Verwijsbrief voor IUI/IVF

Discussion in 'Zwanger worden' started by Martika, Jan 26, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Martika

Martika Niet meer actief

Hallo iedereen. Mijn vrouw en ik zijn bezig met IUI behandelingen in het VU Amsterdam. Wij hebben van de gynacoloog van mijn vrouw (ZMC) een verwijsbrief voor IVF, maar ze zijn in VU gestart met IUI. Nu willen wij overstappen na 3 mislukte pogingen naar een ander ziekenhuis. Het VU fertiliteitscentrum weigert nu een verwijsbrief te verstrekken aan ons.Ze geven als reden dat wij weg willen en zij ons niet doorverwijzen. Mijn vraag is, Hebben wij zowiezo een verwijsbrief nodig voor precies hetzelfde traject in een ander ziekenhuis?
    Kunnen wij de eerste verwijsbrief gebruiken? deze is geldig t/m juli 2015. De verwijsbrief van de gynacoloog van ZMC hebben wij hier thuis liggen.
    Vraag 2, als wij naar het buitenland willen voor een IVF behandeling in het geval dat IUI niet werkt en het ziekenhuis moeilijk doet voor een verwijsbrief, kunnen wij dan de eerste verwijsbrief gebruiken? deze is geldig t/m juli 2015.
    Ik hoop dat iemand een antwoord heeft want het VU zijn we echt klaar mee!

Alvast bedankt, Martin

2. Laub

Laub Actief lid

Oct 17, 2014
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan je vraag niet helemaal beantwoorden. Maar zelf heb ik het volgende meegemaakt:
    Ik heb van mijn huisarts een doorverwijsbrief gekregen voor een bepaald ziekenhuis, omdat het zwanger worden niet lukte. Toen heb ik in dat ziekenhuis onderzoeken ondergaan en wilde ze daar met IUI starten. Ik vond dat ziekenhuis alleen totaal niet prettig en wilde naar een ander ziekenhuis overstappen. Toen heb ik bij de huisarts een nieuwe doorverwijsbrief gevraagd voor het andere ziekenhuis. En het eerste ziekenhuis was verplicht om mijn dossier aan dat andere ziekenhuis over te dragen. Dus misschien kun je de doorverwijzing via de huisarts regelen?

3. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Volgens mij mag je ten alle tijde overstappen van arts of ziekenhuis. Je hoeft hier geen reden voor op te geven en je arts is verplicht om je dossier zonder gezeur door te sturen. Volgens mij heb je dus helemaal geen verwijsbrief nodig, aangezien je die al gekregen hebt toen je van de huisarts naar de fertiliteitsafdeling ging.

Volgens mij kun je zelf een ander ziekenhuis benaderen en daar aangeven dat je wilt overstappen naar hen toe. En dan aan het VU vragen of ze je dossiers willen doorsturen. Daar mogen ze niet moeilijk over doen.

Succes!

4. Martika

Martika Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties. Wij hebben inderdaad een verwijsbrief van mijn huisarts gekregen. Ik heb ook mijn zorgverzekeraar gevraagd (PNOZorg) en zij zeiden dat als je van ziekenhuis wil veranderen, voor hetzelfde behandeling, dan moet je een verwijsbrief hebben. Na twee dagen stress is alles opgelost maar de manier waarop VU de patienten behandeld is niet te geloven. Wij hadden problemen zowiezo met Vu en zij zeiden zelf dat "als wij persoonlijke aandacht willen en dat onze psychologie in beschouwing zou moeten worden genomen, dan moeten wij naar een andere ziekenhuis" en dat probeerden wij te doen maar naja, VU zijn procedures voor overstappen zijn moelijk...

Share This Page