporen gezond te leven!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Elize84, 30 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    Even mijn hart luchten en eens kijken of het meiden hier bekend voorkomt....
    Bij ons is gebleken dat mijn man zeer slecht zaad heeft, wel prima voor icsi... Hij rookte voorheen altijd een stuk of 10-15 shagjes p.d., dronk dagelijks vaak 1 biertje en rond het weekend meerdere, dronk 10 koffie op een dag, sportte niet, at ook niet heel erg gezond.. Klinkt als een hele ongezonde man, maar je zag het niet aan hem af hoor en hij is gewoon slank enz. maar goed van binnen zal het iets minder geweest zijn!

Sinds we bezig zijn met icsi, drinkt hij 5-6 koffie op een dag, eet wel beter, neemt wel vitamines (als ik ze klaarzet..), drinkt alleen rond het weekend nog 1-2 biertjes, voor een behandeling de vorige keer de laatste 6 weken niets meer, is meer gaan bewegen, maarrr dat roken...

Hij is de 1e keer wel sterk geminderd, maar hij kon er gewoon niet helemaal vanaf blijven. De 2e keer wel echt gestopt 12 weken, maar heeft gewoon zoveel energie gekost van mij..ik moet hem gewoon zo pushen hierin. Hij is gewoon niet helemaal te vertrouwen.
    Nu zijn we bezig met cryo's en is hij langzamerhand weer gaan roken, bv 1-2 per dag en in de vakantie (12 dagen) stuk of 8-10 per dag, ik heb dat maar gelaten zodat het ook een keer echt vakantie zou zijn, zonder gezeur. Hij zou nu per 1 september weer helemaal stoppen, maarja ik zie/ruik m nu nog steeds dagelijks 2-3 roken. Volgens hem is dat afbouwen, maar hij vindt zichzelf dus goed bezig. Terwijl ik denk: was een jaar geleden gewoon helemaal gestopt en niet weer opnieuw begonnen..
    Ik wil me er echt niet zo mee bezig houden, hem pushen of me opwinden. Maar ik kan het gewoon echt niet helpen. Ik kan dit niet loslaten... Het ergert me zo gigantisch, dat het niet vanuit hemzelf komt en dat hij er zo laconiek over doet. Het is ook net alsof hij het voor mij moet doen. Het zorgt echt voor ruzies en ik voel me zo teleurgesteld in hem. Hij begrijpt dat gewoon ook niet, of wil het niet begrijpen.
    Hij geeft aan ook niet achter stoppen met roken te staan, het is dat het dan moet... maar ook denkt hij toch niet dat het veel uitmaakt voor de zaadkwaliteit etc etc.
    Aaaarrghh even stoom afblazen hoor. Is het herkenbaar? Wat moet ik doen?

p.s: ik heb zelf vroeger ook gerookt en ben ook voor onze kinderwens o.a. gestopt..dus weet in die zin wat het is.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zoooooooo herkenbaar!!
    Mijn man slikte dan nog net zijn vitamines uit eigen beweging, maar voor de rest hield alles op.
    Rookt idd als een ketter.
    Ik vond dat zo moeilijk. Ik doe ALLES om zwanger te raken, eet fruit, groenten etc. Spuit mn lijf vol hormonen, onderga pijnlijke behandelingen... En hij...
    Ik heb steeds het gevoel gehad dat hij onze behandelingen aan het boycotten was. Dat hij niet graag genoeg een kind wilde.
    En als het nu aan mij had gelegen dat we geen kinderen konden krijgen, dat zijn zaad super-zaad was geweest... Dan a-la. Maar de aantallen liegen er niet om bij hem, dus stoppen met roken zou echt winst opleveren (is ook meerdere keren door de gyn gezegd).

Ik heb het uiteindelijk los kunnen laten. Ik moet eerlijk bekennen dat het feit dat onze IVF heel snel succesvol was (dan sla ik wel even 8x IUI over, maar goed), daar wel in mee heeft gespeeld. Maar ik denk dat ik dat bij een tweede of derde poging niet had gekund.
    Ik heb heel vaak tegen mezelf gezegd dat het een verslaving is. En dat ik die niet heb, dus eigenlijk niet kan oordelen of het voor hem wel of niet mogelijk is om te stoppen.
    Maar pffffff, wat is hier een strijd over gevoerd!!!

3. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    Gewoon alleen het feit al dat het niet uit eigen beweging komt, vind ik heel erg... En dat ze dan jou gaan verwijten dat je niet zo moet zeuren. Ja hallo, het gaat wel om iets belangrijks.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    O, en ook heel herkenbaar: Uitspreken te twijfelen of stoppen met roken echt wel invloed heeft op de zaadkwaliteit. Dit terwijl de arts hier al meerdere keren op heeft gehamerd.
    Volgens mij doen ze dit om zichzelf voor de gek te houden. Voor henzelf een reden te hebben waarom ze niet hoeven te stoppen...

5. Morgaine82

Morgaine82 Actief lid

17 feb 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herken het wel een beetje. Maar ik denk zelf dat pushen absoluut geen zin heeft en echt averechts werkt bij een verslaafde. Want dat is het uiteindelijk.
    Bij de laatste iui beweerde de gyn zelfs dat roken niet zo heel veel uitmaakte! Terwijl ik daarvoor dus alle moeite had gedaan om hem ervan te overtuigen met argumenten en onderzoeken.
    Dus ik heb het opgegeven.

6. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    Ja het ergste is idd dat een gyn ooit heeft gezegd dat verandering in leefstijl en ook roken niet veel uitmaakt, maar dat werd meer bedoeld als in dat het nooit helemaal goed zaad werd..
    Dit heeft mijn man opgevat als: het maakt dus niks uit.
    Terwijl er genoeg onderzoeken zijn waar het wel weer bewezen is.
    Maar hij verdraaid het inderdaad zo dat het wel in zijn straatje past.
    Ik weet wel dat pushen niet helpt, maar elke keer als ik denk dat het goed gaat, betrap ik hem ineens weer... dan voel je je zo verraden.
    Ik zeg wel eens dat dit me de meeste spanningen geeft..:(
    Ach ben er ff klaar mee, net weer een fijne woordenwisseling gehad..
    Ik begin er ook niet over tegen mensen in onze omgeving, omdat ze dat dan heel slecht vinden van mijn man en dat vind ik dan ook weer niet leuk :(

7. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    Overigens heb ik hem de eerste keren proberen stoppen met roken positief gestimuleerd, niet gepusht en bv kadootje gekocht na periode rookvrij etc. Maar toen bleek hij dus later doodleuk stiekem te roken, dus daar was ik toen ook wel klaar mee :(

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Probeer het echt los te laten! Het kan je zo opvreten. De behandelingen zijn al zwaar genoeg, alle stress werkt voor jou zelf ook niet goed. En als hij vervolgens stiekem rookt, dan voel jij je weer bedonderd (snap ik hoor, daar niet van).
    Probeer je relatie goed te houden. Je hebt elkaar echt nodig in dit traject.
    Ik ben wel eens bang geweest dat door mijn pushen mijn man zou zeggen: 'Ik ben er klaar mee, dan maar geen kind'. En dat wil je ook niet....

9. Veratje

Veratje Actief lid

29 aug 2012
    228
    1
    0
    Hoi,

Mijn man rookt ook,!! Erg slecht natuurlijk! Laat staan voor zijn zaad.. Maar ook nog eens straks voor de baby. Rookgeur gaat toch altijd in je kleding zitten. Lijkt me geen fris gedachte bij het geven van een flesje etc.

Afgelopen maand hebben we een test gehad.. Zijn sperma is boven gemiddeld! Enige nadeel is dat hij rookt.. Voor de rest eten we gezond etc.. Ik weet niet of roken echt veel invloed heeft? Mijn man rookt ruim 1 pakje per dag..

10. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    Tja blijft lastig, maar blijkt toch uit onderzoek wel verschil te maken, vooral bij icsi. Roken beschadigd ook dna en verhoogd kans op miskraam.
    Ik ga het over 2 wk nog eens voorleggen aan de nieuwe gyn, waar we een evaluatie mee hebben.

11. Marliesje83

Marliesje83 Fanatiek lid

20 jul 2011
    1.712
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn man rookte bij het eerste zaadonderzoek nog -resultaat - 1 miljoen zwemmers. Bij de 2e zaadtest was hij inmiddels al een poosje gestopt, resultaat - 2 miljoen. De helft verbeterd, maar nog steeds ICSI kwaliteit. Hoewel hij wel gestopt is met roken leeft hij verder ook vrij ongezond - al ie vrij is drinkt ie wat biertjes, bewegen doet hij helemaal niet, en met vitamines hoef ik ook niet aan te komen.

