Snachts zindelijk maken, tips gevraagd.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chocolaatje, 13 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Mijn zoontje is sinds 5 maanden zindelijk overdag. Snachts wil het eigenlijk niet uit zichzelf. Soms heeft hij 4 droge luiers in de week, maar soms iedere dag gewoon weer een dikke plasluier. Ik heb er geen haast mee, maar al je meneertje vraagt of hij in de nacht een onderbroek aan wil zegt hij natuurlijk gewoon nee. Nu is mijn vraag, gewoon wachten tot hij vanzelf droog blijft? We laten hem voordat hij gaat slapen nog even plassen altijd. Moet het gevoel er zelf komen of eventueel snachts wakker maken om te plassen?

2. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Hoi

Mijn zoon is al ruim een half jaar zindelijk overdag poep als plas.
    Maar snachts en smorgens word hij soms wakker dan zit zn luier overvol! die is dan zo dik.

Ik ga het nog niet eens proberen.
    Maar om te beginnen kun je hem laten plassen als je zelf naar bed gaat. dus tegen een uur of 23:00
    en dan smorgens vroeg. Als hij dat niet red zou ik nog even wachten tot hij uit zich zelf droog is dan pas de luier af doen.
    Oh en ik lees ook wel een als je t echt wil proberen een kraam matrasje.. maar onze zoon slaapt zo onrustig dat dit toch niet werkt.
    ze voelen dan dat ze nat zijn oid..

De meeste kinderen zijn pas snachts zindelijk rond 4 a 5 jaar.

Succes!

3. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    @TS Het kan natuurlijk zijn dat als hij 's ochtends wakker wordt en hij weet dat hij zijn luier omheeft, dat hij gewoon daarin plast.. beetje gemakzucht zeg maar. Mijn oudste had dit namelijk ook... was wel zindelijk, maar als hij een luier aan had, dan plaste hij daar gewoon in. Mijn jongste is 3 en sinds een paar maanden zindelijk, ook 's nachts, ook gewoon geprobeerd terwijl hij niet altijd droge luiers had 's ochtends. En het gaat super!
    Als jouw zoontje ook al wel droge luiers heeft soms, kan hij het dus wel ophouden. Misschien gewoon eens proberen? Hoe oud is hij?

4. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    O ja, en 's avonds wakker maken om te plassen is eigenlijk niet zo goed. Als je een halfslapend kind op de wc zet, dan leert hij niet uit zichzelf wakker worden als hij moet plassen.

5. chocolaatje

Precies wat jij zegt dacht ik ook al, hij is 3 jaar en 9 maanden. Hij is smorgens wel eens eerder wakker. (hij mag pas roepen als zijn lampje op de tijdklok aanspringt) Ik had al het idee dat hij dan zijn luier vol plast aangezien hij soms heel lang niet naar de wc hoeft smorgens. We wilden misschien even wachten tot de kerstvakantie, maar ik wilde graag even jullie mening of tips. Het hoeft voor mij ook niet vandaag hoor.

6. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik lees even mee.

Mijn zoon plast elke nacht in zijn luierbroekje. Van de week wilde hij die niet aan. Afgesproken met hem dat hij eerst 3 nachten droog is voordat het broekje uit mag. Ik vraag me af of hij uit zichzelf zindelijk wordt of dat hij zindelijk gemaakt moet worden. Wij hebben er geen haast mee, voorlopig ben ik al blij dat hij overdag zindelijk is.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

De meeste kids worden gewoon uit zichzelf droog 's nachts en daar moet je dus gewoon aan toe zijn.
    Onze dochter is nu sinds een paar weken overdag zindelijk en bij haar gingen de nachten spontaan mee. Is nu ook gewoon elke nacht droog, (mits ze wel even geplast heeft voor ze op bed gaat).

