Hee dames ben ik weer, Heb ff een vraagje voor de ongehuwde (aankomende)moeders onder ons. Wat moet je allemaal regelen als je niet getrouwd bent en je toch samen een kind krijgt? Wij hebben een samenlevingscontract en testamenten, maar wat moeten we straks (hoop heel snel) nog meer regelen? Je hoort weleens dat het makkelijker en goedkoper is om te trouwen (op maandagochtend dan) dan dat je al die losse dingen moet regelen. Maar is dat ook echt wel zo? Ben er benieuwd naar jullie meningen en antwoorden. En misschien is een poll ook wel leuk, maar hoe maak je die aan? De poll zou dan zijn: Was/ben je getrouwd toen je een kindje kreeg? Ja of nee Gr Dolfijn
Ligt aan wat je met de poll wil bereiken? je wilt weten wat je moet regelen toch? dan lijkt de poll me overbodig.
Je vriend zal het kind in elk geval moeten erkennen, zodat hij geregistreerd is als vader van het kind. Daarnaast kun je (ik meen via het kantongerecht) regelen dat hij ook het ouderlijk gezag heeft. Als je getrouwd bent, is dit allemaal automatisch geregeld.
Een samenlevingscontract staat volgens mij gelijk aan het boterbriefje. Volgens mij hoef je niets extra's te doen, als je zwanger raakt. Wij zijn wel getrouwd toen ik zwanger bleek te zijn (er waren al trouwplannen, zijn nu eerder getrouwd omdat ik snel en onverwacht zwanger was) wij hadden dan ook geen samenlevingscontract.
Hallo Natasja, Met de poll wil ik erachter komen hoeveel meiden er wel of niet getrouwd zijn/waren toen ze een kindje kregen. Dus daarom ja/nee op de vraag: 'was/ben je getrouwd toen jullie een kind kregen ? Alvast bedankt Gr. Dolfijn
Dat klopt volgens mij niet. Met een samenlevingscontract regel je wel de dingen voor jullie samen, maar dan is je vriend nog niet officieel geregistreerd als de vader van je kind. Daarvoor moet hij hem erkennen bij de burgerlijke stand van de gemeente waarin je woont.
Ik en mijn vriend willen wel trouwen, maar hebben daar niet zo'n haast mee. We gaan de dingen niet versnellen omdat we nu zwanger zijn. Bovendien is een huwelijk duur (natuurlijk zo duur als je het zelf wilt maken, maar toch al snel 500,-) en dat geven we nu liever uit aan spullen voor de baby. Je moet wel wat meer regelen: eerst naar de gemeente om de vader de vrucht te laten erkennen en dan na de geboorte formulieren inleveren bij het kantongerecht waarin de vader vraagt om ouderlijk gezag. Dan wordt ie bijgeschreven in het register en is alles geregeld.
Wij zijn niet getrouwd. Als wij zouden trouwen, wordt dat op een maandag ochtend (=gratis). Wat je nu moet regelen is: * Erkenning, voor de geboorte van de baby * Gezag, na de bevalling. Je moet hiervoor een formulier invullen en wat uittreksels bijsluiten * Testament
wij zijn netjes eerst getrouwd (zie foto album)voordat we voor het echte werk gingen. Zag het niet zitten om met dikke buik of kots misselijk te zijn en dan te trouwen maar ieder zijn keus!
Wij gaan volgende week trouwen. Als wij geen koophuis hadden gehad, waren we ook nu nog niet getrouwd. Erkenning en ouderlijk gezag zijn de belangrijkste dingen die je moet regelen als je ongehuwd (of zonder geregistreerd partnerschap) een kind krijgt. (Dit kost alleen een beetje tijd, maar kost bijna niets) Wij hebben nu wel een samenlevingscontract, maar dit is puur om tussen ons tweeen dingen te regelen, en we hebben nu een testament. En zouden we niet trouwen dan hebben we nieuw (op maat gemaakt) testament nodig. En vanaf volgende week veranderd er hier dus iets in de huwelijkse staat
Wij zijn niet getrouwd, maar hebben met het opstellen van het samenlevingscontract en testament wel al rekening gehouden met evt. kinderen. Dan hoef je dus niet meer terug naar de notaris om het een en ander te regelen. Natuurlijk wel nog erkenning enzo... Groetjes Jelske