Maar ik push hem niet om gezonder te gaan leven (althans niet vanwege de ICSI, alleen een beetje omdat hij vaak klaagt moe te zijn), en het interesseert me ook niet. Het wordt tóch ICSI, zelfs als hij supergezond zou gaan leven zou het niet veel beter worden dan nu. We hebben hooguit 15 zaadjes per behandeling nodig, er zijn er ongeveer 2 miljoen, dus waar zou ik me druk over maken?? Laat hem maar lekker zn biertje drinken, dat is ook zijn ontspanning, en ontspanning kunnen we beide wel gebruiken momenteel ;)

12. Marliesje83

Marliesje83 Fanatiek lid

20 jul 2011
    1.712
    0
    36
    NULL
    NULL
    Als aantekening: bij ons gaat het om ICSI. Ik kan me voorstellen als een man vrij slecht zaad heeft, maar je IUI gaat doen, dat het dan anders is, want dan is het wel belangerijk dat het zo goed mogelijk is.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik wil hier toch een kanttekening bij plaatsen!
    Ook (zeker) als je ICSI gaat doen is de zaadkwaliteit belangrijk.
    Je slaat bij ICSI namelijk de natuurlijke selectie over. Dus het zaadje dat de analist naar binnenduwt, dat is het zaadje dat het moet doen. Beter dan dus geen hoestend zaadje van de nicotine (ik bedoel dus DNA-schade door het roken).

Heb het dus niet over de aantallen, maar over de kwaliteit van de zaadjes die je hebt.

14. Marliesje83

Marliesje83 Fanatiek lid

20 jul 2011
    1.712
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hmmm ja, daar zit idd wel wat in. Had ik nog niet zo bij stil gestaan... :)

15. kissi

kissi Actief lid

13 jul 2011
    271
    0
    0
    Ook wij zijn allebei gestopt met roken toen we te horen kregen dat het zaadkwaliteit voor een kinderwens er niet al te best uit zag. Nu een jaar later is zijn zaadkwaliteit aanzienlijk verbeterd, en wat Merah ook zegt, zowel in aantallen als in de kwaliteit. Nu komen we in aanmerking voor IVF ipv ICSI. Daarnaast voelen we ons allebei een stuk fitter en gezonder. Ik moet wel zeggen dat mijn man wel elke avond nog 1 a 2 biertjes drinkt, en hier wil ik hem nog van af hebben, nu we net met het ivf traject zijn begonnen, maar ben bang dat dit niet gaat lukken. krijgen we teveel woorden over..en daar baal ik dan ook wel van, omdat ik niet drink en hormonen moet slikken en spuiten...

16. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    @marliesje: dat is nu net het punt waar wij het dan ook over hebben. Mijn man denkt ook dat het prima is, aangezien we een hoog aantal bevruchtingen hadden beide keren. Maar tot nu toe is het 4x niet blijven zitten...

Lastig hè, die mannen.. Ben toch wel blij dat het bekend voorkomt..

17. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    ik zou proberen om de discussie met je man wat los te gaan ''weken'' van zijn leefwijze maar in het gesprek erover meer te focussen op hoe belangrijk de kinderwens voor hem is en wat hij er voor over heeft en wat niet. Het is heel belangrijk om, desnoods samen met een professional (maatschap,werker of psycholoog) elkaar eerlijk te kunnen bevragen over hoe jij/hij er in staat en waarom het zo lastig voor hem is om bepaalde dingen te veranderen. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt; ik zou juist proberen begrip te uiten voor de moeite die het hem blijkbaar kost om te veranderen. En misschien kun je er een leuke draai aan geven: voor een dag zonder roken een euro in een potje en aan het eind van het jaar samen uit eten van het geld? Belonen in kleine stapjes (dus niet na een rookvrije periode pas maar na een dag) is beter. Hij zou bijv. zelf ook kunnen bedenken wat hij van het geld wil doen/kopen.

Gedragsverandering werkt beter als goed gedrag beloond word dan als slecht gedrag afgekeurd word. Dit is een gouden regel uit de gedragstherapie.