Bij mijn stiefzoon was dat ook zo: overdag zindelijk en een paar weken later 's nachts ook.
    Mijn stiefdochter een heel ander verhaal: overdag zindelijk met een jaar of 3, 's nachts pas met 9 jaar. Die moest uiteindelijk met een plaswekker trainen, omdat ze gewoon niet wakker werd 's nachts van de plasdrang, (maar we vermoeden bij haar ADD, (mijn man heeft ADHD en ze hebben nogal wat overeenkomsten), en daarbij kan dat late zindelijk zijn 's nachts goed horen).

Als je 's avonds nog even wakker maakt om te plassen, moet je in ieder geval zorgen dat je kind ECHT wakker is dan. Slapend/half slapend plassen stimuleert alleen maar dat je kind het dus ook slapend in bed doet....

Tot een jaar of 6 is het sowieso niet vreemd om 's nachts nog niet zindelijk te zijn, dus tot die tijd zou ik het zelf gewoon afwachten....

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

bij de oudste ging dat vrij snel...ze had droge luiers dus heb ik ze gelijk uitgelaten. de jongste sukkelt soms nog overdag dus dat laat nog wel even op zich wachten..

9. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Zoon hier als ruim een jaar zinderlijk overdag maar de nachten echt nog niet hoor ben nog geen droger luier tegen gekomen.
    Wel plassen voor het slapen en ook als hij wakker word in de ochtend doet hij zelf zijn luier af om te gaan plassen maar dat ding weeg toch echt wel wat en is geen plasje of 2.

10. chocolaatje

Rozemarijke, ik ben het ook grotendeels met je eens. Ik zou eigenlijk graag zien dat het uitzichzelf komt. Maar hij is er eentje die alles wel prima vind. Vandaar mijn vraag zo een beetje, ik weet het van de leeftijden maar ik heb toch echt het idee dat hij smorgens steeds zijn luier vol plast voordat hij mij mag roepen. We wachten nog tot eind dit jaar, dan word hij 4 en gaan we het eens proberen. 6 jaar vind ik persoonlijk erg laat voor snachts zindelijk zijn, dus als het kan graag eerder. Als het nog niet lukt ook geen probleem. Ik ben al lang blij dat hij overdag zindelijk is.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je kunt natuurlijk gewoon zijn luier aflaten en een waterdichte molton onder zijn laken doen. Ik geloof dat je zelfs waterdichte dekbedhoezen en kussenmoltons hebt hebt...
    Dan voelt hij wel dat het nat is, ontwikkelt misschien motivatie om droog te blijven, of jullie te roepen dat ie moet plassen zodra hij wakker is, en zit jij niet met een nat matras/dekbed/kussen...
    Daarmee dwing je hem nergens toe, maar geef je hem wel de kans om er iets mee te doen. Eigenlijk gewoon dezelfde methode als overdag training beginnen door simpelweg de luier af te laten.
    Als het dan totaal nog niet werkt, dan kun je altijd gewoon die luier weer omdoen.
    Of je koopt van die katoenen luierbroekjes met zo'n plastic overbroekje. Bed droog, hij voelt dat ie nat is...
    Heb ik bij mijn stiefdochter ook een tijd geprobeerd, (hielp helaas niet, ze werd gewoon niet wakker van de plasdrang :( Toen ze thuis eenmaal aan de plaswekker ging, werd eerst ook gewoon echt het hele huis wakker van dat rotding, behalve zijzelf.... ;)).

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    maar als hij moet plassen moet je hem ook toestaan dat hij je eerder mag roepen of zelf uit bed mag komen.
    jij blijft toch ook niet een uur in bed liggen terwijl je voelt dat je moet plassen

13. chocolaatje

Dat heb ik ook nergens gezegd he! Natuurlijk mag hij dan eerder roepen, dat mag ook als we gaan beginnen. Maar daarna is het toch echt weer hup het bed in totdat het lampje aangaat.;)

14. knap

knap Niet meer actief

Zo te lezen is jou zoon er nog niet aan toe. Je kunt het merken als ze langer dan een bepaalde tijd elke nacht droog zijn. 3/4 maanden. En ze er zelf wakker voor worden. Geef het nog even de tijd. Meestal zijn meisjes s nachts snel zindelijk en jongens dat kan vaak langer duren. Hier is de luier bij zoon rond zijn 4 jaar s.nachts uit gegaan na dat ik zeker wist dat hij uit zich zelf zindelijk. S nachts was. Nooit s avonds laten plassen ging allemaal uit eindelijk van zelf.

