Ik versta onder vastleggen zijligkussens, fixatiebanden en lintjes aan slaapzakken. Slaapzak mee instoppen niet, heb ik ook geprobeerd maar werkte niet. Zijligkussen hebben wij ook gebruikt maar alleen beneden in de box onder toezicht en zo wordt het ook aangeraden. Mijn dochter rolde er met 2 maanden al overheen dus veel te gevaarlijk om 's nachts in bed te gebruiken. Ik snap dus niet dat mensen hun kinderen vastleggen, ik ga zelf toch ook niet met een band over mijn buik in bed liggen?
Het "vastleggen" in bed doen ouders niet omdat ze perce willen dat hun kindje op de rug slaapt volgens mij. Dit doen ze omdat hun kindje anders niet of heel slecht (in)slaapt. En een goed slapend kind is een veel vrolijker en tevredener kind (meestal). Hier "negeer" ik ook 1 regeltje tegen wiegendood, hij slaapt namelijk nog steeds met zijn mouwen in de slaapzak omdat het afbouwen van het inbakeren niet volledig gelukt is (maar gaat zo wel heel zijn bed door, buik, rug, zij, ondersteboven, tijgeren etc.). Reden: Anders viel hij bijna niet in slaap, alleen naar een hoop gehuil en getroost, om vervolgens dan weer iedere 3 kwartier/1,5 uur wakker te worden... Ik heb overigens heel bewust deze risicoafweging gemaakt. En ze hebben de daadwerkelijke oorzaak van wiegendood nog niet gevonden, het is wiegendood als ze niets anders kunnen vinden wat het overlijden tot gevolg kan hebben. De richtlijnen veranderen overigen ook steeds weer, maar het aantal wiegendood gevallen daalt ook.
Bij ons heeft het niks te maken met het feit dat hij niet op de buik 'mag' slapen.. Hij kan gewoon niet zonder de Snoozzz slapen! De geborgenheid die die wikkel hem geeft zorgt ervoor dat hij als een roosje slaapt.. En hij kan er gewoon mee draaien en slaapt heerlijk! Sommige mensen veroordelen al direct als ouders hun kind 'vastleggen'... Maar echt hoor, als je kind er heerlijk mee slaapt, dan slaap je als oude ook heerlijk!
Mja, er zullen ook kinderen zijn die als roosjes slapen met slaapzakken vastgebonden aan het bed en kussens aan alle kanten; ik zou dan zelf niet lekker slapen hoor. En ik heb liever dat mijn kind veilig en goed slaapt (en ik haar een keer een speentje aan moet geven of weer op haar rug moet leggen), dan onveilig en goed
Ja maar weet je waar ik altijd een beetje pissig van kan worden? Dat er mensen zijn die denken dat het 'vastleggen' van een kind altijd fout is! Kijk, onze Jesse slaapt gewoon echt niet zonder die wikkel.. En de uitleg die je er dan over moet geven.. Word daar altijd een beetje moe van, snappie?
Ik snap niet goed hoe je een slaapzakje wilt instoppen, als t maar max 10 cm langer is dan je kindje, zoals wordt geadviseerd?
Fixeren in bed wordt door allerlei instanties afgeraden dus ik vind het niet raar dat je je steeds moet verdedigen. En dat hij zonder wikkel niet slaapt, vind ik een slap excuus eigenlijk, is gewoon kwestie van gewenning. Onze dochter sliep de eerste nachten zonder slaapzak ook slecht maar toen ze eenmaal aan zonder slaapzak slapen, sliep ze weer "normaal".. EDIT zelfde geldt voor kindjes die ingebakerd hebben gelegen die moeten ook wennen aan het uitbakeren.
