Ik wil (weer) gaan beginnen met haken en ik hoopte dat jullie misschien een paar vraagjes konden beantwoorden. Ik heb een tijdje terug van m'n moeder geleerd om granny squares te haken. Dat vond ik toen heel leuk maar op een gegeven moment werd ik die vierkante lappen wel een beetje zat. Ik wil graag weer iets creatiefs gaan doen dus nu heb ik net drie boeken gekocht met patronen voor het haken van diertjes. Eentje daarvan is voor een soort diertje waar een mandje in verwerkt zit (super schattig!) dus ik vroeg me af hoe groot dat mandje zou worden (wel handig als er ook iets in past) en daar stond 12cm met een 2,5 naald en 26cm met een 6 naald. Betekend dit dat je altijd een grotere naald kan pakken als je iets groter wilt maken? En hoe moet je dan de dikte van de wol/katoen aanpassen? Kan ik zo dus alle diertjes in die boeken groter maken als ik dat wil of worden ze dan misvormd? Ik vroeg me ook af of het haken van die diertjes veel moeilijker is dan gewone granny squares. Lukt het jullie om ze er ook leuk/lief uit te laten zien? Of is het heel moeilijk om ze zoals op het plaatje te krijgen? En wat is in het algemeen een goede combinatie voor wol? Ik gebruikte in het begin alleen 100 procent katoen en heb toen later een keertje wol gekocht voor een dekentje. Ik had gehoord dat je dan een mix met een type plastic moest kiezen omdat het anders bijna niet te wassen is (wat ik wel graag zou willen kunnen doen), maar de combi die ik toen had gekozen voelde niet prettig toen ik ook echt aan het haken was dus daar ben ik toen niet mee verder gegaan. Welke combi (of welk merk specifiek) gaan jullie vaak voor? En als laatste vraagje, hoe hecht je goed af? Ik leg er altijd heel veel knopen in, werk het dan een stukje weg en dan nog een paar knopen omdat ik heel bang ben dat het los gaat maar soms werkt het wegwerken daardoor niet altijd even mooi. Hoe doen jullie dat?
Je kunt alles haken met een dikkere of dunnere haaknaald. Daar pas je wel je garen op aan, anders krijg je (zeker bij knuffels) gaten in je werk. knuffels haken is niet veel moeilijker. Kijk wel even op youtube naar 'magische ring'. Dat vind ik zelf mooier om mee te beginnen. Diertjes haken is niet moeilijker, wel anders. Je haakt rond en keert je werk niet. Na elke toer ga je gewoon verder (niet sluigen met een halve vaste). Handig is om je eerste steek van een toer te markeren met bijvoorbeeld een draadje in een andere kleur. Omdat je rond haakt zie je het begin van je toer niet. Als je dan de tel kwijt raakt, weet je door het draadje nog waar het begin was. Ik zou knuffels altijd haken met 100% katoen. Dan pluist het niet. Voor dekens wordt ook wel acryl gebruikt (is syntetisch), bijvoorbeeld royal van zeeman of saskia van wibra.
Bedankt voor je antwoord fijn om te weten. YouTube moet ik inderdaad gaan bekijken. M'n moeder heeft me alleen linkshandig leren haken omdat zij het zelf zo doet en daardoor ziet alles wat ze op YouTube doen er in spiegelbeeld uit
Oh, bedenk me opeens nog iets naar aanleiding van wat je net zei: als ik zo'n mandje dan met haaknaald 6 wil maken zodat hij wat groter is, is er dan ook katoen speciaal voor haaknaald 6? Want ik zoek net en zie alleen wol voor 6.
Je kan beter een dubbele draad nemen met katoen voor naald 6! Maar je gaten zijn wel een stuk groter, dus als je een beestje haakt met naald 6 zie je het vulsel zitten!
Met alleen een grotere haaknaald krijg je inderdaad een losser, luchtiger haakwerk, met gaten als de naald echt te groot is. Dikker garen is daarvoor wel de oplossing om het patroon groter te maken. Dikker garen is zowel in wol als katoen te krijgen. Zelf zou ik als ik niet heel geoefend ben, eerder voor een dikkere draad dan een dubbele draad kiezen, omdat je daarmee minder kans hebt door de draden heen te steken, of niet de juiste lussen te pakken. Maar dat is mijn voorkeur. Heb voor een knuffel ook wel eens een dikkere draad gepakt en dat werkte prima! Succes!