Dochter word nu s nachts wakker mama ik moet plassen. Maar laat voorlopig die luier nog lekker aan.

Mijn zus haar zoon heeft tot zeker 8/9 jaar in zijn bed geplast die sliep gewoon te diep. Nu gaat het gelukkig goed. Soms nog een ongelukje.

Van mij oma hoorde ik vroeger dat mijn vader/oom pas s.nachts zindelijk werden rond hun 12/13 jaar.
    Het kan dus ook erfelijk zijn.

Maar ik zal me nu nog niet druk maken. Neem nog gewoon de tijd. De nacht moet uit eindelijk van zelf gaan en heeft niks maar dan ook niks met de makkelijkheid van de luier te maken( misschien soms);)Of luiheid van je zoon/kind maar alles met de slaap zelf.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoon was dagzindelijk met 23 maanden. Toen hij 3 jaar en 2 maanden was wilde hij geen luier meer om met het slapen en toen zijn we hem gaan laten plassen rond 23:00. Met 3 jaar en 10 maanden hoefde dit niet meer en was hij volledig zindelijk. Hij wordt gelukkig ook niet vroeger wakker om te plassen (dat lees ik ook nog wel eens). We hebben het dus gewoon op z'n beloop gelaten en dat ging prima.

Oja, zoon heeft nooit geroepen om te plassen.

16. chocolaatje

Zo, dat is knap hoor!

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ik zou eerst hem leren dat de regels soepel worden als hij geen luiers meer wil dragen. dat hij gewoon zelf mag bepalen. snachts zindelijkheid gaat natuurlijk samen met vrijheden zoals zelf uit bed en kamer uit mogen gaan. en zelf weer in bed gaan. als je kind deze zelf nog niet kan reguleren dan is het niet eerlijk om zijn luier uit te laten. zo heb je in het begin misschien een paar weken slechte nachten. bijvoorbeeld heel vroeg opstaan om te plassen, midden in de nacht wakker vr een plas en daarna niet kunnen slapen.
    je moet dan niet boos worden of streng zijn met slapen. want dan mislukt het allemaal.
    savonds laten plassen is heel slecht als het kind nog niet 2 weken lang achter elkaar droge luiers heeft gehad.zo leert hij slapend te plassen. dat is iets als de allerlaatste oplossing als het maar niet lukt terwijl kind al 6-7 jaar oud is. en jemaakt het kind dan ook goed wakker.dan laten plassen.
    als het goed is wordt het kindje wel wakker als hij moet plassen en gaat uit bed om te plassen. soms midden in de nacht soms laat in de avond. ik merk van mijn kind dat afhankelijkheid slecht werkt bij zindelijkheid. hoe meer zelf kunnen doen hoe beter zindelijk!

ik zeg dus kortom, eerst de slaap regulaties verspoelen, proberen ochtend plas in de wc te laten doen. ruim vantevoren uitleggen uitleggen. en als je kind het snapt dan zou hij vanzelf droge luier beginnen te krijgen.

18. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier is ze ook sinds deze zomer zindelijk...ze wordt dit weekend 2:)

19. lien123

lien123 Niet meer actief

Hier ook een vroege, overdag zindelijk met 23 maanden en 3 maanden erna 's nachts. 's Nachts ging helemaal vanzelf. Heb er niks voor gedaan. Ik zou ook niet weten hoe je dat zou moeten trainen? Het ligt een beetje aan je kindje denk ik. Na 2 weken droge luiers s' nachts, heb ik de luier maar af gedaan, en op 2 ongelukjes na nooit meer mis gegaan. :)

Deel Deze Pagina