6 mnd; introduceren groente- / fruithap én brood én...

Discussie in 'Voeding' gestart door Fem, 1 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ik heb even een vraag over bijvoeding (nogal riskant in dit topic, maar heb toch besloten om het te doen...);

Ik begrijp dat het beste is om met 6 mnd te starten met bijvoeding, dit willen wij dan ook gaan doen. Nu heb ik ook begrepen dat het beste is om te starten met een groentehapje. Eerst een paar dagen een groentehapje geven, dan kijken hoe het gaat en dan kun je een andere smaak groente introduceren. Prima. Maar nu vind ik het ineens zoveel; vanaf 6 maanden mag je kindje dus een groentehapje én een fruithapje en met 7 mnd begin je met het introduceren van brood én je melkvoeding veranderd én ze mogen een liga......

Pfffft...

Hoe hebben jullie dit gedaan? Eerst een paar dagen groente en dan pas een fruithapje? Bijvoorbeeld; 2 weken alleen groente en dan fruit 2 weken en dan een boterham bijvoorbeeld?

Ik hoop geen discussie op te starten wat het beste zou moeten zijn. Ik vraag alleen naar ervaringen.

Liefs,

Fem

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja, als je die 6 maanden hebt bereikt mag er ineens van alles!

Mijn idee is dat niet alles tegelijk hoeft. Dus idd zoals je schrijft, eerst bijv een tijdje groente. Dan een tijdje wat fruit erbij, dan heb je dus al groente en fruit. Vervolgens zou je dan mi kunnen beginnen met een keer een liga/koekje/soepstengel. En dan weer wat later een stukje brood erbij, zo introduceer je alle voedingsmiddelen, maar wel allemaal op een rustige manier zodat de kleine even de tijd heeft om aan al die nieuwe dingen te wennen.

(dit is overigens niet gebaseerd op ervaring, maar hoe IK denk dat je het het beste zou kunnen doen, dus toch een mening, maar ik hoop dat je er wat mee kunt)

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Inderdaad zoals je het zegt.
    Wij zijn op 5,5 maand begonnen met groentes. 4 verschillende groentes, en dan elk 3 dagen achterelkaar geven. Dan zit je rond de 6 maanden.
    Als dat goed gaat. Verder met fruit, ook een paar dagen dezelfde soort, en dan de rest van de dag alleen bekende dingen geven (dus bekende groentes).
    Rond 6,5 maand heb je dan een paar soorten fruit en groente waarmee je kunt varieren.
    Daarna kun je bijvoorbeeld een korstje brood gaan geven.

De opvolgemelk hebben we ook veranderd vanaf 5mnd3wkn tot 6mnd1wk. Wij hebben om de paar dagen een fles vervangen. Anderen doen steeds meer nr2 in de fles, en minder nr1.

Nou liep het hier nog iets anders, aangezien C met 6,5 maand al een hele boterham naar binnen werkte, ter vervanging van zijn 4e fles. En inmiddels durven we ook meer dan 1 nieuw ding op een dag te geven, aangezien hij toch nog nergens op reageert.

4. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Bedankt voor je antwoor Bolbuikje. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het gelijk zoveel in één keer vind.

Een soepstengel /liga etc is een tussendoortje (tenminste, zo zie ik het), wanneer zou je dat dan geven? Ik denk nu bijvoorbeeld dat je groente en fruithapje tussen de flessen doorgeeft, wanneer zouden ze dan in godsnaam nog een tussendoortje moeten krijgen? :confused: Hahahaha

5. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Wauw Deepfreeze, wat goed dat C al zo goed een boterham eet zeg! Ik ben wel benieuwd wat het CB gaat zeggen als we weer gaan. Ik ga ook wel af op hun advies hoor, als zij aangeven dat Sharon mag beginnen met bijvoeding doen we dat... we zullen zien. Maar was wel benieuwd naar hoe andere mama's dat hadden aangepakt. Bedankt voor je antwoord :)

6. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ik ben sinds anderhalve week begonnen met bijvoeding. En inderdaad... opeens 'mag' er zoveel. Ik doe het stapje voor stapje. Ik bied elke dag een paar hapjes fruit en een paar hapjes groente aan. Ik ben de eerste week begonnen met groente, daarna fruit erbij. Vandaag hapte ze voor het eerst het fruit lekker weg.

