Zwanger en vliegen?!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door dushi1980, 21 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dushi1980

    dushi1980 Actief lid

    11 jun 2007
    225
    0
    0
    Hoi allemaal,

    Wij hebben besloten om per 1 januari 2008 te stoppen met de pil, lijkt nog zo ver, maar ben er al volop mee bezig hahaha! Kan niet wachten......maar nu is het volgende het geval, in april 2008 gaan we op vakantie naar Mauritius, behoorlijk eindje vliegen dus, en probeer uit te zoeken of het schadelijk is om in het begin van je zwangerschap zo'n lange vliegreis te maken. Zoek me rot op internet en lees vele tegenstrijdige verhalen, ook al wat verschillende VK geinformeerd maar ook tegenstrijdige antwoorden, weet het nu effe niet meer :cry: , iemand hier misschien meer info over?

    Alvast bedankt!

    X Dushi
     
  2. Niet meer actief

    heb het ook nagevragen gehad en tegen ons hebben ze gezegd dat je na 5 maanden zwangerschap niet aangeraden wordt om nog te gaan vliegen. ik hoop dat je hier iets aan hebt .
     
  3. Beastie

    Beastie VIP lid

    9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    dus als je heel snel bent ben je 4 maanden heen.....maar misschien maak je pas op Mauritius een beeb....valt verder niets over te zeggen....als je ga en je bent zwanger neem dan een gezondheidsverklaring mee van de VK ;)
     
  4. Joycie02

    Joycie02 Bekend lid

    12 apr 2007
    635
    0
    16
    En een annuleringsverzekering sluiten: zwangerschap is een geldige reden om te annuleren voor het geval je zwanger bent en je je niet prettig voelt bij vliegen!
     
  5. dushi1980

    dushi1980 Actief lid

    11 jun 2007
    225
    0
    0
    Hey wat leuk al zo snel reactie's!

    Bedankt voor de tip Joycie02, hebben inderdaad een annuleringsverzekering afgesloten, je weet maar nooit, maar zijn toch wel van plan te gaan, we gaan daar namelijk trouwen!

    En Beastie weet jij of je zo'n gezondheidsverklaring ook al kan halen in een vroeg stadium van een zwangerschap, want stel ik ben net 6 weken zwanger ofzo, dan ben je denk ik nog niet bij de VK geweest? Jeetje komt wel veel bij kijken he, hahaha maar niets houdt me nu meer tegen! :) Nou ja wel als het schadelijk zou zijn om in de 1e 3 maanden te vleiegn, dan moeten we onze plannen maar uitstellen tot na de vakantie! :cry:

    X
     
  6. Ilse100

    Ilse100 Actief lid

    4 jan 2007
    153
    0
    0
    Administratief Medewerkster
    Gelderland
    Maar waarom wordt het eigenlijk afgeraden? Ik moet voor mijn werk redelijk vaak vliegen dus ik ben ook wel benieuwd. Ik las wel ergens dat veel maatschappijen zwangere vrouwen die langer dan 35 weken zijn weigeren, maar dat heeft te maken met angst dat de bevalling tijdens de vlucht start.
    Heeft het ook met luchtdruk te maken dan?
     
  7. dushi1980

    dushi1980 Actief lid

    11 jun 2007
    225
    0
    0
    Hoi Ilse100, blijkt, of men zegt dat bij lange vluchten teveel kosmische straling vrij komt en dit vergelijkbaar is met radioactive straling en het schadelijk is voor de ongeboren vrucht tijdens de 1e 3 maanden omdat dan veel belangrijke ontwikkelingen plaatsvinden. En daardoor zou de kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen een stuk hoge liggen. Ik weet niet wat hier wel of niet van waar is, en probeer dit al een tijdje uit te zoeken maar wordt niet veel wijzer van diverse instantie's en ook antwoorden van verschillende verloskundige lopen heel ver uiteen! Tevens is het zo dat bij de ene luchtvaartmatschappij de stewardessen wel aan de grond gehouden worden vanaf het moment dat ze zwanger zijn maar bij de ander weer helemaal niet?! Schiet mij maar lek ik weet het niet meer of het nu wel of geen negatieve gevolgen kan hebben! Maar ik beredeneer maar zo, stel iemand zoals jij die veel vliegt voor haar werk of zelfs stewardess is, hoeft bijv de 1e paar weken nog helemaal nog niet te weten van zichzelf dat ze zwanger is, en dan vlieg je toch ook op en neer? :(
     
  8. Ilse100

    Ilse100 Actief lid

    4 jan 2007
    153
    0
    0
    Administratief Medewerkster
    Gelderland
    Je kan er eigenlijk onmogelijk rekening mee houden ja. Ik moet in September 2 keer vliegen en wie weet ben ik nu wel zwanger [-o< . Dan zou ik dus ongeveer 6 a 8 weken zijn...
    Ik denk dat als het echt gevaarlijk zou zijn het wel algemener bekend zou zijn :rolleyes: .
    Op goed geluk dan maar.
     
