Werk en zw door zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Wen1975, 5 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Sinds 6 juli ben ik voor 23% ziek gemeld. In theorie betekent dit dat ik 3 dagen tot 14:00 uur werk ipv tot half 5. Nu kreeg ik vrij snel na mijn ziektemelding een "dreig"brief van het UWV dat ik binnen 5 werkdagen na dagtekening contact op moest nemen met ze, anders zou dat grote gevolgen hebben. Ik heb eerst contact met mijn werk opgenomen waarom ik bij het UWV moest komen terwijl ik gewoon bij mijn eigen bedrijfsarts liep. P&O vertelde mij dat ik hier niets mee hoefde te doen en dat alles via onze eigen bedrijfsarts liep. Uit netheid en om alles goed geregeld te hebben, heb ik het UWV hierover gebeld om dit mede te delen. Ik kreeg een mw. van verzuimbeheer en die ging mij allerlei vragen stellen over waarom ik ziek was. Ik heb bevestigd dat het ivm mijn zwangerschap was, maar heb geweigerd om medische gegevens per telefoon door te geven. Zij mochten wel van mij contact met mijn bedrijfsarts opnemen voor nadere info. Mw van verzuimbeheer vertelde mij ook dat ik niet verplicht was om die info te verstrekken per telefoon.

Nu kreeg ik gisteren wederom een brief van het UWV dat ik 2 augustus telefonisch met hun had gesproken en dat er afspraken met mij zijn gemaakt. Ik weet niet wie hun gesproken hebben, maar ik ben het niet geweest. Ik ben wel afgelopen maandag bij mijn bedrijfsarts geweest. Na verder informeren kwam ik er achter dat ze maandag contact hebben gehad met mijn bedrijfsarts. Zij heeft de situatie uitgelegd aan het UWV, meer niet.
    Maar nu gaan ze me weer bellen op 30 september tussen 9:00 - 12:00 uur op mijn huisnummer en als ik niet bereikbaar zou zijn dan zou mijn dossier gesloten worden en uitkering beëindigd. Dit terwijl ik dan toch echt om dat tijdstip aan het werk ben, dus ik ben hoe dan ook onbereikbaar.

Inmiddels heb ik ze al 3 keer geprobeerd te bellen vanaf gisteren, maar heel vreemd de hele afdeling is niet te bereiken. Maar goed, wat ik wil weten is: Is het niet vreemd dat ik én mezelf bij mijn bedrijfsarts moet verantwoorden én bij het UWV? Sta ik in mijn recht dat ik medische gegevens niet per telefoon door wil geven? (Ik mag van patiënten dit ook niet telefonisch doen, dus waarom zou ik dat dan wel van mezelf doen?)

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor eventuele reacties.

Groetjes
    Wendy

2. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit zelf ook in het schuitje van ziek zijn tijdens zwangerschap.
    ben inmidddels zo ver dat ik te weten ben gekomen dat het UWv bekijkt of je ziekte door zwangerschap komt. Indien dit zo is vergoeden zij dat deel aan de werkgever. Zo niet moet de werkgever dit allemaal zelf betalen.
    bedrijfsarts zorgt ervoor (in overleg zou dit moeten zijn....) dat jij aan het werk bent/blijft/gaat. Dus voor de rest van de zwangerschap in hoeverre je kunt werken.

Je bent verplicht om met beide te spreken omdat ze beide vanuit een ander oogpunt/instantie van alles willen weten.
    Als de persoon van UWV aangeeft dat zij telefonisch niet genoeg informatie heeft gekregen kan je opgeroepen worden voor een gesprek bij UWV. Je bent verplicht om hier naar toe te gaan.

Hoe dan ook een hoop gedoe. Ik ben er in elk geval helemaal niks mee opgeschoten...

3. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Zojuist degene gesproken die mijn dossier behandeld bij het UWV en haar had ik al eerder gesproken. Ze gaf toe dat de laatste brief niet juist was en dat zij de bedrijfsarts had gesproken en niet mij. Verder bevestigde zij nogmaals dat ik niet verplicht ben om medische gegevens telefonisch door te geven aan hun. Maar ze belt me nu gewoon na werktijd op 30 september om te vragen of ik nog steeds dezelfde aantal uren werk enzo. Meer niet. Deze mevrouw is een stuk schappelijker en vooral vriendelijker dan diegenen die je als eerste aan de telefoon krijgt als je het algemene nummer belt van het UWV. Die geven alleen maar verkeerde informatie en als je hun er dan op wijst dat dat niet zo is volgens de desbetreffende afdeling, is steevast hun antwoord: Hierover hoef ik niet met u in discussie te gaan, want ik weet heus wel hoe het zit. ;) Eén ding geleerd: Gelijk naar de afdeling verzuimbeheer vragen als je belt, scheelt een hele hoop frustraties. :D

4. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gelukkig werkt er dan tenminste 1 normaal persoon bij UWV :D

5. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier heb ik zoiets ook gehad ja. Een soort dreigbrief dat ik binnen 5 dagen moest reageren omdat ze me niet hebben kunnen bereiken. Ja gek als je nog zo'n 5,5 van de 7,5 uur per dag werkt omdat je nog wel kunt werken maar het niet meer volhoudt.
    Ik toen ook maar gebeld maar bij mij was het maar 3 of 4 weken voor mijn verlof dus was het gelukkig verder goed zo.

6. s1986

s1986 Niet meer actief

IK ben na 7 weken ziek thuis te zijn geweest nu weer half aan het werk. Maar tot nu toe nog geen problemen gehad met ze hoor. Hoop maar dat het zo blijft ook;)

Deel Deze Pagina