Weer zwanger worden!

Discussion in 'Zwanger worden' started by Selmalientje, Jul 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Selmalientje

Mar 2, 2006
    39
    0
    0
    Hallo!

Ik ben afgelopen 21 januari (op mijn verjaardag!) bevallen van een prachtige zoon.

Nu is hij 6 maanden oud, en begint het eigenlijk alweer enorm te kriebelen.
    Ik kijk zo uit naar het gevoel van weer zwanger te zijn en het allemaal Nog! een keer mee te maken!

Nu vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die dit hebben, en hoe is het om 2 kinderen zo snel achterelkaar te krijgen? (dus de eerste 1 jaar en 3 maanden ongeveer als de 2e komt!)

qwa gevoel wil ik het dolgraag! maar dan is er altijd nog het praktische kantje wat me nog een beetje tegenhoud.

Graag hoor ik andermans verhalen!

2. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

Jun 8, 2011
    3,405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    collegatje van mij heeft 3 kinderen van 5 maanden een 16 maanden en28 maanden geloof ik maar was met name tussen de laatste en de eenna laatste heeel kort...
    .. zij vind het helemaal geweldig..

3. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,483
    94
    48
    Ik kan me voorstellen dat het weer kriebelt! Mijn zoontje is net 11 maanden en sinds deze maand zijn wij weer begonnen met het zwanger worden.
    Het is geweldig zo kort op elkaar, maar qua gezondheid en wat praktische dingen zou ik persoonlijk even wachten. Misschien kan je kleine nog niet lopen met 1 jaar en 3 maanden en dan zit je aan een duobuggy vast, want op een meerijdplankje is hij eigenlijk nog te klein. Daarnaast als je bijvoorbeeld voor een 2e gaat als je kleine tussen de 9 maanden en een jaar is dan is hij al een stuk zelfstandiger als je 2e kindje geboren wordt. en dan komt het nog dat het 9 maanden op is en 9 maanden af.

Het is natuurlijk altijd de keus van de moeder, maar in mijn omgeving hadden de moeder liever nog 4 tot 6 maanden gewacht. die 4 tot 6 maanden scheelt echt enorm in de ontwikkeling en zelfstandigheid van je kindje als de 2e komt.

4. Selmalientje

Mar 2, 2006
    39
    0
    0
    bedankt voor jullie antwoord. Heeft me wel aan het denken gezet over zelfstandigheid van de eerste!

Ik ga het uitstellen tot het er een goede tijd voor is :)

Het kriebelen maar nog even negeren ;) ga me best doen haha

Bedankt !

5. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    2,318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    bij mij is het ook gaan kriebelen vanaf dat hij 3 maanden was, en ik heb nooit gedacht dat ik zo lang kon wachten, maar wij gaan er nu weer voor.

Dus ik heb me wel gehouden aan 9 maanden op en (bijna) 9 maanden af ;)

6. MamaVlindertje

MamaVlindertje Actief lid

Jun 4, 2011
    205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik dacht eerst ook leuk de kids snel achter elkaar, maar toen kreeg ik een depressie na mijn bevalling. Nu vind ik het een heerlijk idee om straks een baby te krijgen (hopelijk is het ons gegund), en dat onze dochter ouder is.

Maar ieder zijn eigen gevoel natuurlijk.

7. mamavanlucas10

mamavanlucas10 Actief lid

Jul 14, 2011
    399
    0
    0
    Hier weewr aan de klus vanaf dat lucas 3 maanden oud was.En in de 3de ronde raak.
    Er zal 14 1/2 maand tussen zitten.
    Helemaal geweldig lijkt het ons.
    Geen duobuggy nodig hoor.We hebben de papa ook nog :p.
    En de een in de maxi cosi en de andere on de gewone buggy.
    Ik zie het pobleem niet maar ja...voor alles zie ik een oplossing hihi.

Als de 2de geboren is gaan we ook snel weer voor een 3de.

8. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Hier 18 maanden tussen de eerste twee en -als alles goed gaat- 20 maanden tussen nummer twee en drie. Vind het geweldig, had voor mij nog sneller gemogen ook!

