sms-taal

Discussion in 'De lounge' started by happyglow, Jul 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. happyglow

happyglow Fanatiek lid

Oct 18, 2012
    2,101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Wij zaten te kijken naar "echt waar?!" met jack spijkerman en daarin kwam naar voren dat SMS-taal goed is voor de taalontwikkeling van kinderen. Dit, omdat ze constant met de nederlandse taal bezig zijn (ontrafelen van woorden e.d.) en daarom hun taal sneller ontwikkelen. Maar het lijkt mij juist dat ze vergeten hoe sommige woorden correct geschreven moet worden.

Ik kan me namelijk ontzettend storen aan bedrijven die me een mail terug sturen met hierin sms taal. "ma" ipv "maar" en "nie" inplaats van "niet" enz enz. Plus dat het me een bummer lijkt op je CV en in je motivatiebrief naar een werkgever. Bedrijven met sms-taal in mails verdwijnen linea rectanaar de prullenbak en word niet eens bekeken. Dit heb ik vooral als ik bedrijven benader na een advertentie op bijv. marktplaats o.i.d. Vaak ziet zo'n advertentie er goed en professioneel uit en dan krijg ik een mail terug waarbij je jezelf afvraagt of hij de middelbare school wel afgemaakt heeft... En dan heb ik het niet over spelfouten natuurlijk, van iemand die mijn tuin moet doen, verwacht ik echt geen foutloos ABN.

Hoe denken jullie hier eigenlijk over?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Nou in een email kun je toch wel gewoon schrijven denk ik zo

Maar sms? Wat is dat ook alweer? :D;)

3. Meijtje

Meijtje VIP lid

Nov 24, 2011
    5,086
    187
    63
    Ja inderdaad, met hoofdletters en kleine letters door elkaar, alles afgekort en als ze dan eens volledige zinnen moeten schrijven dan klopt het vaak niet.
    Ook ik heb moei ( ik ben moe) en dat soort dingen kom je steeds vaker tegen. Grammatica die niet klopt. Maar wat doe je er aan? Als kinderen eens opletten bij Nederlandse les en evt school afmaken dan zou het al de helft schelen ;) Dan is die sms taal, die ze daarnaast gebruiken ook niet zo erg.

4. Minerva

Minerva Niet meer actief

Hmmm... Ik denk ook dat ze met sms-taal meer woorden (afkortingen) als "cu l8er", "cker", "ff", "hvj" en "wjnmk" bedoelen :) De voorbeelden die jij aanhaalt in je startpost zijn voorbeelden van slechte spelling en grammatica ;)

Ergens zie ik wel iets in de bewering dat sms-taal de taalontwikkeling stimuleert, want het zijn een soort van taalspelletjes. In de meeste methoden Nederlands komen ook wel eens opdrachten met dit soort taal (net als straattaal, groepstaal, etc.) aan bod :) Overigens moet je wel duidelijk een onderscheid maken tussen het gebruik van dit taalgebruik in de vrije tijd én zakelijke communicatie. Wanneer mijn leerlingen dit soort woorden tijdens toetsen gebruiken waar spelling van belang is, worden ze daar ook wel op afgerekend hoor ;)

5. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Soms zie je het op ZP ook. Die topics ontwijk ik al, aangezien ik het zo enorm storend vind. Buiten dyslexie om, maar dan bedoel ik echt hoofdletter gebruik, leestekens gebruik etc. Alle zinnen aan elkaar geplakt, zonder de leestekens dus. Heel vervelend. Mijn zusje heeft er ook een handje van. We komen allebei uit een dorp van de Veluwe, maar volgens mij is zij echt achtergebleven in taalontwikkeling hoor. Die schrijft echt alsof ze uit het jaar 0 komt vol schrijffouten (wat niet met dyslexie te maken heeft, want dat heeft ze niet). Nu ze in een gehucht vlakbij Wezep woont bij haar "vriend" is het nog erger geworden. Ik kan serieus soms niet begrijpen wat ze bedoelt met wat ze schrijft. Het lijkt wel of wij beide van 2 verschillende planeten komen.

Wat overigens ook irritant is, is T9 op telefoons. Ik krijg nog wel eens whatsapp berichten van vriendinnen die T9 aan hebben staan. Echt de meest rare woorden in bepaalde zinsverbanden kom je tegen dat ik echt zo iets heb van, oke, wat bedoel je hier nou weer mee?

6. Minerva

Minerva Niet meer actief

Laat me overigens niet beginnen over de (bewuste) taalfouten die ik tegenwoordig tegenkom. Om te huilen soms! Dan heb ik het nog niet eens over het ontbreken van simpele interpunctie, wat iedereen moet kunnen toepassen. Dyslexie of geen dyslexie (en dan bedoel ik: zin beginnen met hoofdletter en afsluiten met een punt, (1!) uitroepteken of (1!) vraagteken).

Maar goed, je had het over sms-taal en daar denk ik iéts genuanceerder over :)

Share This Page