Koemelk?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Maartt, Aug 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ik wil mijn dochter straks graag smiddags iets anders geven dan de borst. Dan geef ik namelijk nog 2 voedingen en de rest eet ze lekker mee.
    Maar ik wil geen kunstvoeding kopen.

Mag ze met 9 maanden al volle melk hebben?

Op internet staan hele tegenstrijdige dingen..

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Nee dat zou ik niet doen. Met een maand of 11 is het niet zo'n probleem, maar ze is nu nog geen 9 mnd...

Waarom wil je geen kunstvoeding kopen? Ze is nog te jong voor 2 voedingen... En 3 is ook al best weinig vind ik, of doet ze dat nu al een poosje?

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ze drinkt nu sinds 2 weken 3 voedingen bij mij. Voor de rest eet ze 2 à 3 boterhammen, groente, 2 stuks fruit. En drinkt ze een hoop water thee of diksap.

Was eigenlijk wel blij met 3 voedingen. Ik denk dat ik wel aan de 450 ml kom. Ze heeft dit eigenlijk zelf gestuurd. De middag is er al heel erg lang af, die dronk ze niet meer. De avond 23:00 is er net afgegaan, ze werd boos als ik haar wakker maakte en dronk nog niet eens een borst.

Ik dacht dat ik de middagvoeding kon vervangen door koemelk.
    Deze voeding gaat ook steeds moeizamer. Ze heeft vaak na haar lunch aan 1 borst genoeg, en bij mij loopt het terug.
    Heb het gevoel dat dit net zo gaat als de middagvoeding. Maar die vervang ik door water, thee en diksap ed.

Niks tegen op kunstvoeding hoor, maar als ik gewone melk kan geven dan doe ik dat.. Anders blijf ik haar gewoon nog even zelf voeden.

4. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Offtopic: Hoe heb je het voor elkaar gekregen om je kind thee/ water te laten drinken?
    Ik ben al 4 weken hiemee bezig en Jasmijn wil echt niets anders dan bv......

5. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ik ben begonnen met diksap. En heb er steeds minder diksap in gedaan.
    Op een gegeven moment alleen water en toen was het prima. Ze vindt het nu echt heerlijk.

Heeft hier ook wel even geduurd hoor. En dat niet alleen ook de fles was hier drama!

6. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Het off topic gedeelte: wij zijn toen gewoon gaan starten met water en thee. Nog geen diksap geven totdat ze water en thee goed drinken.

7. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Kindje dat alleen bv wil: doe anders thee met bv, en dan steeds minder bv... Misschien werkt dat?

8. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Dat kan natuurlijk ook. Het is een kwestie van blijven aanbieden uiteindelijk.

Hier ging die vlieger niet op het moest met diksap. Er moeten namelijk medicijnen naar binnen die niet gecombineerd mogen worden met melk.

Overigens heb ik niet heel veel moeite met diksap. Mits met mate en goed tandenpoetsen. Maar gelukkig vindt ze inmiddels water net zo lekker!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Of koemelk wel of niet 'mag' met 9 maanden hangt van veel andere zaken af. Het ene kind is het andere nou eenmaal niet.
    Hangt o.a. af van of er wel of geen verhoogde allergiekans is, of ze al veel dingen en gevarieerd eten, hoe vaak ze borst krijgen (met minstens drie à vier keer per dag borst kun je makkelijker wat koemelk geven). Ik denk dat het veiliger is om eerst aangezuiverde zuivel aan te bieden. Naast minimaal 3 borstvoedingen per dag kun je na 9 maanden wel wat koemelk aanbieden, maar als je maar drie borstvoedingen op een dag geeft zou ik niet zo snel de derde voeding opofferen voor koemelk.

10. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Maar vanaf wanneer gaan we dan over naar 2 voedingen?
    Ik wil graag zo natuurlijk mogelijk afbouwen, tot nu toe is dat gelukt en heeft ze alles zelf aangegeven. Met een jaar wil ik namelijk helemaal bv af zijn.
    Ze eet wel veel en gevarieerd tot nu toe.

Wat is trouwens aangezuiverde zuivel? Heb het geprobeerd op te zoeken maar wordt er niet wijzer van.

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ze heeft trouwens geen verhoogd risico op allergieën.

12. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
  13. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    bron:voedingcentrum,

Stephan kleintjes adviseert trouwens volle zuivel......

Wacht met het geven van gewone melk tot je kind 12 maanden oud is. Geef tot die tijd borstvoeding of opvolgmelk. Gewone melk bevat te weinig ijzer en goede vetten voor kinderen van die leeftijd. Een beetje magere yoghurt als toetje kan wel, zolang borstvoeding of opvolgmelk maar de grootste melkbron blijft.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ipad...het moest zijn aangezuurde zuivel, dus kwark, yoghurt, karnemelk. Voor kinderen wel bij voorkeur de volle variant nemen.
    Met drie borstvoedingen op een dag krijgen de meeste kinderen onder een jaar voldoende zuivel binnen.

15. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Dit zou dus betekenen dat ik pas kan gaan afbouwen met 1 jaar? Of ik moet ervoor kiezen om het te vervangen voor kunstvoeding?

Volle yoghurt krijgt ze al weleens na het eten. Misschien ga ik vanaf 9 maanden het er maar gewoon een beetje naast geven. Wil natuurlijk wel dat ze voldoende voedingsstoffen binnen krijgt!

Hè ik had het allemaal zo mooi bedacht hihi..

16. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Je zou 's middags ook volle yoghurt kunnen geven. Dat is een normale stap als je overgaat van 4 naar 3 flesvoedingen. Dan krijgt ze wel de zuivel binnen.

17. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Vraag het anders gewoon even aan je CB. Misschien vinden zij het geen probleem om koemelk te geven bij het middageten.

Ik snap overigens nog niet helemaal waarom je perse geen flesvoeding wilt geven. Dat kan ook gewoon uit een bekertje hoor.

18. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

CB raadde toentertijd af om met 9 maanden koemelk te geven. Hier kreeg zoon bv en gaf hem ernaast een schaaltje volle yoghurt. Hij vond kv niet lekker.

19. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Mmh.. alvast goed om te weten, want tja met 9 maanden vervalt natuurlijk het voed/kolfrecht en zal ik dus ook (als het tegen die tijd allemaal nog zo goed loopt als nu) terug moeten naar maar 2 voedingen per dag. Nou hoop ik dan nog wat voeding in de vriezer te hebben, maar ik geloof niet dat dat genoeg gaat zijn voor 3 maanden ;)

20. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ik ga niet naar het cb... Alleen voor de prikken..

Het gaat overigens er niet om dat ik perse geen kv wil geven. Maar als het niet hoeft dan geef ik liever nog een paar weken langer bv.

Uit een bekertje zijn we aan het oefenen, maar gaat er meer naast haha!

Share This Page