Nu scheelt het denk ik heel erg dat ik heel makkelijke zwangerschappen heb gehad, vlot herstelde van de bevallingen en 2 hele makkelijke, gezonde kindjes heb waar alles goed mee gaat.

Voor mij dus heerlijk, kan me voorstellen dat het niet voor iedereen ideaal zou zijn.

Ik scheel zelf een jaar (min 2 dagen om precies te zijn! :)) met mijn broer en heb het altijd erg leuk gevonden om zo dicht op elkaar te zitten. We konden (en kunnen) het samen goed vinden en hadden dus altijd leuk gezelschap en aanspraak aan elkaar. Ook daar geen garantie natuurlijk: je hoort ook van kindjes die dicht op elkaar zitten maar mekaar niet uit kunnen staan!:p

9. marijelansink

marijelansink Actief lid

Jul 26, 2009
    401
    0
    0
    hoi hoi allemaal

ook hier kriebelt het alweer behoorlijk mijn jongste zoon is nu 8 maand, en mijn oudste 6,5 , tussen mijn oudste en jongste zit bijna 6 jaar dit niet bewust maar lukte niet eerder ook via de mmm in verwachting geraakt ik heb na de bevalling ook gezegt dat ik niet aan de pil zou gaan en wel zou zien wanneer het raak zou zijn . helaas nog niet,m nu had ik vorige week het idee dat mijn menstruatie eraan kwam maar toch niet was 2 dagen dus spoortje bloed met veel slijm jammer want dan zou het 6 weken geleden zijn dus is al een stuk kortere cyclus als,3 maand ertussen, maar merk nu wl dat ik er in mijn hoofd weer meer mee bezig ben en heel erg graag wil nu twijfel ik nog of ik weer contact op moet nemen met de fertiliteitsarts of wachten tot een jaar . ? maar hier is de wens dus ook al wel weer heel sterk !!
    groetjes en allemaal succes

10. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

hier na bevalling (24februari 2011) niet aan de anticonceptie gegaan nu in ronde 4 :) we willen heel graag een brusje voor ons meisje en hoe sneller hoe liver natuurlijk word het soms best wel pittig maar ach groot worden moeten ze toch :)

11. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

May 28, 2011
    1,008
    2
    0
    ik heb het eerste jaar nogal zwaar gehad met zoon die bijna niet sliep dus moest toen niet aan een 2e denken.
    Daarna was ik blij dat ik weer even bij mocht slapen :)
    Nu vind ik het heerlijk dat zoon al behoorlijk zelfstandig is (zelf aankleden, naar de wc gaan etc) en dus gaan wij voor een 2e.
    Ben nog niet zwanger maar zoon gaat jan 2012 naar school en dus komt sowieso nr 2 pas als hij al op school zit.
    Ik vind dat wel lekker, heb ik meer tijd in mn verlof en straks ook voor nr 2.
    Maar het is zo persoonlijk, dit is enkel mijn ervaring en zoals je kunt lezen, vinden heel veel vrouwen het ook heerlijk, een klein leeftijdsverschil.
    Ik ga wellicht straks weer terug naar de luiers terwijl ik er nu al vanaf ben, maar heb straks geen jengelende of driftige 2 jarige aan mijn been hangen als ik met baby bezig ben.
    Alles heeft zijn voor en nadelen.

12. jomidi

jomidi Bekend lid

Oct 13, 2010
    904
    1
    0
    Wij hebben tussen de eerste 2 19 maanden, ik vind dit achteraf te snel. Wij kiezen voor iets meer leeftijdsverschil tussen 2 en 3 namelijk 3 jaar.
    Het stukje zelfstandigheid wat ze dan hebben vind ik toch wel fijn. Maar het is idd persoonlijk.

Ik kom uit een gezin van 4, met leeftijd varierend van 1,5 jaar tot 5 jaar verschil en met allemaal evengoed contact. Wil denk ik niet altijd wat zeggen. WEl in de kinderjaren, dan zitten ze wel of niet in dezelfde interesses, maar naarmate de jaren vervaagd dit wel.

