Ervaringen redressiehelm gevraagd!!! - vervolg

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Roco35, 21 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roco35

Roco35 Nieuw lid

21 dec 2016
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi, ik zag de zeer goede discussie onder het reeds gesloten onderwerp "Ervaringen redressiehelm gevraagd!!!" Hierbij ook mijn ervaringen:
    Ik vind dat de ouders erg beperkt en gemanipuleerd worden door de artsen en het gedane onderzoek. Het wetenschappelijk onderzoek zegt dat meestal na 2 jaar de afplatting binnen normale normen is (m.a.w. niet altijd!). Ik heb mijn dochtertje (geboren in 2014, nu iets meer dan 2 jaar oud) bij verschillende artsen laten onderzoeken, de doktoren zeiden allemaal dat het wel helemaal goed komt.
    Maar wat is volgens hun "binnen normale normen"? Een paar cijfertjes (diagonale meting etc.) door mensen gekozen. Ik vind persoonlijk het aantal kinderen dat is gemonitoord in het onderzoek laag, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik heb het hoofd van mijn dochtertje na 2 jaar laten meten, het is verbeterd, en is "binnen de normen" maar ik vind het toch nog een behoorlijke afplatting. Ik heb er heel veel spijt van dat ik me heb laten ompraten door de artsen, om het helmpje niet te kopen. Ik vind dat ouders zelf de vrijheid moeten krijgen en gestimuleerd moeten worden (ook door de artsen!) om zelf, vrij te kiezen. Als ze een helmpje voor hun kind willen betalen, moeten ze dat gewoon kunnen doen. Nu worden ze belemmerd. "het komt zeker goed", " "het is maar esthetisch" en" er groeit toch haar eroverheen", zijn slechts enkele subjectieve kreten van enkele mensen, van eenzijdige kant bekeken, overgenomen door de massa en gewoon botweg opgelegd aan ouders.
    Conclusie: Ik wil de ouders hierbij motiveren en bemoedigen; Als ouder moet je gewoon je eigen mening vormen en doen wat je graag wilt voor je kind. Als je het geld kan missen, en je wilt het helmpje voor je kind, dan kan je gewoon doorzetten en het helmpje (en de behandeling) kopen. Houd je dan vast aan je mening en laat je niet ompraten en manipuleren door mensen die voor jou willen bepalen en opleggen wat je allemaal wel en niet voor je kind mag doen.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik snap je mening.

Echter ik hoor ook vaak dat er veel te laat geadviseerd wordt naar de fysio te gaan. Een helmpje is symptoombestrijding en haalt niet de oorzaak weg. Mijn zoon had kiss en had met 3 maanden al een scheve afplatting, zodanig dat als dit niet zou veranderen voor hij 6 maanden was wij niet het advies kregen, maar er eigenlijk geen keuze zou zijn en hij een helmpje zou moeten.
    Omdat wij dus met een week of 10 al bij de osteopaat kwamen en iets later bij de fysio trok dit zo snel bij. Met 6 maanden een nieuwe meting en als dat de eerste meting zou zijn hadden we zelfs nooit het advies fysio gekregen, zo goed was het.

Natuurlijk is ons verhaal een zeer positief verhaal en snap ik dat dit lang niet altijd zo is. Maar ik zou veel liever zien dat meer ouders vroeger geadviseerd worden over behandeling zonder symptoombestrijding. Een baby die constant scheef naar links ligt doet dit niet zomaar, zeker niet als je het bedje en hoofdeinde al hebt verandert en andere oplossingen hebt geprobeerd.
    Mijn fysio zag toen juist veel babys van rond de 5 maanden en juist dan kan je al minder doen dan bij een baby van 3 maanden, je hebt immers minder tijd.

En misschien nog hoop voor jou; tot ongeveer 12 jaar kan de vorm van het hoofd nog wat vervormen en dus bijtrekken. Ik zie dat namelijk ook echt in de loop van de jaren bij mijn kinderen.
    Ik hoop dat dat bij jullie ook gebeurd.

3. Wish2014

Wish2014 Lid

12 feb 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier even een reactie van ervaringsdeskundigen. Onze zoon is prematuur en dysmatuur geboren en had nog een vrij zachte schedel. Door een hardnekkige voorkeurshouding een enorm plat achterhoofd. Vanaf 9 weken fysiotherapie maar naar ons idee hielp dit niet genoeg. Op eigen initiatief naar de huisarts gegaan voor een verwijzing naar de kinderarts. Onze fysiotherapeut was geen voorstander van de helm. Na meting bleek dat hij de ergst mogelijke afwijking had. Uiteindelijk had hij met 5,5 maand al een helm. Nu is hij bijna 10 maanden en mag de helm bijna alweer af. Hij heeft een prachtig koppie nu en we hebben geen moment spijt van het besluit dat hij toch een helm moest. Ik kan het iedereen aanraden.

4. BVS

BVS Bekend lid

28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    Onze dochter had met 5 mnd nog steeds een vrij ernstige afplatting. Wij hebben geen helm gekozen. Ze is nu 16mnd en je ziet t amper nog! Nee ik ben blij dat wíj niet voor een helmpje zijn gegaan

Deel Deze Pagina