We zitten een beetje te dubben over de 300 ml zuivel die ons ventje binnen moet krijgen op deze leeftijd... is dat perse opvolgmelk? of mag dat ook koemelk zijn? Dit is ons schema: 7.30 fles 180 10.00 fruit (naar bed tot ongeveer 12.00) 12.00 boterham + thee (tegenwoordig gaan er zo 2 boterhammen in..) 15.00/15.30 koekje/soepstengel o.i.d. met thee (naar bed tot ong. 17.00) rond 17.30 groente +yogurt 19.00 fles van tegenwoordig 120/150 ligt eraan of hij een toetje heeft gehad... wij zitten hier dus op nog maar 2 flessen... Hij weigert om tijdens de fles opvolg melk te drinken... ook erna gaat dit niet meer naar binnen.. maar van de avondfles wordt ook steeds minder gedronken... dan zou hij nog maar 1 fles krijgen van 180 + yogurt + af een toe kaas... dat lijkt me veel te weinig.... mag hij ook koemelk bij zijn brood/avond eten? op zijn yogurt reageert hij niet allergiesch... hij heeft verder ook geen honger tussendoor, dus aan die 2 boterhammen heeft hij echt genoeg.... iemand tips??
Ik vind het zelf nog wel erg jong om al met koemelk te beginnen, maar mijn kinderen hebben dan ook een verhoogde kans op voedselallergie. Wij beginnen daar dus pas mee met 1 jaar (yoghurt vanaf 9-10 maanden). Maar ik lees hier ook wel dat koemelk in principe vanaf 9 maanden wel moet kunnen, als je kind niet de schijn wekt allergisch te zijn voor het een of ander. Je zou ook een bekertje opvolgmelk bij de boterhammen kunnen geven, als je toch nog wilt wachten met koemelk.
Mij werd op het cb geadviseerd om toch opvolgmelk te geven tot een maand of 11/12 en daarna over te stappen op koemelk (halfvol, danwel vol, wat je nodig vindt). De arts gaf bij mij aan dat de kans op zuigelingenanemie (bloedarmoede bij baby's), dan veel kleiner wordt. Dit heeft te maken met de hoeveelheid ijzer die je kindje binnenkrijgt. Ik heb er ook voor gekozen om tot die tijd opvolgmelk te geven, maar daarnaast óók alvast een ijzerrijk voedingspatroon aan te bieden. Dat wil zeggen: volkorenbrood, veel fruit & groente, appelstroop op brood, altijd iets van vitamine C bij de maaltijd i.v.m. ijzeropname, etc. Lucas dronk ook meestal geen flessen melk leeg, kreeg eerst volledig bv en weigerde flesjes etc. Daarom gaf ik hem 's morgens pap (met opvolgmelk) uit een bordje, tot ongeveer een jaar oud. Daarna zijn we overgeschakeld op brood 's morgens. Hierdoor kreeg hij toch altijd zijn hoeveelheid zuivel binnen. De laatste 'avondfles' voor het slapen gaan, werd hier ook al snel meer een soort 'tuttelflesje' dan dat het echt voeding was. Soms dronk ie veel, soms weinig. Allebei prima, hij had toch voldoende gehad. Hoop dat je er wat aan hebt! Liefs!
bedankt voor jullie reacties! @bri: die opvolgmelk wil hij dus niet bij zijn brood.. hihi daar gaat het ook om.. thee drinkt hij bijv. een hele beker van @mamavanmarije: wat mij betreft geef ik smorgens de fles tot een jaar (even een lekker tutmomentje in bed nog ) dan krijgt hij dus 180 smorgens, + yogurt + beetje savonds. zou dat genoeg zijn? en als de avond eraf gaat? wat meer kaas o.i.d. geven? koemelk hoeft van mij ook nog niet zo... maar ja ik dacht anders komt hij er tegen de tijd dat de avondfles vervalt niet aan...
O, ik dacht dat ie z'n flessen altijd slecht dronk, naja, dat had ik dan verkeerd begrepen! Sorry! Ja, dan kun je uiteraard ook de fles blijven geven, wat je wil. Maar daar zit dan toch ook opvolgmelk in neem ik aan? En of het genoeg is, ligt eraan hoeveel yoghurt je geeft! Als je zoon 180 cc (opvolg)melk drinkt, 'moet' je dus ongeveer 150cc yoghurt geven om aan die 300 te komen. Je kunt ook wel kaas geven als aanvulling, maar vergis je niet, daar zit een hoop zout in. Dus wat mij betreft (maar dat is mijn mening), liever met melk en/of yoghurt. Kwark kan ook. En zou hij als tussendoortje ook geen bekertje melk willen? Gewoon bij zijn soepstengel ofzo? Maak je de melk warm? Of juist koud? Lucas dronk het namelijk graag lauw en de dochter van een vriendin van mij ging rechtstreeks van de borstvoeding over op de koude opvolgmelk. Daar kun je dus ook nog in variëren. En wellicht met een iets andere beker proberen ofzo? Weet het niet hoor, het zijn maar suggesties... Bij Lucas is het ook wel eens een fase geweest, weinig melk willen. Momenteel drinkt ie eigenlijk weer teveel
hmmm sorry, ik heb het inderdaad verkeerd geschreven in het eerste berichtje sorry!kan het niet meer veranderen hij drinkt bij de boterham zijn opvolgmelk niet... verder altijd heel goed... het ging er inderdaad om dat als hij alleen nog een ochtend fles heeft, hij te weinig zuivel binnen krijgt... ga het eens koud proberen of uit een gewone beker, hij heeft er nu een met plastik ring zonder tuit... anders ga ik het maar weer proberen rond een uur of 4, misschien wil hij het dan toch weer wel... dank je wel iig!
Om bloedarmoede te voorkomen kun je je kind beter ander eten te eten geven dat ijzerrijk is. Het ijzer in kunstvoeding is van een soort die slecht door het lichaam wordt opgenomen, daarnaast remmen de eiwitten ook nog eens de opname van de ijzerverbindingen in opvolgmelk. Daarom zit er in opvolgmelk ongeveer 9 keer zoveel ijzer als eigenlijk nodig is. Veel niet opgenomen ijzer in de darmen is niet goed: ziekmakende darmbacteriën zijn er dol op en groeien megahard als een kind veel ijzer krijgt.