Borstvoeding voorbereiding mogelijke keizersnede

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door suus1983, 23 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.481
    36.430
    113
    Dag,

Ik heb een paar vraagjes. Ik wil dit komende kindje heel graag bv gaan geven. Dit was ik ook van plan bij mijn zoontje, maar doordat alles anders ging als gepland heb ik het helaas te snel opgegeven. Hij werd uiteindelijk met 42 weken geboren met een ks na een inleiding. Hij was 10 pond en werd daardoor direct bijgevoed.
    Ik ben direct begonnen met kolven, maar mijn zoontje wilde niet aan de borst drinken. Zodra hij in de buurt kwam begon hij al te krijzen. Achteraf gezien had dit waarschijnlijk te maken met het kiss syndroom en deed die houding hem gewoon pijn.
    In het ziekenhuis heb ik veel verschillende adviezen gekregen, elke verpleegster zei zo ongeveer wat anders terwijl ze wel bv gecertificeerd zijn.
    Nu ben ik dus weer zwanger en de kans zit er wel in dat ik weer een keizersnede zal krijgen. Dit kindje wordt waarschijnlijk ook weer groot en ligt tot nu toe ook nog in een stuit.
    Ik heb het boek van Stefan Kleintjes gelezen en heb een bv cursus via de vbn gevolgd. Beide heel leerzaam, maar heb toch nog een aantal vraagjes, specifiek over de ks.

-als ik weer een ks krijg en weer moet kolven om de voeding op gang te houden, wat houd ik dan voor ‘schema’ aan? Hoeveel minuten per borst per keer bijv? Om de 2 a 3 uur? Leg ik dan eerst mijn kindje aan of juist erna?

-stel dat mijn kindje weer niet aangelegd wil worden, tot hoeveel dagen kun je dit dan blijven proberen? Als ik het kindje bijv 2 week niet aan de borst leg, maar bijv door fingerfeeding te eten geef kun je het dan nog steeds proberen aan te leggen of kan dat alleen in de eerste week?

-Heeft het geven van flesvoeding (hier dus waarschijnlijk direct, omdat dat standaard protocol is in het ziekenhuis) invloed op het op gang komen van de bv? Kun je dan beter eerst aanleggen en daarna bijvoeden? Vorige keer moest hij eerst flesvoeding en mocht ik hem daarna pas aanleggen, maar lijkt me dat het kindje dan niet echt honger meer heeft en niet zo geinteresseerd zal zijn in de borst.

-Overal lees ik dus dat het zo belangrijk is dat het kindje binnen een uur wordt aangelegd, maar met een ks is dat niet altijd mogelijk. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Sorry dat het zo’n lang verhaal is geworden, ik hoop dat u er wijs uit kunt worden. Zoals u ziet zit ik ondanks de toch al redelijke voorbereiding nog met een aantal vragen. Als het dit keer weer zo moeizaam gaat schakel ik sowieso een lactatiekundige in, maar wil me zo goed mogelijk voorbereiden in elk geval.

Groetjes suus

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.481
    36.430
    113
    sorry, dit bericht staat verkeerd

3. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi suus,

Heb je de vraag al bij de lactatiedeskundige gesteld?

Goed zo!
    Ik kan je wel een paar tips geven nog als je wilt maar ik denk dat je al een hoop info van de lactatiedeskundige zal krijgen!
    Succes!
    Imke

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.481
    36.430
    113
    Hoi Imke,

Dank je wel. Tips zijn natuurlijk altijd welkom trouwens.

Groetjes suus

Deel Deze Pagina