Succes met je keuze

13. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Hier kriebelt het al sinds ons meisje een maand of 2 was. Maar we gaan pas voor een tweede tegen de tijd dat ze 2 jaar is, misschien ook wel later. Willen liefst 3-4 jaar verschil hebben, iig niet minder dan 2,5 jaar

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    #14 Arevinol, Aug 17, 2011
    Last edited: Aug 17, 2011
    Daar snap ik helemaal niets van!

Ten eerste voor jezelf niet. Waarom zou je het jezelf aandoen? Lichamelijk sowieso eerst 'ontzwangeren'.
    Maar het lijkt me zó druk is met 2, vooral als ze beiden nog totaal niet zelfstandig zijn. Je hebt bijna geen tijd om te genieten, omdat je zo druk bent. Lijkt me echt heel erg zonde.
    Iets buiten de deur doen is onhandig, het is flink lastig ergens met 2 kleine kinderen in je eentje naartoe te gaan. De eerste gaat lopen, loopt misschien wel eens weg en dan moet je er achteraan, terwijl je je baby moet achter laten. Want ze zijn watervlug!Gesleep en gedoe, plannen met slaapjes (van ws 2 kinderen!)
    Het lijkt mij erg benauwend om niet meer zo vrij te zijn. Veel dingen kunnen gewoon niet, of je moet echt iemand meenemen/vaste oppas hebben. Ik vind het heerlijk dat ik met mijn dochter altijd overal mee naartoe kan nemen. Ik bedenk me gewoon dat over een uurtje naar de dierentuin wil of naar de stad en dan gaan we. We gaan al sinds ze 6mnd is wekelijks naar zwemles, dat wil ik haar echt niet afnemen.
    En dan mag je er nog vanuit gaan dat je een makkelijke baby krijgt en dat je eerste zo makkelijk blijft als die nu is (?) Dat is maar afwachten en kun je van te voren niets over zeggen.

De komst van een tweede is voor een jong kind heel moeilijk te begrijpen. Ze begrijpen en kunnen echt nog niet (allemaal) mama delen, opeens minder aandacht krijgen etc. Dit kan grote drama's geven en zelfs als je er goed mee omgaat, schadelijk zijn voor je eerste kind. Het kan zich weggedrukt en achtergesteld gaan voelen, heel erg jaloers worden (voor de rest van zijn leven) etc. Dit is echt niet goed voor een jong kind, het leert hier niets van.

Sowieso is het maar de vraag of je je eerste er een plezier mee doet. Je weet nooit of het gaat klikken of dat het altijd strijd zal zijn.
    Maar als de eerste wat ouder is, zal deze het sowieso beter begrijpen en makkelijker accepteren.
    Overigens kán het uiteraard ook direct koek en ei zijn, maar het feit dat het (grote) negatieve gevolgen kán hebben voor een kind dat het nu goed heeft, is mijns inziens wel iets waar je best stil bij mag staan in je keuze.

Mijn broer is altijd jaloers geweest op mij, we hadden héél erg veel ruzie ook, terwijl ik mijn moeder echt een topmoeder vind. En dat zie ik nu ook weer terug bij mijn nichtje (met een 1,5jr jonger broertje), terwijl zij een makkelijke baby was. Ze was en is stinkend jaloers en uit dat op haar broertje. Ik vind dat echt héél erg zielig voor haar (en hem).

Ik snap niet dat mensen -zeker bij een tweede of volgende- gewoon maar zien, er vanuit gaan dat het wel weer goed komt en puur afgaan op hun hormonale drang. Je moet nu ook rekening houden met je belangrijkste bezit, je kind!
    Kijk naar je kind en vraag je af wat het beste is voor hem/haar. En natuurlijk ook naar wat jij belangrijk vindt, wat je denkt aan te kunnen en leuk te vinden. Zit jij graag veel binnen, hou je van enorme drukte, doe je t goed op weinig slaap?
    Kijk niet alleen naar het rooskleurige, weer lekker met een baby tutten de hele dag, want dat is er dan echt niet meer zoveel bij.

Maar goed, dit zijn mijn gedachten en wat ik heb gezien en hoor in mijn omgeving.
    Mijn zwangerschap (hel) en babytijd (veel huilen, slecht slapen) waren erg zwaar, peuter is flink aan het puberen en veeleisend (en ik ben een jaar erg ziek geweest).
    Pech, maar zo kan het een tweede keer bij jou ook gaan ;).
    ...Of het is fantastisch en prima te doen!

