Zoals de titel al zegt: als mn zoontje rond 7:15 uur wakker wordt dan is hij na een half uur alweer aan het gapen en in zn ogen aan het wrijven. 1,5-2 weken geleden was hij ziek/ verkouden en toen sliep hij heel de dag veel meer dan anders. Na de papfles van half 8 legden we m ook meteen weer terug naar bed en sliep hij ook weer in. Toen hij weer beter was is hij nog wel een paar dagen moe geweest en legden we m ook steeds weer terug na de eerste fles. Maar sinds maandag gaat ie weer gewoon naar het KDV en kan dat dus niet. Wel heeft ie na maandag weer zn normale slaapritme opgepikt en we hebben dat geprobeerd aan te houden ook toen hij niet naar het KDV hoefde. dat lukt aardig, behalve dan dat hij nog altijd moe is na het wakker worden. We rekken nu al 3 dagen om hem wakker te houden tot ca 9 uur half 10. Maar als het aan mn zoontje ligt wil hij om 7:45 alweer naar bed?! Als we hem "normale" tijd weer op bed leggen (ca half 10/10 uur) dan slaapt hij meestal niet veel langer dan anders. Wat zouden jullie doen? gewoon naar bed wanneer hij dat aangeeft of toch vast houden aan het bestaande ritme? Als ik hem om kwart voor 8 naar bed doe en hij slaapt 2 uurtjes dan is hij daarna precies wakker wanneer hij normaal slaapt en vice versa. Dan komen de lunchtijden dus ook heel ongelukkig uit... Zou het een nasleep kunnen zijn van zn verkoudheid (na 2 weken nog??) moet ik m savonds misschien eerder op bed leggen? (nu 19-19:30) al denk ik niet dat het veel uitmaakt?
ik zou hem lekker weer in bed leggen als hij aangeeft moe te zijn en dan langzamerdehand weer een nieuwe structuur erin proberen te krijgen.. wat bij mijn oudste van 1,5 werkt is om haar rond 12 uur smiddags in bad te laten spelen en daarna slaapt ze altijd tot 14.30.... en dan red ze het wel tot 19.00 uur... vaak gaat ze rond 19.30 naar bed en slaapt dan tot een uur of 9 smorgens....
Dat in bad doen gebruik ik ook om de tijd te rekken (meestal krijgt hij dan een opleving) en daarna slaapt ie vaak ook wat vaster/ langer waardoor we toch rond hetzelfde tijdstip uitkomen... maar ik blijf het een verveklend iets vinden om te moeten rekken maar anders als ik dat niet doe gooit ie zn hele ritme in de war en eet hij om half 2 en slaapt ie tot 17 uur bij wijze van spreken. Alles verschuift dan naar achteren en das niet handig, snap je?
Een nasleep kan nog best wel hoor. Werk op een kdv en merk soms dat kinderen wel beter zijn, maar nog veel willen slapen bijv. Dus zou ook zeggen, lekker op bed leggen. Doen ze op het kdv ook, wanneer hij moe is neem ik aan? Of moet hij daar wakker blijven, want zo lijkt het?
Ze doen m daar wel naar bed als ie moe is hoor, maar toevallig(???) was dat afgelopen dagen gewoon hetzelfde als anders. Daar is hij sowieso minder snel "moe"dan thuis of althans jengelt ie minder snel,. wrs door alle afleiding die hij daar heeft? Maar op de dag merk ik geen verschil, tis echt als hij smorgens wakker wordt. Normaal is dat rond 7 uur/ half 8 en houdt ie het zo'n 2 uur vol, nu begint ie na een half uur al moe te worden? Misschien idd nog een nasleep? Ik heb hem er nu net trouwens al om 18:15 uur in gelegd. Voor het eerst zo vroeg maar hij was om 16 uur wakker en was om 17 uur al flink in zn ogen aan het wrijven en aan het gapen! Om 18 uur was hij echt huilerig en wilde hij zn eten ook niet meer. Ik zit nu te denken: zouden het misschien ook tandjes kunnen zijn ofzo???
Mijn zoon is nu nog steeds amper wakker en hij is alweer moe. Hij slaapt 's ochtends nog steeds. en 's middags vaak ook nog een uurtje maar soms slaat hij die over dan wil hij niet slapen. maar dan gaat hij 's avonds vroeg op bed. mijn zoon heeft 's ochtends meer slaap nodig dan 's middags altijd al zo geweest.
