Mijn dochter is nu 2 weken oud en is sinds dinsdag niets meer gegroeid. Ze heeft ook spruw, waarvoor ik sinds gisteren medicatie heb. De laatste paar dagen dronk ze elke keer kort en kwam dan snel weer. Heb net de verloskundige gebeld en die adviseerde na de voeding te kolven en dat bij te geven. Nu heb ik net 50 cc gekolfd, maar dat drinkt ze niet op. Ze heeft in 40 minuten nu misschien 10 cc op. Ze slaapt nu te diep. Sowieso vindt ze het lastig om uit een flesje te drinken. Ik heb het idee dat ze geen goed vacuum maakt; ze heeft een schisis, wel een gesloten gehemelte. Aan de borst drinkt ze normaal goed. Hoe kan ik haar nu het beste bijvoeden? En is het normaal dat kindjes met spruw niet tot slecht groeien?
Uiteindelijk 40 cc erin gekregen met die voeding en met de volgende voeding 25 cc (had weer 50 cc gekolfd), maar daarna spuugde ze best weer wat uit, dat doet ze wel vaker. Zou die voldoende zijn om bij te voeden? En kan ze nu al flesweigeren?
Om de hoeveel uur vraagt ze om een voeding? En vraagt ze er zelf om? Misschien is het goed om haar nu om de twee uur aan te leggen. Sowieso zou ik haar niet gaan bijvoeden met een flesje, er kan verwarring ontstaan bij een baby (tepel-speenverwarring) en dit kan ten koste gaan van het goed uit de borst drinken. Tenslotte raad ik je van harte aan om contact om te nemen met een lactatiekundige bij jou uit de buurt. Dit zijn deskundigen op het gebied van borstvoeding geven (een verloskundige is dit niet) en die kunnen jou en je dochtertje de beste begeleiding geven. Hier volgt een link voor een lactatiekundige bij jou in de buurt: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding
Hoi nelta, Wat vervelend dat je kindje spruw heeft! Gelukkig heb je er iets voor gekregen! Je geeft aan dat je kindje niet veel drinkt, wat begrijpelijk is, want het doet gewoon pijn aan haar mondje, maar ze vraagt wel om voeding en dat is positief! Waarschijnlijk zal het snel beter gaan nu ze medicatie krijgt. Mag ik vragen wat voor flesje je gebruikt? Vaak werkt een medelaflesje wel goed, omdat deze in de meeste gevallen veel op een tepel lijkt, maar dit is natuurlijk per persoon verschillend. Succes!
Ze heeft gisteren ongeveer 100cc extra gehad en was vandaag weer gegroeid gelukkig. Qua fles, had ik eerst de avent fles, maar pakt ze niet. Nu met de zachte nuby lukt het wel, daar kan je het namelijk zelf mee in dr mondje spuiten, want drinken aan de fles doet ze nog amper. Spruw lijkt beter te gaan, maar drinken is nog wel onrustig, vaak loslaten en het aanleggen is nog best pijnlijk bij mij.
Joh een fles is met nakolven en bijvoeden veel te veel gedoe. Haal liever een voedingsspuitje bij de apotheek of geef de nagekolfde melk als cupfeeding. Als je even googelt kun je lezen hoe vingervoeding of cupfeeding in z'n werk gaat. Met een fles en spruw heb je veel te veel kans op zuigverwarring en overdrinken bij je kind. Bel anders even met een vrijwilliger van VBN of LLL voor tips (gratis) of check of je via je kraamcentrum, vk of CB even kunt overleggen met een lactatiekundige. Wat de spruw betreft: na elke keer drinken je tepels en de mond van je kind behandelen. En bij weinig groei, liefst elke 2 uur aanleggen. Valt kind in slaap aan eerste borst, luier verschonen en even laten boeren en dan de tweede borst aanbieden. Vaak is met vaker voeden en luiers verschonen dat hele kolfgedoe niet eens meer nodig.
Om de twee uur krijg ik dr echt niet wakker. Ik verschoon haar voor de voeding, want dan is goed wakker en drinkt ze goed. Drinken uit het flesje ging beter vandaag en met die flesje kan ik het ook zo in dr mond spuiten net als bij fingerfeeding. Ze heeft iig weer 100cc extra op vandaag. Mocht ze morgen weer veel gegroeid zijn ga ik ietsje minder bijgeven. Verder zijn we vandaag en gisteren lekker thuis geweest, vanmorgen wel ff langs opa en oma, maar verder niet. Vorige week wel een aantal dagen weggeweest, dus misschien dat haar ook wel veel energie heeft gekost.
Zowel haar als jezelf behandelen, he? Verder met spruw strikte hygiene hanteren: katoenen bh en minimaal elke dag een schone, alle doekjes, handdoeken, bh's etc alles dat met jouw borsten of melk of haar mondje in aanraking komt op minimaal 60 graden wassen, spenen flesjes kolfspullen etc 10 minuten uitkoken. De spruw is heel lastig weg te krijgen anders. En o ja, niemand met de vingers in haar mondje laten komen, kans op herbesmetting, candida, de schimmel die spruw veroorzaakt is nl van nature op en in het lichaam aanwezig in een meer onschuldige vorm.
Ik behandel idd haar en ook mezelf. Het gaat vandaag ook weer beter met de spruw. Ze blijft langer aan de borst drinken, laat nog wel regelmatig los en het voeden is minder pijnlijk. Ze was vanmorgen wel hetzelfde gebleven in gewicht, maar gisteren zat er ineens 100gram bij, dus daar maak ik met niet zo'n zorgen over. Maar dus nog wel ff door met bijvoeden. We laten haar wel s avonds regelmatig op onze pink sabbelen ivm krampjes. Daarvoor en daarna was ik goed mn handen. Dat kan toch wel? Speentje pakt ze niet en geef ik ook liever niet, omdat ze daar toch met 3-4 maanden vanaf moet zijn (ivm operatie lipje).