15. Eerised90

Eerised90 VIP lid

Jij bent wel erg negatief hoor, en vandag wanneer is het volgens jou dan verantwoord??

Ts, ik zou wachten tot je kindje minstens 9 maanden is. 9 maaaanden op, 9 maanden af.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Je hebt absoluut gelijk, dat het erg negatief is. Het moet altijd een afweging zijn van voors en tegens die jij denkt dat voor jou en je kind belangrijk zijn.

Maar ik weet zelf ook wel dat wanneer je zwanger wil worden, die drang héél groot is en je alleen nog maar de leuke dingen ziet. Natuurlijk, je weet wel wat er 'mis' kan gaan, maar daar wil/durf je niet erg over na te denken.
    Ik wil alleen maar de andere kant belichten, dit is zoals die kant voor mij eruit ziet.

17. Eerised90

Eerised90 VIP lid

Ja dat kan wel, maar ik vind het gewoon een beetje overdreven eigenlijk. Ook dat het schadelijk is voor het 1e kindje...
    Aan een groot leeftijdsverschil zitten ook veel nadelen, en voordelen hoor.

18. mamarianka

Jan 22, 2011
    79
    0
    0
    landmacht, geneeskundig 410 opvang en afvoer compa
    heerlen
    ola meiden !

hier zijn we weer zwaar aanhet klussen voor de 2e.
    ik heb een zoontje van 2,4 jaar en we willen toch wel een 2e.
    ik vind zelf dat iedereen zelf de keuze moet maken over hoeveel tijd er tussen de kinderen moet zitten .
    iedereen is anders en heeft er ook een andere gedachte over.
    als jij denkt dat het goed is dan moet je dat doen.

waarom er bij mij deze tijd tussen zit is vanwege mijn werk dat ik tot 16 sept nog heb(defensie) en mijn verhuizing.
    ik moet zeggen dat defensie makkelijk met kinderen is te combineren maar omdat ik een groot gezin wil zeg maar 6 kids is dit niet echt een baan daar niet zo handig..
    dus over een tijdje een huis bouwen voor mijn eigen bedrijf aanhuis jaja !
    en dan kunnen we hop al die mooie wondertjes die ons gegeund zijn in het huis en de wereld verwelkomen

xxxxx

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Nee, dat het schadelijk kán zijn. Het kán een grote impact hebben op de rest van het leven van een kind.

Tuurlijk, alles heeft zijn voor en nadelen!

Voor het oudste kind is het het beste als ze een brusje krijgt vóór het 1e jaar of na het 4e jaar. Dit met het oog op de kans op rivaliteit tussen brusjes.

Een baby (onder 1 jaar dus) schijnt zich nog niet bewust te zijn van zijn positie in de familie en zal een brusje dus niet als een bedreiging zien.
    Maar in dat geval zou je uiterlijk 3 maanden na de bevalling weer zwanger moeten worden..
    Dit is ontzwangeringstechnisch gezien niet handig. En persoonlijk lijkt het me niet erg relaxt dus, maar dat is een keuze (die je niet te licht moet opnemen).

Een kind van 4 heeft al veel aandacht van zijn ouders gekregen en een goede band op gebouwd. Het 'weet' dat de ouders 'genoeg' van hem houden. Een 4 jarige is al erg zelfstandig en heeft andere behoeften (minder aandacht nodig dus) dan een jonger kind.

Dús de ideale leeftijd is in mijn beleving beginnen met zwanger worden als de oudste 3 jaar en 3 maanden is (of misschien zelfs pas 4 jaar) ;)

20. Eerised90

Eerised90 VIP lid

En waar is dat op gebaseerd???

Mijn zus is 6 jaar ouder als mij en was stik jaloers op mij.
    Mijn broer, 7 jaar ouder. Nergens last van..

Ik zie in mijn omgeving veel lieve broertjes en zusjes die niet meer als 2.5 jaar schelen.
    Hoor veel leuke verhalen eigenlijk..

Share This Page