Onze zoon kan zichzelf niet echt goed vermaken. Hij kijkt wel een paar minuten naar Bumba, maar dan is de lol er weer af. Even spelen met een autootje en een paar minuutjes op zijn fietsje en dat was het weer. Sinds een paar dagen hangt hij ook steeds aan mijn been, dat heeft hij nog niet eerder gedaan. Ook laat hij zich vallen als hij zijn zin niet krijgt. Heeft dit alles ermee te maken dat hij sinds kort weer naar het KDV gaat? (hij ging ook als baby, van 3 tot 6 maanden). Daarna niet, want ik had toen geen werk en was het dus niet nodig. Zit hij nu weer in een fase? Volgens Oei ik groei niet echt.. of komt het omdat hij 1 dag per week naar het KDV gaat? Of is het normaal dat een kindje van bijna 18 maanden zelf niet speelt? (hij speelt wel (soort van) als hij bij een vriendje is, die hij vaak ziet).
Mijn zoon kan zichzelf ook zeer moeilijk vermaken, en ik begrijp je heel goed dat dit vervelend is. Idd even bumba kijken en de lol is er weer af, even met een auto spelen en de auto wordt weer weg gegooid, en overal waar ik heen loop daar is hij ook. Als ik met hem samen speel dan gaat het langer goed, vanochtend hebben we van de grote legoblokken een tunnel gemaakt voor zijn auto's en daar heeft hij wel 30 minuten lol aangehad. Op het KDV doet hij het beter, speelt veel met andere kinderen en is een hele dag in de weer tot er weer een schreeuw van de andere groep komt dat mijn zoon daar weer is haha Daar hebben ze altijd wel lol aan daar. En laatst kwam ik hem halen en was hij buiten aan het spelen, hij merkte mij niet eens op toen zo was hij aan het spelen met andere kinderen, ik vond het heerlijk om dat te zien. Ik denk dat mijn zoon een speelmaatje mist hier thuis...
Wat ik heb gedaan, vanaf een maand of 2, is Vicky in de box gelegd (nu zitten) en haar een speeltje in haar handje gegeven, en zelf iets anders gaan doen, er dus niet naast gaan zitten. Soms de mobiel aan, soms een ander speeltje. In het begin maar kort, 5-10 minuutjes, en langzaam ophogen. Nu kan ze zich wel ruim een uur zelf heel goed vermaken. Ik heb dan af en toe even contact met haar in de vorm van praten, even aai over de bol, en zovoorts. Wat ook helpt is de speeltjes afwisselen, de ene week veel met blokken de andere week veel met rammelaars, bijvoorbeeld. Misschien dat dit zal werken bij jou kindje? Het zal niet makkelijk zijn, omdat het wennen is, maar misschien zal het uiteindelijk werken?
Ik wissel ook om de week af met speelgoed, dit werkt wel even. Vanochtend heb ik hem zijn V-tech radiotje weer gegeven die hing altijd in de box en had dat ding in tijden niet gezien dus daar heeft hij ook wel even mee gespeeld. Maar lang heeft er geen lol aan... helaas. Ik had hem als baby ook in de box terwijl ik andere dingen deed, hij vermaakte zich altijd prima toen. maar nu hij ouder is vermaakt hij zichzelf niet meer goed...
ik heb hetzelfde probleem met alyssa (morgen 18mnd). ze hangt constant aan me en kan zich erg slecht alleen vermaken. als ze iemand heeft om mee te spelen is er niks aan de hand, maar als we thuis zijn begint het weer. ze is ook erg knuffelig op het moment, ze komt vaak naar me toe en dan wil ze opgetilt worden om te knuffelen. ik heb helaas geen tips voor je maar ben benieuwd naar de andere reacties. liefs doris