Wanneer beginnen jullie daarmee? Wij hebben voor Isabella een tijdje geleden al een potje gekocht en laatst heeft ze er een klein plasje op gedaan. Nu hebben we van het weekend een wc brilletje voor haar gekocht. En we zetten haar wel telkens even op de wc. Ze vind het wel erg spannend en ook een beetje eng en ze zit er misschien 3 seconden op en roept dan al "af af". Ze is waarschijnlijk nog wat te jong. Maar wanneer kan je hiermee beginnen?
wel in de opvang zeiden ze me dat de meeste kindjes rond hun 2jaar klaar zijn voor zindelijksheidtraining maar ik mer de laatste weken op dat zowel nina als tia op hun hurkjes gaan zitten en gegarandeerd hebben ze daarachter een poepluier of plasluier dus vraag me toch ook af of ze der klaar zouden voor zijn? ze zijn nu iets meer dan 18 maanden dus lijkt me vroeg
Ik ben nu bezig maar ze lijkt er nog niet klaar voor , ze heeft meer ongelukjes dan gelukjes om het zo maar te zeggen , lijkt wel alsof ze het ook niet aan voelt komen ...
Zowel mijn dochter als stiefzoon werden zindelijk toen ze net drie jaar waren. Daarvoor was ik er uiteraard al een klein jaartje mee bezig, maar heel spelenderwijs...
mijn dochter was 2jr en 3mnd en gewoon haar luier uitgedaan maar wel de kleertjes aan, als ze dan plastte werden de kleerjtes nat en dat voelt vies natuurlijk, binnen 2 dagen was ze overdag zindelijk.Toen ze 2 jaar en 6mnd was merktte we dat de luier smorgens nog droog was en hebben we gewoon de luier snachts afgelaten en vanaf die dag ging ze snachts ook gewoon zelf naar de wc.Nooit problemen ofzo mee gehad.Maar voor het 2e jaar lijkt het me gewoon te vroeg.
wij zijn we nu denk ik 1,5 maand ofzo mee bezig. overdag gaat het best goed op een paar ongelukjes na. poepen wil ze niet op de wc, dat vertikt ze echt. maar ik zou met de 2,5 beginnen en dan kijken hoe het gaat. veel eerder is denk ikte vroeg. veel mensen vinden het met de 2,5 al vrij vroeg. je moet ook een beetje inschatten of de kleine er ook al wel aan toe is.
ik ben ervan overtuigt dat als het kind er klaar voor is het zelf gaat aangeven. mijn dochter is nu 2 jaar en 4 maanden en sinds een week geeft ze het zelf aan en plast ze netjes op de wc ze heeft zelfs al 2x gepoept. tuurlijk gebeuren er nog wel ongelukjes maar dat is nou eenmaal zo in het begin. hiervoor zette ik haar wel eens op het potje of de wc maar dat was drama. ze gaan het dus vanzelf wel aangeven en dan komt het allemaal vanzelf wel.
Hier ook vanaf ca. 2 jaar begonnen om Nick te laten wennen aan de wc/potje en er op zitten. meer spelenderwijs. Nu een week of 4 geleden hem in zijn onderbroek rond laten lopen net als eerder beschreven is en dan na een plasje even nat rond laten lopen en na een dag of anderhalf/twee had hij het ook door. Sinds een week poept hij nu ook op het potje en is hij in elk geval overdag zindelijk. Na onze vakantie eind augustus wil ik kijken of hij ook tijdens zijn middagslaapje zonder luier kan. hij wordt nu al regelmatig droog wakker, maar ik wil op vakantie dat risico nu nog even niet aan. Ook na de nacht is hij al enkele keren droog wakker geweest, dus blijkbaar heeft hij het nu toch redelijk goed door ineens. Hij is nu 2,5 jaar.
Ik ga in oktober beginnen met de zindelijkheidstraining, mijn zoon is dan 2 jaar en 4 maanden oud. De reden dat ik ga beginnen is omdat hij nu zelf al vaak aangeeft dat hij moet plassen. Vanaf oktober ben ik een half jaar thuis, dus heb ik tijd om er veel aandacht aan te schenken. Nu zetten we hem zo af en toe eens op het potje, maar er gebeurt nog niet veel.
