Dames, vandaag een 1e echo gehad en hij was super!!! helemal in de wolken! Maar nu werd er gelijk gevraagd of we een combinatietest willen doen, we gaan hier nog even over nadenken. Maar wie heeft het wel gedaan en wie niet? en waarom? Mijn man zijn tante heeft sydnroom van down. Maar ik weet niet zo goed wat we moeten doen, of wat we zouden doen als de uitslag idd zo zou zijn.. ik wil graag wat advies van jullie lieve meiden
ik heb hem niet gedaan. ben zelf net 23, en op jongere leeftijd is hij niet zo heel betrouwbaar. wij gaan over 2 weken een pretecho laten maken bij iemand die medisch onderlegd is, en anders zien we met de 20weken echo wel of er wat is. mocht het bij ons down of een andere trisomie hebben breken wij waarschijnlijk wel de zwangerschap af. vl heeft 1 nichtje met down, verder niemand in de familie.
Wij hebben hem wel gedaan. Ik kreeg hem vergoed omdat ik 36 jaar ben. En ze kijken niet alleen naar het syndroom van down, maar ook naar twee andere trisomieen die niet met het leven verenigbaar zijn. Met name voor die twee (edwards en patau) wilde ik de test doen. Toen er voor ons alleen een verhoogd risico voor down uitkwam hebben we alleen de 20-weken echo nog gedaan. Daaruit konden ze geen afwijkingen opmaken dus hebben we het zo gelaten. Als ze wel afwijkingen gevonden hadden die op down wezen hadden we verder ook geen actie ondernomen maar dan kon er wel rekening mee gehouden worden bij de bevalling. Ook is het voor jezelf dan niet zo'n schok; je kunt er een beetje naartoe leven zeg maar. Dat was voor ons de reden om de combitest wel te doen.
moet ik er idd wel bijzetten, als ik een paar jaar ouder geweest was had ik m wel gedaan. Maar mijn vk zei dat hij onder de 25 jaar een stuk minder betrouwbaar was..
Ik heb de combinatietest wel laten doen. Ik was op dat moment 37 en ik wilde het persé weten. De uitkomst was goed, ik zou niet weten wat we gedaan zouden hebben als de uitslag niet goed was.
Ik heb hem ook gedaan, ik was toen net 2 dagen 30. Ik vond het wel spannend, maar vanwege tweelingzwangerschap die toch al iets gecompliceerder is, wilden wij graag weten waar wij aan toe waren. Daarnaast leek het ons ook prettiger om enigszins voorbereid te zijn. (Al geeft het natuurlijk nooit garanties...) Veel mensen zeggen; bedenk wat je met de informatie doet, voordat je ervoor kiest. Mijn zus zei juist, doe het stap voor stap. Je kan van te voren allemaal scenario's bedenken, maar je weet toch niet hoe je uiteindelijk reageert. Dat advies vond ik heel prettig, test gedaan en mooie uitslagen gekregen.
wij hebben het ook gedaan, eigenlijk wou me vriend het graag weten zodat hij weet waar hij aan toe was, ben zelf nog maar 19 en dan zou de kans ook erg klein zijn als het kindje down heeft. uitslag was goed, verder is het kindje ook te levendig om down te hebben maar je weet maar nooit. hij was trouwens altijd welkom geweest als het wel down had.
Wij hebben hem niet gedaan. Als we de combinatietest wel hadden gedaan en die was niet goed uitgevallen heb je een verhoogd risico, dan kun je dat nog verder laten onderzoeken door een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie, maar die wilde we allebei sowieso niet doen omdat je daarmee een iets verhoogde kans op een miskraam hebt. Dus ze zouden ons hooguit kunnen vertellen dat we een verhoogde kans hebben, en dan zou ik alleen maar gaan stressen zonder verder ook maar iets wijzer te zijn. Ik ben 22, het komt aan beide kanten niet voor in de familie, dus we hebben een laag risico. Dit alles was voor ons een reden om het niet te doen.
