Zorgen omtrent kinkhoestepidemie.

Discussion in 'Zwangerschap' started by Anouk2005, Jun 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,199
    16,537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Vanmorgen in het nieuws gelezen en ook op de site van de RIVM dat er nog steeds veel gevallen van Kinkhoest zijn.Nu is de toename van kinkhoest de laatste jaren sowieso toegenomen maar opvallend is dat het zo lang blijft doorwerken.Er wordt nu ook onderzocht of er een mutatie is opgetreden van de bacterie.
    Onze dochter van 6 jaar heeft wschl afgelopen maart/april kinkhoest gehad.Wekenlang forse hoestbuien.Ik had van de huisarts wel een formulier meegekregen om bloed te laten prikken maar dit hebben we niet meer gedaan omdat de klachten toen begonnen op te knappen.Nu had ze vanmorgen weer een kuchje maar zal wschl heel iets anders zijn maar in combinatie met deze berichten maak ik me toch zorgen.Ben nu bijna 32 weken zwanger en je moet er toch niet aan denken dat één van je kinderen met een ogenschijnlijk onschuldig hoestje straks de baby zou kunnen besmetten.Voor zuigelingen kan het een dodelijke afloop hebben.Nu zit ik er zelf aan te denken of het misschien niet zinvol is om mijzelf te laten inenten tegen kinkhoest zodat de kleine ieder geval al wat antistoffen mee zal krijgen.
    Hoe staan jullie hierin want ik ben vast niet de enige zwangere die ook nog andere kinderen hebben rondlopen??

Gr.

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Mijn zoontje heeft al zijn entingen gehad, dus ik ging er eigenlijk van uit dat hij dat niet meer krijgen kon. Ik had niet gelezen van die mutatie..

Ja pasgeborenen zijn zo kwetsbaar. Maar daar denk ik nog maar even niet aan...

Snap je bezorgdheid wel goed overigens.

3. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    snap dat je bezorgd bent zeker als je op het eind loopt.. ik had een tijd terug ook zon hoest en heb erop laten prikken dokter stelde het zelf voor omdat ik nog niet zolang klachten had.. maar bleek geen kinkhoest.. en dat waren al vreselijke buien..
    hoop dus niet dat ik op de een of andere manier dit nog oploop want ben al een aantal keer ziek geweest in de zwangerschap en vind dat nog veel zwaarder dan normaal dan..
    'gelukkig" is morgen de laatste dag psz voor dochter dus dat zal al iets schelen in kans op besmetting, heb in mn omgeving nog geen gevallen van kinkhoest te horen gekregen gelukkig..

lijkt me echt vreselijk maandenlang die klachten bah.. na een paar dagen van die buien knalt je hoofd al uit elkaar van het hoesten..
    ben benieuwd of het mee gaat vallen met de epidemie..
    hoop voor jou dat je het ook niet krijgt zo met jouw termijn, maar geloof wel dat als je dochter het bijv krijgt en je op tijd naar de dokter gaat ze je antibiotica kunnen geven (staat me iets van bij dat ik dat toen had gelezen) maar dan moet je wel op tijd erbij zijn geloof ik.. kunt het op zijn minst even navragen?

4. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Ik heb een paar weken geleden de huisarts daarover gebeld, mijn jongere zusje (22 jaar) heeft een paar jaar geleden al eens kinkhoest gehad en was nu ook al weer maanden aan het hoesten e.d.
    Volgens mijn huisarts is het risico te verwaarlozen.

5. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Ik loop bij de gyn in Belgie en daar adviseren ze juist wel om alle aanstaande vaders en moeders ( moeder na geboorte kleine) te vaccineren tegen kinkhoest.

Is nl zeer besmettelijk. Advies is ook om mensen in omgeving met verdachte hoest niet bij je pasgeboren baby te laten.

Wij gaan in iedergeval wel onze prik halen.....

6. moi89

moi89 Bekend lid

Oct 14, 2010
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vaccineren kan een oplossing zijn, maar helaas werken de vaccinaties op dit moment niet zo goed. Ze zijn ook druk bezig met het ontwikkelen van een nieuw en beter vaccin tegen kinkhoest. Ik zou als ik jou was gewoon eens een afspraak maken bij de huisarts. Deze heeft goed inzicht in wat er in jouw regio gebeurd met betrekking tot kindhoest en vragen wat hij adviseert.

