Baby extreem dikke buik?!

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door dani, 12 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dani

dani Actief lid

5 mrt 2006
    135
    0
    0
    Hallo!
    Ik ben inmiddels een week over tijd en heb daarom vandaag een ctg en echo gehad. De ctg was goed, echo in principe ook, maar ik maak me nu toch wel zorgen.... Schijnbaar heeft ons meisje een nogal dikke buik, want die werd gemeten op 42 w en een dag ofzo! de benen waren ook lang, maar het hoofdje was weer wat kleiner. Ze wordt op 4200 gram geschat ( hellup...!) Op het formulier schreef de gyn een uitroepteken achter de buikomvang en ze raadde me zelfs aan om maar poliklinisch te bevallen voor de zekerheid! Is die buik zo extreem groot dan en wijst dit niet op een afwijking ofzo? Ik bedoel, ze zegt toch niet voor niks dat ik beter in het ziekenhuis kan bevallen? Je raadt het al, ik voel me nu behoorlijk ongerust. Wat denk jij ervan?
    Alvast bedankt!
    gr Dani

2. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Dani,

Je hebt kleinere kindjes en grotere kindjes, als alle controles in de zwangerschap goed zijn, maak je een kindje wat bij jullie past. Dit kindje van jullie wordt wat zwaarder geschat maar je maakt in principe kindjes die je kan baren. Ik zou me er dus niet al teveel zorgen over maken.

Ook is een echoapparaat niet zaligmakend, soms zit er nog weleens een pond verschil in. Het hoofdje kunnen ze niet meer opmeten omdat het wat dieper in je bekken zit. Je kan dit dus eigenlijk niet goed beoordelen.

Waar bevallen en advies van de gynaecoloog. Ik ken inderdaad ook gynaecologen die vinden dat een ziekenhuis beter is dan thuis bevallen. Het is tot nu toe nog niet bewezen dat thuis bevallen veilig of onveiliger is. Als het echt onveilig is, mocht je allang niet meer thuis bevallen.

Je zou het nog eens na kunnen vragen bij je verloskundige. Bespreek het met hem/haar. Ook denk ik dat als ze (de gynaecologe) echt graag wil dat je in ziekenhuis, dus poliklinisch, bevalt. Je misschien daar dan ook een indicatie voor krijgt. Voor als alles normaal verloopt, daar gaan we toch vanuit, je niet een rekening krijgt. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je verzekert bent.

Ik begrijp goed, dat je hierover gaat nadenken en allemaal scenario's gaat bedenken. Zeker met zo'n advies. Maar jullie moeten doen wat jullie prettig vinden, qua bevallen en tenzij de verloskundige dit anders adviseert. En ook je verloskundige beschouwt jullie kindje als erg kostbaar, ook jouw natuurlijk. Bij enig twijfel, ga je dus eigenlijk al naar het ziekenhuis of wordt er ingegrepen.

Bel vandaag eventjes en kijk of je het kan bespreken.

Succes,
    Japke

Deel Deze Pagina