Wij hebben hem wel gedaan ondanks jonge leeftijd, ik 25, en vriend 23. Voor ons was het heel duidelijk wat onze keuze zou zijn als het niet goed zou zijn. Ik zou het bij een volgende zwangerschap ook echt weer doen. Hij werd bij ons dus niet vergoed, dus 165 euro moeten betalen. Maar ik heb het er voor over.
Wij hebben de test wel laten doen, vooral vanwege mijn leeftijd (40). Nekplooi was goed, 1 hormoonwaarde in mijn bloed was te laag. Hierdoor een verhoogde kans op alle 3 de trisomieën. Toch hebben we besloten om geen extra onderzoek te doen vanwege de kans op een miskraam. In België bestaat een goede bloedtest (Harmonytest, á 600 euro), maar die wordt in NL nog niet vergoed. Bij de 20-wekenecho hebben ze, behalve een kleine afwijking aan 1 niertje, niets bijzonders kunnen vinden.
bedankt voor jullie reacties dames! Word wel moeilijk om zoiets te beslissen inderdaad. en het is altijd nog een kansberekening natuurlijk. maar vanaf welke leeftijd heb je meer risico? want van 36 jaar word het vergoed, ik zelf ben 27 bijna 28 en mijn man is 27
25 jaar kans 1 op 1350 30 jaar kans 1 op 900 35 jaar kans 1 op 400 40 jaar kans 1 op 100 45 jaar kans 1 op 30 Komt uit mijn zwangerschapsboekje Ik wilde in eerste instantie wel de combinatietest doen omdat ik het moeilijk zal hebben met de opvoeding en alles... Mijn vriend overigens niet... Naarmate de zwangerschap verstreek begon ik steeds meer te hechten aan het kindje dat in me groeit... (moet je nagaan ben nog maar 11 weken zwanger). Toen ik in tranen uitbarste bij de 2e echo wist ik al genoeg... Dat bevestigde ook wel mijn gevoelens.
Even n foto gemaakt. Deze blz. gaat over Down; Uit t boekje van de VK, De Edward en Pateau staat er niet in hoeveel op de hoeveel, sowieso een kleinere kans als Down.
Tsja, dat gaat natuurlijk niet van het ene jaar op het andere ineens fors omhoog. Ik denk dat het ieder jaar een fractie hoger is. Maar dat het je aangeboden wordt vanaf 36 jaar, zegt denk ik ook wel wat. Denk dat je onder de 30 niet zo'n hoog risico hebt. Maar je risico is natuurlijk nooit 0. Daar moet je mee zien te dealen. Ik probeer het zelf altijd wel te relativeren. Met het krijgen van een kindje gaan altijd risico's gepaard. Met een combinatietest testen ze 'toevallig' 3 chromosoomafwijkingen. Maar hoeveel afwijkingen zijn er wel niet die een kind kan hebben? Die worden ook niet getest. Als je niet kunt leven met dat idee, moet je niet aan kinderen beginnen . Ik bedoel dat niet hard, maar meer nuchter.
Klopt. Twee dagen voor de echo heb ik mijn vriend verteld dat ik het toch niet wilde doen. Een positief uitslag sluit geen gezond kindje uit. Er zijn idd zat andere afwijkingen. Het zou zomaar kunnen dat je net die ene afwijking van 1 op 100.000 treft. Vroeger werd het kind geboren en dat was het. Nu krijg je allemaal testen die je kan doen, dat maakt je toch wel onzeker moet ik eerlijk zeggen.
Ik heb dezelfde. Ik dacht ik pak mijn zwangerschapsboek bij (weet niet of ik het mag noemen maar het is van oa Anja de grient), die lag in de kast. Voor die folder moest ik weer gaan zoeken in het mapje
haha ik heb het blauwe mapje standaard op tafel liggen, omdat we nog dingen moeten bespreken.. Maargoed, hij is nog niet thuis, en ik lig al in m'n nest.. Word m weer niet dus haha. maare sunflower heb jij geen boekjes meegekregen dan?
Echt precies dit! Ook qua leeftijd en verhoogde kans op Down en wat we zouden doen als er bij de 20-wk echo meer afwijkingen gevonden waren