Smoesjes om niet te drinken?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door JSLN, 21 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik heb zelf meerdere malen opmerkingen gekregen toen het nog niet zo was, maar toen ik nu eenmaal zwanger was ging het ook makkelijk. Sommige collega's hadden het wel door na een uitje, maar ik kreeg gewoon vriendelijk nog een flesje water aangeboden. Nu heeft het bij ons wel een flinke poos geduurd, en hadden we al langer gewacht dan de meeste mensen hadden verwacht. Dus de collega's die mij echt goed kenden hadden wellicht al voor zichzelf besloten dat subtiel toch de mooiste route was.

2. Mss86

Mss86 Fanatiek lid

24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik zou er niet te moeilijk over doen.. Jij drinkt gewoon niet, punt. Ik zou er niet teveel smoesjes omheen bedenken.. Wat maakt het uit als andere mensen daar iets van vinden? Een alcoholvrij biertje bestellen en zelf de Bob zijn kan natuurlijk altijd. Bovendien is geen alcohol drinken altijd gezonder!

3. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    Wij hebben t met 6 weken maar gewoon verteld. Ik heb t verteld aan t begin van de high-Winehouse haha. Die hadden we al met vriendinnen gepland

4. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    Anders zeg je dat je gestopt ben met drinken omdat je gezonder wil leven?? Kan ook al voor je zwanger bent natuurlijk

5. JSLN

JSLN Actief lid

20 jul 2016
    494
    169
    43
    Vrouw
    NB
    Ik denk dat ik het in mijn hoofd al moeilijk maak terwijl dat niet eens zo hoeft te zijn ;) mochten we het geluk hebben dat het raak is dan ben ik al zwanger de eerste keer dat we een groot feest hebben. Maar misschien, zoals een aantal al aangaf, valt het mensen niet eens op! In die zin laat ik al wel wat vaker weten dat ik weer wat kilootjes kwijt wil (dat is ook zo :p) dus onder dat mom kan ik misschien nog eens iets. Hoe moeilijker ik het mezelf maak hoe meer het misschien ook opvalt inderdaad...

6. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik ben 8 weken zwanger en op mij wordt ook erg gelet. Morgen feestje en ga daar zeggen (als mensen erom vragen) dat we hopen op een tweede kindje en ik na het weekend ongesteld moet worden dus ik nu liever niet drink, dat voelt fijner. Scheelt wel dat we maandag een echo hebben en bij een goede echo gaan we het dan ook vertellen.

7. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ik begrijp überhaupt niet waarom mensen dit soort persoonlijke vragen stellen! Je vraagt toch ook niet of iemand ongesteld is of seks heeft gehad gisteren? Oké, oké...je hebt miss vriendinnen met wie je dit wel bespreekt ;)

Maar goed, nu ontopic. Je zou ook een persoonlijke wedervraag kunnen stellen? Of een antwoord geven dat iemand niet verwacht. Dit ligt wel aan de persoon tegen wie je het hebt natuurlijk. Ik was al een tijdje gestopt met roken en een collega vroeg direct: ben je zwanger ofzo? Ik heb geantwoord: "nee, maar stel dat ik het wel was, denk je dat ik zoiets PERSOONLIJKS niet zelf zou willen vertellen ipv dat mij de vraag word gesteld?" De collega voelde zich erg beschaamd en toen ik een half jaar later wel zwanger was, heb ik het met 9 weken zelf verteld dmv koek bij de koffie. 'Hebben we iets te vieren? Ja, ik ben zwanger!'

Of zoiets zeggen als: "ik drink voorlopig niet meer, ben aan de lijn." Kom je ze later tegen met een dikke buik: "he verdorie, het lijnen is mislukt! Er zat zomaar een baby in" 😂

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Graspiet84; Haha, die laatste is leuk.

Verder snap ik deze topics nooit zo goed. Ik heb me echt nooit verplicht gevoeld om alcohol te drinken. Bij dit soort topics krijg ik altijd het gevoel dat mensen vonden dat je alcohol 'moet' drinken omdat je er anders miet bijhoort ofzo? Dat er op je gelet wordt? Het os toch eigenlijk idioot dat je smoesjes nodig hebt om aan een ander verantwoording af te leggen over wat jij wel of niet drinkt. Drink gewoon waar je zin in hebt. En maak het niet onnodig ingewikkeld. Als iemand je vraagt waarom je geen wijn / bier etc drinkt (wat ik al een rare vraag vindt, maar goed.) zet je gewoon een onnozel gezicht op en zeg je dat je gewoon zin had in cola en niet in bier. Of je vraagt aan ze waarom ze in hemelsnaam wijn drinken in plaats van sinas. Hoewel: dat klinkt weer dusdanig defensief dat ze dan waarschijnlijk meteen denken dat je zwanger bent. Dus ik zou gaan voor het onnozele gezicht en "hu, hoezo? Ik had gewoon zin in ..."

9. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Amaar zelf zit je een hele avond die smerige zoete meuk te drinken. Zou mij echt te ver gaan... om maar te zwijgen over de enorme suikerinname.

10. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Bij mij zou het ook direct opvallen als ik niet drink.
    Klinkt fout whahaha maar goed.

Wat ik deed.
    Thuis schonk ik mezelf altijd alcoholvrije wijn of prosecco in.
    Op feestje pakte ik het glas gewoon aan. Pleurde het weg op de wc of buiten tussen de plantjes, of liet het in de drukte gewoon staan.
    Wat ik meestal ook zei was dat ik moest rijden, als ze het vroegen.

Het is nog nooit iemand opgevallen. Sterker nog.. Mijn aller grootste wijnvriendin heeft een keer een avond alcoholvrije wijn gedronken een avond zonder dat ze het door had. Ze kwam onverwacht en had geen witte wijn meer in huis, en dat had bij haar wel vraagtekens gezet. Dus ik heb haar alcoholvrije gegeven. De volgende dag voelde ze zich echt zoooooooo fit. Later hebben we er samen onwijs om gelachen.

11. Anieke75

Anieke75 Lid

3 dec 2015
    14
    0
    1
    NULL
    NULL
    Wat leuk dat jullie een kinderwens hebben. Ik zou eerst maar eens zwanger raken en dan pas afbouwen. Wensen en werkelijkheid duren soms langer dan je zou willen. Ik zou doorleven en blijven genieten. Als je nu stopt met drinken valt het meer op. Ik denk dat anderen het leuk vinden als jullie kinderwens wordt vervuld maar zullen daar niet continue aan denken. ik doe t in ieder geval niet voor anderen....
    En een zus als huisarts denkt eerder aan ziektes dan aan zwangerschappen. (Manlief is huisarts en heb wel gemerkt dat zijn kennis van zwangerschappen niet zo groot was;))

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Echt? Wat raar! Het is toch een algemeen advies om je levens stijl (niet roken en drinken, gezond eten, foliumzuur slikken ) al aan te passen voor je zwanger probeert te worden?

13. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Irritant dat mensen zo op je letten.
    Ik deed dat ook wel bij bepaalde vrienden maar vroeg nooit waarom er niet gedronken werd. Dat gaat mij dan niks aan en als dat is vanwege een zwangerschap dan hoen we dat gauw genoeg.

Maar inderdaad er zijn weinig AB waarbij je geen alcohol mag.

Ik drink sowieso niet zo snel, vind het gewoon niet leuk of lekker. Haal er geen plezier uit en mijn man doe ik wel een plezier met een biertje. Dus mag hij altijd wel drinken. Maakt het wel makkelijker.
    Optie dat je een weddenschap hebt verloren vind ik ook wel een goeie. Samen dus even iets verzinnen waarop je hebt verloren.
    Succes met alles!

14. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Of zeggen dat jullie zwanger willen worden en daarom je levensstijl aanpast (als je al zwanger zou zijn dan) dan verwachten ze misschien wel wat maar niet zo snel omdat je dus al zwanger bent.

15. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Dit advies heeft men altijd of je nu zwanger wil worden of niet. Oké, niet de foliumzuur ;) Er zijn ook genoeg vrouwen die niet weten dat ze zwanger zijn en stoppen met alcohol als ze het wel weten.

Ik dronk en rookte niet veel voor mijn zwangerschap. De avond voor de test hebben mijn man en ik lekker een wijntje gedronken en mijn laatste sigaret gerookt. Als een soort afsluiting, denk ik. Volgende dag bleek ik zwanger en ben ik gestopt met roken en drinken.

Ik vind het een ander verhaal als je al een tijd zwanger probeert te raken en het lukt niet. Dan zou je miss kunnen proberen om de alcohol te laten staan (zowel de man als de vrouw).

16. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

9 jul 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat is er gebeurt met; wij eillen graag een kindje? 😊 Ik ging op dieet toen wij een 2e wilde, kreeg ook vragen, heb gewoon gezegd dat we graag een 2e wilde. Maar ik ben heel open over zulke dingen. Heb ook toen het gelukt was al heel snel verteld dat er een 2e kwam. Ik kan niet zo goed liegen en eerlijkheid duurt het langst 😉

17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dat kan natuurlijk ook! Maar... de vraag is of je dat zelf wil delen.
    Ik vind het iets heel persoonlijks. Niemand anders heeft daar iets mee nodig. Daarbij heb ik dan zo'n moeder (en ook anderen uit mijn directe omgeving) die er steeds naar zou vragen. Bij elk dingetje wat ik zou hebben (keertje hoofdpijn ofzo, noem maar iets heel normaals op) zou er gevraagd worden: ohh, je bent zwanger?! Ik zou er gillend gek van worden :)
    Bij onze dochter hebben we het 'pas' verteld met 13 weken zwangerschap dat we een kindje op komst hadden. Om vele verschillende redenen trouwens. Al was het ook leuk om samen zo'n geheimpje te hebben.

Overigens drink ik heel graag een wijntje en bij mij valt het ook op wanneer ik niet drink. Of ik ben dan de bob (duidelijk dan) of ik heb er geen zin in. En bij dat laatste krijg ik inderdaad de vraag of ik zwanger ben. Zeg dan heel rustig: nee hoor, heb er niet zoveel zin in. Valt de laatste tijd niet zo lekker. Krijg er de laatste tijd hoofdpijn/buikpijn van dus hou het nu maar op een glaasje fris.

@Suusjeuh
    Het is sowieso verstandig om helemaal niet te roken ;)
    Glaasje alcohol op z'n tijd moet kunnen. Wijntje bij het uit eten, heerlijk.
    Om je nou van te voren al alles te ontzeggen? Stel dat het ruim een jaar duurt voordat je zwanger raakt. Moet je dan al die tijd alles laten?
    Heb zelf ontzettende mazzel gehad direct zwanger te raken. In die weken voor de positieve test nog wijn gedronken (al drink ik hooguit 1-2 glazen wijn) en alles gegeten wat ik wilde eten. Dag voor positieve test zelfs nog van beslag geproefd waar 5 rauwe eieren in zaten. Heb een kerngezond kind hoor.
    Slikte al wel zwangerschapsvitaminen met voldoende foliumzuur er in.

18. Logan

Logan Niet meer actief

Jij denkt toch niet dat ik in die vier jaar nooit een wijntje heb gedronken? :D Op aanraden van de fertiliteitsarts zelfs gewoon 'gewoon' gedaan, alleen roken is echt niet de bedoeling.

19. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

9 jul 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    Haha nee hier is iedereen meer op zichzelf, al werd er natuurlijk wel eens gevraagd of en wanneer we voor een 2e gingen. 😅 Nu ik weer een jongen krijg, werd er wel gelijk gevraagd; dan ga je daarna toch zeker nog wel voor een meisje? Alsof je dat kan kiezen 🤔 Ik drink overigens nooit en roken ook niet. Dus daar werd niet naar gevraagd

20. JSLN

JSLN Actief lid

20 jul 2016
    494
    169
    43
    Vrouw
    NB
    Ik zie aan de reacties wel waar ik ook mee zit: ik kan er heel wisselend in staan. De ene dag zou ik wel willen zeggen dat we graag een kindje willen in de hoop dat het gezeur stopt. Soms denk ik dat het dan nog meer oproept. Of dat ik het moet verantwoorden als het na een aantal maanden nog niet raak is. Ofja, verantwoorden. Ik vind het gewoon iets van mij en mijn man. De andere dag denk ik, waar bemoeien ze zich mee...

Gisteren zijn we gaan shoppen en bij mijn schoonouders gaan eten maar voorafgaand het shoppen hebben we daar eerst even wat spulletjes gebracht naar m'n schoonouders (lag op de route). Toen ik zei dat we naar de Ikea gingen zei m'n schoonmoeder meteen: 'ooooh ga je babykamers kijken??...' En toen ik savonds geen zalm at, begon m'n schoonvader daarover.. Dat zijn dan maar 2 van de opmerkingen die we doorgaans krijgen.. Ik weet ook niet meer hoe me te verhouden, te reageren, ben soms ook perplex van de brutaliteit.. Hoewel ze dat zo niet bedoelen denk ik. Maar word er snibbig van.

Deel Deze Pagina