hallo mijn dochtertje van bijna 5 maanden wilt niet meer slapen, 2 weken geleden sliep s'morgens nog dik 4 uur s'middags ook dik 2 uur, dan sávonds nog eens en de hele nacht sliep ze door. maar nu sinds een week zoiets, heeft ze het te druk voor te slapen, s'morgens en s'middags hooguit een half uur, mag blij zijn als ze dat al doet. eerst sliep ze lekker van 8 tot 8, nu ook niet meer heeft haar hele ritme omgegooid en kom later op fles uit sávonds en ze is standaard om 7 uur wakker, maakt niet uit hoelaat ze naar bed gaat. ze draait nu en doet niks anders als babbelen en spelen en draaien ze heeft het gewoon te druk om te gaan slapen,ik leg haar wel in bedje ze blijft er ook in maar ze blijft spelen gelukkig is ze nu heel vrolijk, (wat ik overigens niet zo ken bij haar) het is een dametje met heel veel pit, ze is net geen huilbaby, huilt normaal regelmatig. maar uiteindelijk begint ze te jammeren dat ze er genoeg van heeft en wilt ze er perse uit, na een aantal keren na boven te lopen en speen weer in te duwen en muziekje aan te zetten. het lijkt wel als ze dit als een spelletje ziet. maar ik had toch graag dat ze wat meer sliep, omdat ik bang ben natuurlijk dat dit weer drama gaat worden als ze te weinig slaapt. doordat ze nu zo vroeg wakker is en zo laat weer slaapt wil ze haar 5e fles weer hebben op zich geen probleem omdat ze weinig aankomt. zou dit tijdelijk zijn? ik weet niet wat ik ermee moet, ik vindt dit een hele moeilijke situatie omdat ik ook werk met wisselende diensten, het is vorige week drama geweest bij oppas, huilen huilen en nog eens huilen mijn mannetje kreeg haar niet rustig ben naar huis moeten komen van mijn werk, en toen was ze stil. toen had ze ineens heel veel slaap nodig twee weken lang, vandaar heb ik nu zoiets van als dit maar geen problemen gaat geven. iemand tips voor mij?
Ik denk dat ze in een fase zit, waarin ze weer veel nieuwe dingen leert en het daardoor wat te druk heeft met het ontdekken en oefenen van nieuwe vaardigheden. Met andere woorden ze zit waarschijnlijk in een sprong. Als ze alle nieuwe dingen weer onder de knie heeft, wordt het wel weer rustiger en pakt ze waarschijnlijk haar ritme wel weer op. Het is even lastig, maar vaak kun je niet meer doen, dan zo'n periode gewoon afwachten en haar vooral veel aandacht te geven, zodat ze zich veilig voelt. Haar leventje staat even op z'n kop en dan heeft ze haar ouders hard nodig. En als ze gaat huilen, is het ook het beste om haar gewoon op schoot te nemen en haar lekker in alle veiligheid te laten huilen. Door te huilen ontlaadt ze haar emoties en frustraties. Soms helpt het gewoon om een kindje eens lekker te laten uithuilen, waarna ze waarschijnlijk opgelucht in slaap valt en je haar zo in bed kunt leggen.
ik herken dit heel goed mijn dochter is ook 5 maanden en en heeft exact het zelfde als jou dochter maar vanacht ja hoor van 8 tot 6 geslapen . daarna van half 7 tot half 10 weer geslapen . gaat een stuk beter dus denk dat het wel goed komt
Onze dochter had dit ongeveer anderhalve maand geleden voor het eerst. Ze was toen erg bezig met leren kruipen en het leek wel of ze daar in bed nog steeds mee bezig was, waardoor ze zichzelf wakker hield. Er zijn een paar dingen die hier geholpen hebben. - Bij me nemen en in de stoel op haar kamer gaan zitten. Ze wilde niet liggen, maar lekker met de rug tegen mama aan vond ze wel fijn en dan kon ze zich overgeven aan de vermoeidheid. Als ik merkte dat ze een beetje weg begon te zakken, liet ik haar wat meer op één arm zakken en na een tijdje kon ik haar dan zo in bed leggen, ook al sliep ze dan nog niet! -Voordat ze naar bed ging even een tijdje in de wipstoel, met speen en knuffel. Dan ging ze lekker liggen kijken naar wat wij aan het doen waren en dan werd ze rustiger. Dit doen we toruwens nog wel eens als ze zich erg druk maakt na het eten. - Ik heb ook een keer minstens een half uur voor haar zitten zingen in haar stoel. Zolang ik aan het zingen was, bleef ze rustig liggen. In het begin begon ze meteen weer te heisteren (zo noemen wij dat, zal wel Gronings zijn) als ik stopte, maar uiteindelijk viel ze dus in slaap. Eigenlijk kwam het erop neer dat ik manieren zocht om haar te laten ophouden met dat blijven bewegen, omdat ik het idee had dat ze daardoor niet in slaap kon komen. En dat heeft dus geholpen, want na een week was het weer over. Ik denk dus dat het een fase is. Wat al gezegd is: ze leert veel en moet dat wel een plekje geven. Wat trouwens ook wel fijn is, is dat ze al een hele tijd zelf haar speen kan terugvinden en in d'r mond stoppen. Jammer genoeg weet ik niet meer wanneer ze dat voor het eerst ging doen.
Denk dat het een periode is. Ze is nu druk bezig met ontwikkelen en dat verwerken ze allemaal tijdens hun slaap. Daardoor kan het ook zijn dat ze minder slaapt.