Ik heb bewust voor een aerosleep gekozen toen we weg gingen voor de babyuitzet. En dat is maar goed ook, want Beer is dus echt een buikslaper. Vanaf t moment dat hij op zn buik slaapt (nu al dik 2 weken) slaapt hij van half 12 tot 7-8 uur, en valt makkelijker in slaap. Ik heb dit op t CB ook aangegeven, en raad eens wat hun zeiden?! "We moeten adviseren om je kindje op zn rug te laten slapen, maar als jij als moeder zie dat je kindje echt een buikslaper is, gewoon doen, want die kindjes zijn er ook. Wij slapen toch ook allemaal verschillend?! Het is wel je eigen verantwoordelijkheid" zeiden ze dr nog achteraan, Maar volgens mij is mijn kind altijd mijn verantwoordelijkheid, toch? Ik zal m niet snel vastleggen, dan maar liever op zn buik slapen, dat scheelt een hoop ergernissen bij Beer, en ik ben dr ook geruster op nu hij lekker doorslaapt.
Ga hier niet te diep op in.. Jesse lag tot 6 maanden ingebakerd in een Pacco en o.a dmv de Snoozzz is het uitbakeren gelukt. En jammer dat je het direct bewoord met 'slap excuus'.. Want het is namelijk geen kwestie van gewenning; hij heeft het gewoon nodig om lekker te kunnen slapen. punt uit!
Is gewoon mijn mening, die mag ik toch gewoon zeggen? Zoals je hem uitgebakerd hebt uit de Paco kun je hem toch uitbakeren uit de snoozzz, zelfde principe toch?
Je mag je mening ook geven; no problem.. En je hebt ook wel gelijk hoor, die Snoozzz krijg ik ook wel afgewend maar we hebben het nu een aantal keren geprobeerd en dan schreeuwt hij zich helemaal overstuur en dat vind ik het (nu nog) niet waard. En daarbij komt; hij kan ermee draaien en soms gaat hij ook gewoon zitten.. Dus tja
MW21 Ohh oke, maar dit doe je dan niet omdat je het eng vind dus! Die snap ik wel, als ze niet anders slaapt. Met die warmte is het ook lastig om een klein dekentje over haar heen te leggen en strak in te stoppen ofzo dus dat snap ik helemaal! Maar ben je dan niet bang dat ze zich vastdraait? Allistair ohh dus dit was ter overbrugging. Hier andersom, buikslapertje die op zijn rug draaide. dus wel echt ruim 6 weken elke nacht tig keer omdraaien hihi.. Be happy dat vond ik ook eng, mijn zoontje heeft verborgen reflux en hij stikte er een keertje bijna in. Heel naar, slaapt vanaf dag 8 op zijn buik dus.. Andea met die slaapzak ben ik het eens. Vastknopen enzo heb ik ook wel eens gehoord dat vind ik ook heel erg eng. Mama Roos ja dat noem ik wel met hulpmiddelen laten rugslapen. Waarom kies je hiervoor? - Oh lees je antwoord, maar juist met buikslapen hoef je t bedje niet meer zo heel erg omhoog te hebben, die houding geeft op de een of andere manier meer rust aan zogenoemde refluxkindjes. Yossi ja precies, maar hij is dus sterk genoeg om zichzelf op te drukken al ligt hij zo vast? Dan snap ik je afweging ook wel weer. Je klinkt iig alsof je er heel goed over hebt nagedacht, dat alleen vind ik al heel erg goed! Marlijn maar wanneer wil je dat dan afbouwen? Je kan hem toch moeilijk als hij drie is nog in dat ding leggen? Of zie ik het te zwart wit, heb je daar een soort van plan voor ofzo? - Snap je frustratie wel hoor, sorry als ik dit opwek! T is meer dat ik nieuwschierig ben naar de motivatie hierachter. - Hihi wat een boef! Hij is wel heeel handig zeg! Gewoon gaan zitten met dat ding aan, wouw!! Ben jij dan niet bang dat hij zichzelf over zijn bedrand heen gooit met snooozzz en al? Dan kan hij zichzelf helemaal niet opvangen? Brabbel zo dacht ik ook. Maar hoef het hier op t CB niet te vertellen whahahaha dan krijg ik een boel over me heen! Helemaal toen hij zo klein was. Ze vonden het verstandiger dat ik hem inbakerde met zijn reflux
Toen ze me de vraag stelde of Beer op z'n rug of buik slaapt, heb ik gewoon eerlijk antwoord gegeven, ik ga dr niet om zitten liegen. En gelukkig doen ze dr niet moeilijk over bij ons. En anders hebben hun toch pech, ik ken mijn kind t beste, en op z'n buik met een aerosleep dr onder kan dr toch niks mis gaan. Kwestie van je logische verstand gebruiken. Ik leer graag van het CB, en vraag hun ook advies, maar sommige dingen weet de moeder altijd beter dan het CB ben ik van mening. Maar hoe t dan zit met reflux, dat weet ik niet, dus daar kan ik niks nuttigs over zeggen,
Inbakeren met (verborgen)reflux is niet heel handig. Maar ik heb helemaal geen zin in gemiep van t cb, vind het wel best. Dus roep vaak ja en amen. Lieg er niet over hoor maar ik vertel het gewoon niet. Ze vroegen aan het begin hoe het ging, nah niet zo goed hij huilde alleen maar, maar op zijn buikje sliep hij lekkerder dan ging het iets beter. Toen kreeg ik als commentaar dat ik hem in moest bakeren en dit niet mocht blaaaaaaablabla. Toen heb oh oke gezegd en verder niks meer Helemaal geen zin om daar energie in te stoppen, dat kan ik wel beter gebruiken.