Je merkt echt wanneer je zoon/dochter er klaar voor is. En dan met klaar bedoel ik dat hij/zij echt ook op het potje/wc wilt. Hier geeft Joris het vanaf januari ongeveer al aan (was toen nog geen 2, hij is van maart) toen steeds spelenderwijs op het potje gedaan als hij erom vroeg. Dat ging elke keer goed. Nu sinds een week of 3 gaf hij het steeds meer aan en ben toen intensief begonnen. Overdag is hij zindelijk op soms een ongelukje na (afkloppen, afgelopen week pas 1 ongelukje!). Ik zou echt spelenderwijs beginnen, voor het douchen bv het potje erbij zetten, even in de blote kont laten lopen, vragen of hij/zij op het potje wilt, en dat ook zelf laten doen, willen ze niet, nou prima. Op een gegeven moment durven te het wel en doen ze het ineens! P.s. Joris is nu 2 jaar en 4 maanden
Ik wilde ook al beginnen maar ik wil nu wachten totdat haar broertje er is en wij als gezinnetje aan elkaar, maar vooral zij een beetje aan hem is gewend. Zo'n kleine erbij is voor haar al een hele impact en ik ben bang dat de zindelijkheidstraining er bij in schiet zodra de baby er is. Dat lijkt me niet bevorderlijk. Dit hebben ze me overigens op het KDV ook geadviseerd. Overigens zijn de meningen erg verdeeld over het moment van beginnen; in mijn familie- en vriendenkring vinden ze dat het al tijd is om te beginnen, terwijl op het CB en de KDV ze aangeven dat 2 jaar nog wel vroeg is.
anne wordt eind september 2.. en eh.. tja ze wil regelmatig op het potje zitten dus plasjes/poepjes blijven veilig in de luier... maar je merkt wel dat ze er steeds beter in word om te herkennen wanneer ze moet plassen/poepen en af en toe wil ze dan ook vooraf alvast op het potje... (vaak eindigt het dan alsnog in de luier.. maar ok) dus wij rennen vooral met potjes als anne er om vraagt en als ze er niet om vraagt mag ze het lekker in de luier doen heel stilletjes zijn we er dus toch wel mee bezig maar ze is nog zo klein.... ik zie het wel ze zeggen ook dat als je zo klein al begint met zindelijkheidstraining dat het veeeeel langer duurt voordat ze zindelijk zijn maarjja.. als ze zelf wil ga ik dr natuurlijk niet tegenhouden
Wij zijn begonnen op vakantie in Italie op de camping. Ideale situtatie, ze heeft de hele vakantie in haar blootje rondgelopen en de hele vakantie geen luiers hoeven te verschonen!!! Nu we thuis zijn gaat het ook nog steeds goed. Op het KDV af en toe een klein ongelukje maar ja dat gaat ook steeds beter. Yara is 2.5.
Hoi, Laura gaf met 2 jaar xelf aan dat ze geen luier meer om wilde overdag! Dus ben ik er toen ook gewoon mee opgehouden. Ze trok haar eigen luier toch uit. Een maand later gaf ze aan dat ze snachts ook geen luier meer aanwilde. Dus op haar verzoek geen luier meer gedaan. We zijn nu 3 maanden verder en ze heeft welgeteld 2 ongelukjes gehad snachts. Dus dat valt reuze mee. Ze geven het echt wel zelf aan dat ze er klaar voor zijn.
Goedemorgen, Ik vind het wel moeilijk hoor! Isa is nu bijna 19 maanden, maar ze weigert gewoon af en toe gewoon de luier. Dan mag ik de volle (plas)luier niet af doen en al helemaal geen nieuwe om doen. Het potje staat klaar (voor de tv), tis een soort stoeltje, dus daar kan ze dan op gaan zitten. Maar is het de bedoeling dat je haar direct geen luier meer voor doet, of af en toe?? ze krijgt zelf d'r onderbroekje niet uit. dus heb haar net maar gewoon in de blote kont laten lopen. Mijn man vindt haar te jong voor t potje...... graag hoor ik van jullie!!! Groetjes Kim
Hier gisteren totaal onverwacht begonnen met potjestraining. Na het middagslaapje heb ik Nikolaj even op het potje gezet. Het potje zelf staat op de grond naast ons toilet. Ik zei: Nikolaj pipi doen op het potje? Hij bleef mooi zitten en ik ging even om een pamper. Toen hoorde ik Nikolaj roepen: "gedaan" ik ging kijken en jawel een flinke plas in het potje. Ik erg enthousiast natuurlijk en Nikje zo fier als een gieter. Vandaag is het terug gelukt. Ik laat Nikje even wat privé-tijd op het toilet en dan roept ie. Als je er staat op te kijken doet ie niets Als hij niet moet plassen, zegt ie het ook! "Nikokaj nie pipi" gr