Daarnaast krijgt ze van mij nog geen liga, lijkt mij overbodig om dat nu al in haar eetschema te stoppen. Fruit en groente hebben prioriteit voor mij.

Wat wel een idee is, is het geven van een broodkorstje om lekker op te kauwen. Zo kunnen ze alvast oefenen. Met 7 maanden ga ik dan beginnen met een boterhammetje. Tegen die tijd ga ik ervan uit dat Yara redelijk haar groente- en fruithap eet.

Hoop dat het je duidelijkheid geeft.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    liga/startkoekjes krijgt C eigenlijk pas sinds twee weken. De boterham met sap en de fles melk zijn veranderd in een boterham met melk, en in de middag een flesje sap/yoghurt met een koekje.

Rijstewafels kreeg hij al wel af en toe tussendoor, soms net na het avondeten, of na een flesje.

En het CB kan soms ook adviseren om eerder met fruit/groente te beginnen. Trek gewoon je eigen plan als ze adviseren te beginnen met 4,5 maand ofzo.
    Hier wilde het CB dat we rond 3,5 maand fruit gingen geven, tegen de honger, terwijl er nog wel alternatieven waren. Dus wij zijn ook pas 2 maand daarna echt begonnen. En dan ook nog met groente. (al wel rijstebloem in de laatste fles vanaf 4,5 maand)

8. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ja, wij zijn al wel begonnen met rijstebloem, ook op advies van het CB, ze eet zo 5 flessen weg met 30 scheppen dus we zijn gestart met Nutrix en dat gaat supergoed :).

9. Stay Funny

Stay Funny Bekend lid

6 feb 2007
    529
    0
    0
    Middelburg
    om die reden (het is allemaal teveel in 1x) ben ik al met 4 maanden begonnen met wat groente of fruit en met 5,5 maand met groente en fruit.. als ze 6 maanden is ga ik pas over op opvolgmelk.. maar ze krijgt nu al als laatste fles een pyamapapje!

10. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    En, Stay Funny? Gaat het allemaal goed? Hoe ben jij begonnen met introduceren? Eerst een paar dagen het één en dan langzaamaan het volgende toevoegen?

Wanneer mag bijvoeding eigenlijk hoofdvoeding worden? (Dus dat het een fles vervangt?)

11. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Eerst 2 weken alleen maar groente (3 soorten) die eet hij nu goed.
    Daarna ben ik begonnen met af en toe een broodkorstje en sinds een paar daagjes heb ik ook een fruithapje gegeven (banaan) morgen probeer ik voor het eerst weer een ander fruitsoort.
    Gewoon rustig opbouwen.

Brood mogen ze ook al vanaf 6 maand.....

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hoeft niet alles tegelijk te geven natuurlijk, dan raakt zo'n kind helemaal van slag.
    Met 6 maanden is bijvoeding precies wat de naam zegt BIJvoeding, iets voor erBIJ. Tot ze een jaar zijn is hun melk belangrijker.
    Dus als je met 6 maanden begint heb je 6 maanden de tijd om ze andere dingen te laten proeven. Tijd zat toch?
    Pas na 6 maanden mag bijvoeding een fles gaan vervangen.

Ik begon met groente, eerst steeds 3 dagen hetzelfde, en toen ze 4 groentes goed aten (toen waren we een maandje verder ongeveer) begon ik met fruit. Brood deed ik tegen de tijd dat ze een maand of 8 waren.

13. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Dat is ook exact de reden waarom ik het nu even 'aankaart' ;)

14. Stay Funny

Stay Funny Bekend lid

6 feb 2007
    529
    0
    0
    Middelburg
    begon met 4 maanden tussen de fles van 16.30 en die van 19.30 met een paar lepeltjes fruit.. Susenna wilde al snel meer hebben.. ben toen elke keer een half potje (van 4 maanden) gaan geven.. kocht dan 2 dezelfde potjes (meestal met maar 1 soort fruit) en gaf dan dus 4 dagen tzelfde.. daarna stapte ik over naar groente en gaf toen 4 dagen een half potje (van 4 maanden). Toen ze bijna 5 ½ maand was ben ik begonnen met 's middags fruit half potje (van 6 maanden) en 's avonds half potje groente/maaltijd (van 6 maanden). Ga als deze voeding op is over op NR. 2..

Deel Deze Pagina