Hier ook herkenbaar hoor! 's Morgens rond 8 uur wordt ze wakker, krijg dan haar flesje melk nog altijd en een schone pamper en dan gaat ze nog terug naar bed voor minstens een uurtje! En als ze dan wakker is eten we samen een boterhammetje als echt ontbijt 's Middags rond 4 uur gaat ze dan weer terug naar bed voor een uurtje en dan 's avonds om half 8 weer
Heel herkenbaar! Op de dagen dat ik vrij ben leg ik mn dochter weer terug in bed en slaapt ze nog tot 9 uur of soms zelfs 10 uur! Bij de gastouder en kdv is ze wakker tot half 10 en gaat dan naar bed. Bij de opvang kijken ze goed naar haar, als ze moe is gaat ze naar bed. Thuisdoe ik dat hetzelfde. Ze heeft geen vast ritme, ik kijk gewoon naar dr en als ze lui wordt wrijft ze in dr oogjes en steekt ze dr duim in dr mond. Dan breng ik dr lekker naar bed. Ik weet niet hoe jou kindje reageerd als je gewoon thuis een ander ritme hebt? Sommige kindjes hebben echt een vast ritme (nodig) andere zijn erg flexibel. Bij mn dochter is het dagelijks wisselend, bijkomend voordeel is wel dat ze altijd vrolijk is! Als ze het zat wordt geeft ze het aan en breng ik (of op de opvang) haar naar bed, werkt prima! Is zou zeggen gewoon naar je kindje kijken en proberen, ik heb ook wel es geprobeerd te rekken dat ze dan sminddags lanegr zou slapen, maar dat werkte averrechts! Ze sliep kort en was sagerijnig. Maar goed dat is ook per kind verschillend .
Vreemd he? Mijn zoontje heeft inderdaad smorgens ook meer slaap nodig, komt smiddags pas tot leven haha! Meestal smorgens ook een lang slaapje en dan pas eind vd middag nog 3 kwartier. Maar een tijd terug was het ook weleens andersom? Hier zit dus ook totaal geen ritme in. Op de opvang sliep hij vaak 2keer 1,5 uur, thuis vaak 1 slaapje langer en het andere dan kort. ER zit dus wel verschil in, maar de tijden waarop hij naar bed gaat en hoelang hij wakker is zijn wel ongeveer hetzelfde. In het weekend doen we hem ook weleens meteen weer terug naar bed en dan slaapt ie meestal nog zo'n 2 uurtjes, maar probleem is dan dat zn dag eigenlijk 2 uur later begint en dan kom ik 's avonds niet zo best uit? Hoe lossen jullie dit op dan? voorbeeld: 7:15 wakker papfles 7:30-9:30 slapen 9:30 fruit 12-2 uur slapen 2 uur lunch 15 uur tussendoortje met drinken 17-17:45 slapen en dan zou hij rond 19 uur naar bed gaan, maar hij is dan pas net wakker?? wordt dan dus later met als gevolg dat hij de ochtend erna weer moe is???
Hier precies hetzelfde! geen ritme. Af en toe houdt mijn zoon het vol tot half 12 en dan slaapt hij tot half 3 's middags. Maar meestal ligt hij 9 uur alweer in bed tot 11 uur en komt idd 's middags pas tot leven! en dan maakt hij nog een kort slaapje van half 4 tot 16.15 uur maar is dan 18 uur alweer bekaf. Zo raar he? Maar als baby had mijn zoon 's ochtends meer slaap nodig dan 's middags. Hier is het ritme nu zo: 6.30 uur wakker. 7.00 Fles pap en een broodje. 9.00 oogjes wrijven en gapen dus op bed. 11.00 wakker. dan wat thee met rozijntjes en fruit. 12.00 Brood of bambix met thee. en dan spelen of iets ondernemen. 14.30 Thee en een koekje o.i.d. 15.oo of 15.30 uur slapen tot 16.15 uur. 16.45 Warm eten. 18.30 slapen tot half 7 's ochtends. Mijn zoon heeft veel slaap nodig net als ik. Als baby sliep hij altijd. Maar nu slaapt hij nog erg veel als ik mijn schema zo bekijk. Maar dat heeft hij nodig dus dan krijgt hij het ook
Slaaptijden zijn hier dus praktisch hetzelfde! Alleen is jouw zoontje nog wat ouder dus... Als heel jonge baby sliep mn zoontje al van fles tot fles (blokken van 3,5/ 4 uur!). Er zit wel een zekere regelmaati in hier. Na zn ochtendslaapje meestal zo'n 3/4 uur wakker, dat is zn langste periode. Na het opstaan is het dan ca 2 uur voor hij weer het bed in gaat. Wel met wat rekken! Maarrrrr gisteren om 18:15 naar bed gedaan en geslapen tot 7:15! Nu heeft ie het goed vol kunnen houden tot 9:30! Ik ga er dus mar op letten dat hij niet veel later dan 19 uur naar bed gaat. Voorheen was het ook weleens 19:30 en heel soms 20 uur (als hij zn middag slaapje tot 17:30 had bijv), maar dan blijft hij smorgens zo moe!
Ik heb vanaaf mijn zoon wat later op bed gedaan. Hij heeft veel geslapen vandaag was moe van de creche nl. Heeft van 9 tot half 12 geslapen en vanmiddag van 15-16.30 uur. daardoor kon hij vanaaf wat later op bed. Nu hoop ik dat hij morgen tussen 7 en half 8 wakker is dan houdt hij de ochtend meestal wel vol en kan hij tussen 11 en half 12 op bed... maar meestal lukt dit niet haha dan is hij 9 uur alweer moe. Maar goed als hij moe is geef ik hem de slaap die hij nodig heeft. Mijn zoon sliep ook als baby van fles tot fles idd steeds 4 uren achtereen steeds, hij was nooit wakker eigenlijk haha. Hij heeft daarna heel lang op 3 slaapjes gezeten per dag en zit nu nog steeds op 2 slaapjes dus. Af en toe 1 slaapje.