Lijstje met troost-/slaaptips

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door pregnantje, 9 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Omdat iedereen er wel eens last van heeft (gehad) dat zijn/haar kindje niet kan slapen.. misschien kunnen we samen een overzichtelijk lijstje maken met tips? D.m.v. kopiëren plakken bijv.?

Wat hier zijn werking heeft gehad:

- Aai over het hoofdje
    - Bij je in bed nemen
    - Bad/Douche
    - Draagdoek/Draagzak
    - Geruststellend toespreken
    - Knuffelen
    - Kus geven
    - Laten boeren
    - Laten uitrazen (lees: draaien en babypraat)
    - Liedje zingen/neuriën
    - Op de zij leggen
    - Ritueeltje inbouwen (standaard handelingen/woorden)
    - Speentje
    - Te koud/warm?
    - Verduisteren van kamer/ledikant/ogen
    - Verhogen hoofdeinde
    - Verschonen
    - Voeden
    - Voorlezen/Verhaaltje vertellen
    - Zeggen dat je weggaat wanneer je de kamer verlaat

En ook belangrijk: erop vertrouwen dat hij echt wel een keer in slaap gaat vallen ;)

Sommige dingen zijn wel erg vanzelfsprekend, maar ik heb ze erbij gezet voor de volledigheid. Ik vergeet ook vast een hoop, maar het voetballen begint ;)

Misschien dat mensen het aan willen vullen? Wie weet heeft iemand er wat aan! :)

2. Samsie

Samsie Fanatiek lid

11 nov 2012
    1.634
    3
    38
    NULL
    Noord-Holland
    Ik merk dat als onze kleine meid 's nachts eigenlijk niet gelijk wil slapen een aai over haar bolletje i.c.m. een sussend geluidje en daarna welterusten zeggen duidelijk maakt dat het slaaptijd is....maar ze is nog zo jong dat het natuurlijk ook prima toeval kan zijn ;)

3. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Zachtjes en ritmisch op het kontje kloppen :D Nu favoriet.

Een tijd lang heb ik passief getroost. Of hoe je het ook wil noemen. Ik bedoel: stil zitten of liggen en krijsende zoonlief in armen en verder niet hupsen/wiegen/kloppen. Mede omdat zijn onrust ook met refluxpijn te maken had. Ik kom dat niet voor hem wegnemen, maar er wel voor hem zijn.

4. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    - In je armen pakken en zachtjes hupsen
    - Rondlopen met baby
    - Rondrijden met baby (auto of kinderwagen)
    - Zachtjes over wangetje of neusje wrijven
    - Niet op medelijdende toon spreken als baby naar bed gaat of niet wil slapen
    - Strak instoppen
    - Bij krampjes: fietsbeweging met beentjes, baby met buikje op onderarm leggen, of op je bovenbeen. Eventueel over rugje aaien, helpt weer tegen maagproblemen.
    - Baby stevig vasthouden (voetjes in je handen, beentjes naar buikje duwen) voor geborgen gevoel

Er zitten wel veel dingen in die ik niet dagelijks zou inzetten. Risico op gewenning :D

5. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ik heb hele makkelijke slapers. Maar wat wij altijd doen is een vast ritueel: omkleden en luier verschonen, borstvoeding, even een boekje lezen, tandjes poetsen, liedje zingen en samen knuffelen, in bedje en nog een kusje en zwaaien en tijdens het weggaan trek ik aan het muziekdoosje. Dat weet ze zo goed. Ze gaat nu zelf zwaaien als ze ziet dat ik weg ga lopen.

Dat is de enige tip die ik heb. Een vast ritme aanhouden wat je kindje gaat herkennen.

6. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inbakeren!!!!

Deel Deze Pagina