Lange tijd teveel fv gegeven.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tamar86, 18 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tamar86

Tamar86 Lid

30 jun 2014
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Wat voel ik mij schuldig zeg en boos op mijzelf dat ik niet verder heb nagedacht of uitgezocht.
    Nadat de bv niet lekker liep over gegaan op fv en de richtlijn op de verpakking gevolgd. Waar dus staat dat een kindje van 5-6kg 5 voedingen per dag mag van 200ml, natuurlijk gaf ik dit niet in deze grote hoeveelheden tegelijk maar ze heeft echter wel regelmatig rond de 900 aan voeding gehad omdat wij voeden op verzoek. Ze heeft af en toe regeldagen dat ze vaker om kleine hoeveelheden vraagt, hier zijn wij in meegegaan.
    Nu lees ik dus dat ze maar 150ml per kg lichaamsgewicht mag, en dat is dus 'maar' 750ml (is dit klaargemaakte voeding of het water waar de schepjes nog bij moeten??)
    Nu zal ze dus in een strak regime moeten om er niet overheen te gaan? Dat zal dus een zeer ontevreden baby worden ben ik bang :(
    Waarom wijken de richtlijnen zo af? Ik ging er vanuit dat wat op de verpakking staat wel juist is :(

2. sierra

sierra Actief lid

22 jul 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
    Is je dochtertje een tevreden meisje met wat ze nu krijgt.

Zo ja zou ik me niet te druk maken mbt tot de richtlijnen elk kindje is anders en heeft andere behoeftes.

Als ik de verpakking moet geloven zou mijn zoontje nog zeker 3 flessen per dag nodig hebben. Hij heeft er nog maar 1 fles.

Ik zou gewoon lekker je kindje volgen in haar behoeftes en zolang ze vrolijk is en goed groeit, geen zorgen maken.

Zo niet kan je het cb even bellen voor advies, wat je het beste kan doen.

3. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Ik zou me niet te druk maken hoor, ieder kindje is anders. Mijn dochter zat ongeveer op 150 ml per kg denk ik.. maar ja die zit ook op de 0 lijn met gewicht.
    En daarbij, als je bv geeft dan weet je toch ook niet hoeveel ze drinkt?
    Als je maar in de gaten houdt dat ze niet teveel per keer drinkt, want dat is niet goed voor de maag.
    En na 6 maanden niet overstappen op nr2 maar gewoon nr 1 blijven geven.
    Ik heb nog nooit een kindje gezien die volgens de richtlijnen opgroeid hoor...
    Tegen mij zeiden ze met 3 mnd bij het cb, ze mag nu wel doorslapen (ik dacht, gelukkig doet ze dat niet) het cb helemaal laten kletsen joh!

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Fout.

Borstvoeding kun je niet vergelijken met flesvoeding! Borstvoeding mag je onbeperkt geven in tegenstelling tot flesvoeding. Van borstvoeding kun je dus nooit teveel geven. Van flesvoeding helaas wel.

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.641
    5.667
    113
    Zelfs de 1 liter regel is achterhaald. Bij flesvoeding neemt een baby ook wat hij of zij nodig heeft. Hier ook te veel ong 100 cc maar ze is wel tevreden met wat ze krijgt. Bij het cb vinden ze het ook geen probleem.

6. Tamar86

Tamar86 Lid

30 jun 2014
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke, gelukkig hoeft het allemaal niet zo strak. 4uur tussen voedingen haalt ze echt nog niet iedere keer. Wel is ze aan de stevige kant, wil haar niet overvoeden.
    Waarom na 6 maanden niet overstappen op 2? Wat is daar de reden voor?

7. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Dat weet ik wel, maar ik bedoelde dat meer dat moeders die fv geven zich steeds druk maken over hoeveel je kindje drinkt, te veel/te weinig (deed ik ook aan het begin) en dat als je bv geeft je per voeding niet weet hoeveel je kindje drinkt.

Ik denk dat ook een kindje dat fv krijgt heel goed weet wat hij/zij nodig heeft. Kindjes kunnen dat heel goed aangeven. Het ene kind zal misschien wel 2x zoveel nodig hebben als een ander!
    Mijn dochter is nu 13 maanden en eet als een bootwerker, andere kindjes van haar leeftijd eten veel minder. En ze mag lekker zelf bepalen hoeveel ze eet, dan kan ze namelijk heel goed :)

8. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw

Voor voeding onder de 6 maanden mag geen reclame gemaakt worden. Voor voeding 6+ maanden wel, en er zit meer eiwit en suiker in :)

Lees dit artikel maar eens
    Opvolgmelk voor zuigelingen : onnodig en ongeschikt - Anurati

9. lies276

lies276 Niet meer actief

Je kunt borstvoeding echt niet vergelijken met kunstvoeding.
    En nee, niet elk kindje weet zelf goed te bepalen hoeveel voeding het nodig heeft.
    Voor kunstvoeding is de richtlijn 150 ml per kg lichaamsgewicht en die richtlijn is er niet voor niks.
    Geef je je kind structureel veel te veel voeding (en dan heb ik het niet over 150 ml per 24 uur), kan dat heel belastend zijn voor de nieren.
    Als ik ts was, zou ik overleg plegen met het cb (raar dat dat niet eerder gebeurd is??).
    De kans dat het nu schade heeft aangericht is heus heel klein (250 ml per 24 uur meer dan de richtlijn is nu ook weer niet heel dramatisch), maar misschien zou bijv een voeding voor hongerige baby's beter zijn, zodat de hoeveelheid niet teveel wordt overschreden.

10. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Pleegkind hier op verzoek gevoed met flesvoeding. Heeft lange tijd meer gedronken dan de richtlijn aangaf. Had niet genoeg. Het is nu 13 maanden en eet nog steeds als een bootwerker. Heeft gewoon veel nodig.
    Is niet te zwaar ook niet te licht, gewoon gemiddeld.
    Mijn eigen kinderen hebben grotendeels borstvoeding gehad tot tenminste 6 maanden, behalve de middelste.
    Ik heb er nooit over nagedacht gaf ze allemaal wat ze nodig hadden en het is allemaal goed gekomen.
    Behalve mijn middelste dochter maar die heeft een genetische afwijking dus daar spelen hele andere dingen. Ze is te zwaar maar dat heeft niets te maken met te veel eten. Zij was degene die als baby het minste at van allemaal.

Heb altijd nummer 1 voeding gegeven omdat ik niet wil dat er extra suiker aan de voeding is toegevoegd. Plus nummer 2 is commerciële onzin.

11. LMI

LMI Bekend lid

21 jan 2014
    655
    54
    28
    Vrouw
    Hmmm, nooit geweten.
    Ik ben bij mijn dochter idd bij 6 maanden overgestapt op nutrilon 2 en bij 10 maanden naar nutrilon 3. Maar als ik het artikel goed lees, dan is dat dus helemaal niet nodig?

12. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Je voed op verzoek en dat doe je echt goed! laat al die richtlijnen en formules los en kijk naar je baby. En soms drinkt ze een periode wat meer, wij hebben zelf ook periodes dat we wat meer of minder eten ;) Zolang ze goed groeit en blij is, gaat alles goed :)

13. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    vanaf dag 1 hier flesvoeding gegeven. mij werd op het cb verteld dat het slecht is voor de niertjes om meer voeding te geven dan die 1 liter.
    ik heb een stevig kindje, bij geboorte al dikke 4200 gram, en een +2 lijn qua groei. met 7 maanden zit hij ook al tegen de 10 kg aan, het is een hongerig mannetje.
    ben wel overgestapt op voeding 2 overigens, daar zit hij veel sneller vol van merk ik, dan van voeding1. Dus drinkt hij nu ook minder dan dat hij met voeding 1 deed, hij krijgt overigens nu ook langzaam aan steeds wat meer eten, dat scheelt ook veel qua flesvoeding.
    Het blijft lastig merk ik ook om voedingen af te bouwen, maar vaak kun je best wel wat tips krijgen op het consultatiebureau.

succes!

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Echt niet. Je kan baby's wel degelijk overvoeden met fv. Heel veel baby's hebben geen rem. Of vragen bv steeds meer melk om pijn weg te drinken. Gevolg: uittrekken van de maag, aanzet tot overgewicht, problemen met de nieren...

TS: daarmee bedoel ik absoluut niet dat dit bij jou het geval is. Maar ik zou toch wat proberen te minderen. Gemiddelde is overigens 150 ml per kg, maximum is 180 ml per kg.

15. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw

Ja... Tuurlijk kun je je kindje overvoeden bij fv!
    En van die 2x zoveel bedoel ik meer met vv hoor....
    Maar ik geloof dat de vraagstelster het goed doet hoor! Ik hoop dat jouw cb goede info geeft want dat is zeker niet overal zo....
    Veel cb's zullen gaan zeggen met 4 maanden bijvoeden maar dat hoeft echt nog niet.

16. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Nee omdat sommige kindjes met 1,5/2 maanden al 180 cc per fles krijgen, dat is heel slecht voor het maagje... Dat krijgt mijn dochter niet eens en zij is 13 mnd. Een kindje van 1 jaar heeft pas een maaginhoud van 150 cc ongeveer. Dus om kindjes van een paar maanden een fles van 180 cc te geven is echt idioot... Dat is naar mijn mening de reden dat sommige fv kindjes overvoed worden, want ja dat kan zeker met fv. Staat verder los van de vraag hoor, maar wilde t nog even benoemen

17. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik had twee gulzige schrokopjes en mij is zowel door het cb als door de ha verteld dat ze tot 1000 mg per dag mochten als dat nodig was en heel af en toe wel eens iets daarboven. Op dagen dat ze hier behoefte aan hadden heb ik hetze ook gewoon gegeven, onafhankelijk van hun lichaamsgewicht.

18. Gember

Gember Niet meer actief

Hmm, ik ben ook in de war? :( Na de eerste 6 mnd BV ben ik langzaamaan op FV overgestapt, Hero nr 2. Is dat zo slecht dan?

19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Zo ver ik begrepen heb, is dat de hoeveelheid die ze minmaal binnen moet krijgen!

20. sas27

sas27 Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.842
    9
    38
    Vrouw
    systeembeheerder
    overijssel
    Als je 180 geeft zijn het aantal flessen vaak ook minder toch?

Deel Deze Pagina