7. Shan89

Shan89 Actief lid

Apr 9, 2012
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook even navraag doen.. Ik heb het zelf ongeveer een jaar geleden gehad en er toen een aantal mensen mee besmet..

8. Mijntje75

Mijntje75 Actief lid

Mar 21, 2010
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou me echt geen zorgen maken en zou mezelf als ik zwanger ben, echt niet laten vaccineren tegen kinkhoest. Ten eerste werkt het vaccin niet goed, dat komt omdat de bacterie die kinkhoest veroorzaakt is veranderd. Ten tweede zitten er schadelijke stoffen bij het kinkhoest vaccin (aluminium-fosfaat, 2-fenoxyethanol en formaldehyde) ik zou niet willen dat mijn baby die nog niet geboren is deze stoffen in zijn lichaampje krijgt. Op de website van het RIVM staat trouwens dat vanaf 1965 er niemand meer aan kinkhoest is overleden en de kans dat je kindje het krijgt is echt verwaarloosbaar. Ik zou gewoon zorgen dat iedereen die hoest even niet in de buurt van de pasgeboren baby laten komen. Zelf was ik daar altijd wel duidelijk in, ja jammer voor de kraamvisite maar als hier iemand kwam die aan het hoesten en proesten was, sorry maar even niet toch... Als je dochtertje van 6 het gehad zou hebben neem ik aan dat haar lichaam afweer heeft aangemaakt zodat zij dit niet nog een keer kan krijgen? Ik heb het even op gezocht en dit stond de site van het Ministerie van volksgezondheid: LCI-richtlijn Pertussis - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Immuniteit: Het doormaken van kinkhoest geeft geen levenslange immuniteit.
    ""Vier tot twintig jaar na doorgemaakte kinkhoestinfectie neemt de immuniteit af"" Als je dochtertje het toch zou hebben gehad zou ze dus 4 tot 20 jaar beschermd zijn. Weet niet of je van plan bent om borstvoeding te gaan geven maar dat zou ik zeker gaan doen, dit is ontzettend goed voor de opbouw van een gezond immuunsysteem. En probeer je niet gek te laten maken.... maar goed dat is mijn mening....

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,199
    16,537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb het ondertussen ook al laten bezinken en wschl is het een storm in een glas water.
    Het is helaas wel waar dat zuigelingen eraan kunnen overlijden.Momenteel staan er al 2 geregistreerd.
    Ik zal volgende week mijn zorgen eerst eens neerleggen bij de VK want daar heb ik sowieso een afspraak staan en dan eens horen wat zij adviseerd.Vandaag heeft mijn dochter niet meer hoeven hoesten en als ze het idd al heeft gehad dan kan ze het niet zo snel nog een keer krijgen dus dat moet ik maar uit mijn hoofd zetten.Voorlopig zit die kleine nog veilig en wel in mijn buik en ik hoop dat ze nog even een flink aantal weken zal blijven zitten zodat ze nog even lekker aan haar weerstand kan werken.Ik wil wel proberen om BV te geven maar of dat de oplossing is betwijfel ik.Idd hoestende en snotterige mensen komen maar op een later moment en de desinfecterende gel zal niet aan te slepen zijn haha.
    Het zijn ook gewoon de hormomen die soms van die rare hersenspinsels kunnen geven en dat met deze temperaturen maakt dat ik niet meer helemaal mezelf ben.Pfff.

10. Mijntje75

Mijntje75 Actief lid

Mar 21, 2010
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herken het wel hoor ;) maar echt, ik heb me zo vaak zorgen gemaakt om niks...en ik zou me hier echt geen zorgen over maken. Idd, als je zorgt dat er gewoon geen hoestende mensen bij je kindje komen lijkt me de kans echt nihil. En BV bescherm wel tegen heel veel hoor! Ik kan een link voor je opzoeken waarin een wetenschappelijk onderzoek staat dat 3 maanden volledige bv al beschermd tegen hersenvliesontsteking! ( als je de link wil lezen zal ik 'm even opzoeken..) Zelf ben ik juist heel voorzichtig met vaccineren omdat er helaas ook veel negatieve kanten aan zitten, maar goed dat is weer een ander verhaal...Idd vraag het nog even na bij de VK ik neem aan dat ze je echt wel gerust stelt. En nu weer lekker genieten van je zwangerschap!!!! :)

Share This Page