Gedragsverandering is erg moeilijk voor veel mensen (en ik ben psycholoog dus ik weet hoe moeilijk het kan zijn) en vooral als de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Vaak gaat het ook nog 's over lange termijn voordelen en korte termijn nadelen (bijv. bij stoppen met roken). Het helpt wel om concretere doelen te stellen en vooral belonend te zijn bij verbetering. Maar het blijft belangrijk dat hij intrinsiek gemotiveerd word (van uit zichzelf) ipv extrinsiek (vanuit jou of de arts). En dat is vaak best lastig te bereiken, want dan zal hij lange termijn voordelen (lees: een geslaagde IVF behandeling) voorop moeten gaan stellen en wij zijn mensen zijn erg gevoelig voor korte termijn effecten (lees: een lekker sigaretje)!

succes meid!

18. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    @nana: de dingen die jij noemt hebben we inderdaad duidelijk besproken. Ik weet ook dat mijn man minder wil laten voor de kinderwens omdat hij van mening is dat je ook nog leuk moet kunnen leven en het daar niet alleen om moet draaien. Helaas is dat voor hem met sigaretten en een biertje! Anders kan ik mij hier (steeds meer) in vinden :).

Je omschrijft het goed; het ligt er vooral aan dat er niet een directe beloning volgt maar het een lange termijn doel is (helaas). Helaas werken die kleine kadootjes/beloningen niet (goed genoeg). De drang is af en toe te sterk en dan gaat hij voor de bijl.
    Aan de andere kant mag ik misschien al blij zijn dat zo'n verstokte roker nu alleen nog bv 1 sigaret rookt over een dag...
    Ik heb overigens al heeel vaak begrip getoond en hem beloond.
    Vind het wel vervelend dat ik voortdurend de sterkste moet zijn.. eerst moet ik de behandelingen ondergaan en mijn eigen levensstijl hier en daar aanpassen om succes zo groot mogelijk te maken, vervolgens moet ik hem ook nog motiveren, begrip tonen etc etc. Daar heb ik wel eens moeite mee; waarom komt het niet van uit hemzelf?
    En dan zijn we weer bij het begin; a) mijn man is erg verslaafd aan roken en b) de voordelen wegen niet op tegen de nadelen en hij fluistert zichzelf in dat het weinig kwaad kan (wat weer door die verslaving komt) c) hij vind het nog steeds oneerlijk dat wij er zoveel voor moeten doen, terwijl een ander rookt en drinkt en het gelijk raak is...
    Mijn man is ook zo lekker makkelijk om dan te zeggen: ja maar jij bent ook veel sterker in dat soort dingen... Omdat ik ook regelmatig sport en ik probeer gezond te eten enz.

Ik probeer in ieder geval niet steeds te beginnen over roken als ik het weer een keer heb geroken... En ga het nog eens bespreken met de arts. Als deze mij zegt dat het geen kwaad kan om 1-2 per dag te roken, moet ik me er maar bij neerleggen. Zegt hij dat het absoluut niet kan, dan is dit een extra aansporing...

19. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    respect voor hoe je het aanpakt, Elize, het is niet makkelijk voor je!

als lotgenoot zeg ik: hou vol en zoek steun bij ons/lotgenootjes
    als psycholoog zeg ik: het zou nog steeds niet verkeerd zijn om voor je relatie professionele hulp te zoeken; bijv. laagfrequente gesprekken bij een maatschappelijk werker of psycholoog. Je zult niet de eerste zijn die verbaasd staat over wat er dan naar boven komt bij je man; vaak is het de setting/context die dan oppeens leidt tot verrassende ontwikkelingen. En het er op die manier over praten, met een gespreksleider, voorkomt ook een hoop spanning of ruzie

sterkte!

20. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    Ik heb er inderdaad wel eens over nagedacht, eerlijk gezegd meer voor mezelf, om het eens kwijt te kunnen. Maar aan de andere kant denk ik dat ik mezelf ook wel prima kan 'managen'.
    Pas volgens mij alle mogelijke copingstrategieen al toe :D. Al is gewoon je hart luchten bij een onbekende ook al lekker natuurlijk.

Zal er nog wel eens over nadenken. Thanks.
    Jullie helemaal niet zulke problemen ;)?

Deel Deze Pagina