  9. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Het kan geen kwaad!
    Ik was zwanger 13 weken toen ik op vakantie ging. De vk zei dat je gewoon kan vliegen...
    ik heb een miskraam gehad met bijna 16 weken en de vk zei toen ook dat het onmogelijk door het vliegen kan komen!
     
  10. Boukje34

    Boukje34 Bekend lid

    20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    ik heb dit gehoord van een piloot uit mijn omgeving:
    de ENIGE reden dat het niet mag is omdat het teveel geld kost om een vliegtuig te laten landen (= verplicht) als een vrouw plotseling moet bevallen in de lucht. En dan kan er geen medische assistentie worden gegeven.
    Daarom mag je aan het eind van een zwangerschap niet vliegen. Maar het heeft dus geen
    enkele impact.

    Mocht je toch nog twijfelen; dan bel je toch gewoon de dokter/ de verloskundige/ het ziekenhuis etc.
    Dan moet je er zeker achter komen.

    Succes met klussen!
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je kan gewoon vliegen, stewardessen worden vaak aan de grond gehouden, omdat die fulltime vliegen zeg maar. Een keertje een paar uur vliegen kan geen kwaad. Wel wat extra straling, maar zo weinig dat het geen kwaad kan.

    groetjes,
    Snoopy
     
  12. sabrina

    sabrina Bekend lid

    13 mei 2006
    686
    0
    0
    willemstad, curacao
    deze ex stess en moeder van 2-ling weet er ook wel iets van....

    Straling KAN alleen schadelijk zijn wanneer er frequent gevlogen wordt. Wetenschappelijk is bewezen dat stessen idd een iets verhoogd risico hebben op een MK.

    Wanneer je dus 1 x op en neer vliegt is er geen risico.

    Vliegmaatschappij weren idd hoogzwangeren vanwege financiele risico's. Bij twijfel vragen zij dus naar een Geondheidsverklaring. Deze heb je dus niet nodig bij zwangerschap van 3 a 4 maanden...

    Heb zelf gevlogen (van Curacao naar Nl en weer terug) toen ik 28 weken zwanger was. had wel verklaring op zak, want met 2 ling ben je al snel hoogzwanger voor het gezicht......had deze verkalring echter niet nodig.

    goede vlucht en goede vakantie.....laat je niet gek maken.......
     
  13. dushi1980

    dushi1980 Actief lid

    11 jun 2007
    225
    0
    0
    Hoi.....

    Boukje34: Heb inderdaad al diverse verloskundige, ziekenhuizen gebeld en het RIVM etc, maar hele tegenstrijdige antwoorden, niemand schijnt er echt een concreet antwoord op te kunnen geven. gewoon besloten om er maar voor te gaan en we zien wel hoe het loopt. J ehoort toch ook heel vaak dat een kindje verwekt is op de huwelijksreis in een ver oord en neem aan dat die mensen dan toch ook weer terug naar huis zijn gevlogen op een dag, dus moet volgens mij gewoon kunnen! ;)

    Sabrina: Wat leuk om een reactie te krijgen van een ex-stess, beetje inside info zullen we maar zeggen hahaha. Kans op MK is dus groter, maar weet jij ook of dit geld voor eventuele aangeboren afwijkingen? Aangezien het best een lange vlucht is naar Mauritius, wordt je natuurlijk best wel effe bloodgesteld aan de straling, maar 1x op en neer zou dat echt niet erg zijn? Kan me voorstellen dat retourtje Londen geen probelemen zal geven....nou ja laat het egwoon maar over me heen komen, en we zien wel hoe het loopt, vanaf 1 januari 2008 gaan wij voor het "eggie" klussen hahahaha!

    X
     
  14. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik sluit me geheel bij sabrina aan. heb veel ingelezen op de beweringen omtrent de straling en wat sabrina uitlegd is ook wat uit onderzoek naar voren komt. een langere vlucht levert trouwens ook geen extra risico op hoor. de stewardessen worden enkel aan de grond gehouden uit voorzorg. het vermoeden bestaat dat er ene licht verhoogd risico bestaat, maar hiervoor zijn nog lang niet genoeg bewijzen, dus is het een voorzorgsmaatregel. incidentele vluchten, lang of kort, leveren zeker geen gevaar op.

    verder kan alleen jouw vliegtuigmaatschappij vertellen tot en met welke week je nog mag vliegen, ze hebben allemaal andere regels. deze regels zijn er inderdaad ivm de angst op een bevalling in de lucht en de inmense kosten voor het maken van een eventuele tussenlanding hiervoor. de toegestane maximale zwangerschapsduur tijdens vliegen ligt doorgaans tussen de 32 en 36 weken. vraag het eens na bij de maatschappij dus. en zorg altijd voor een geldige, niet te oude, zwangerschapsverklaring.
     
  15. sabrina

    sabrina Bekend lid

    13 mei 2006
    686
    0
    0
    willemstad, curacao
    Verband tussen frequent vliegen en aangeboren afwijkingen is naar mijn idee nimmer gevonden. ...gewoon lekker genieten van je vakantie en ook veel klusplezier gewenst!:)
     

Deel Deze Pagina