nee hoor ze draait zich nie vast. slaapzak is niet lang en ze kruipt ook bijna dus los is los. Maar t geeft haar inderdaad een veilig gevoel. Met losse slaapzak en losser deken is t bij haar blijkbaar geen slaaptijd haha En blijft altijd lastig dit onderwerp. Las pas een artikel dat baby's die echt vastgelegt worden of met inbakeren, niet gaan slapen vanwege de rust maar soort in zichzelf keren als overlevingsstrategie tegen t niet kunnen bewegen. vond ik ook wel weer enge conclusie van t onderzoek!
Op het moment slaapt hij er gewoon nog zo lekker in dat ik het nog niet afbouw.. Alhoewel.. Hij heeft alleen de wikkel nog om zijn buikje; dus niet meer tussen zijn beentjes ook vast. En, zoals gezegd, hij draait er dus gewoon mee van zijn rug naar zijn buik en weer terug. En gaat dus ook af en toe zitten. Maar dan doet hij niet meer dan dat.. Kan er verder dus ook niet uit.. Wil straks als hij 1 is geweest echt gaan proberen af te bouwen.. Eerst overdag (wat nu al een drama was met proberen) en dan hopen dat hij dat op een gegeven moment pikt.. En nee, was niet van plan om hem tot 3 jaar in dat ding te laten liggen .. No way!! Het is natuurlijk ook gewenning en de ouders zijn de enige die hem dat kunnen afleren dus ja, ik heb het hem geleerd en zal het hem dus ook afleren!! Beetje onsamenhangend verhaal zo maar hoop dat je me een beetje begrijpt
Aaah ja dat snap ik wel! Als het risico van over t bedje gooien er ook nog niet is dan kan ik me wel in je verplaatsen! Maar snap ook goed dat je dan rond een jaar wel wil afbouwen, dan komt dat wel namelijk. Is het dan niet makkelijker om heel resoluut in een keer te doen? Dat hij het dan misschien gewoon vergeet ofzo? Als je dan een dekentje strak over hem heen legt ofzo ligt hij nog wel geborgen maar dit kan hij zo lostrekken en heeft hij zijn handen vrij, maar misschien kan hij dan wel beter toegeven aan de slaap. Hihi naja misschien heeft hij hem als hij drie is wel als bedkroel Lache! Oh en wat ik nog wilde zeggen, ik krijg ook veel kritiek van mensen. Wij zijn namelijk bijna altijd thuis als de kleine man slaapt, dan slaapt hij het lekkerst. En overdag lekker slapen = snachts lekker slapen (whoooooooooop vannacht van 18.00 uur tot 07.30 uur! ZALIG!) dus daar geef ik ook aan toe hoor. Laat die mensen maar lekker kleppen als ze zeuren om t zeuren (hier dus: ooh ik nam hem gewoon mee dan wende hij wel, ooh nee die van mij deed dat nooit. NOU DIE VAN MIJ WEL! Die slaapt niet in een campingbedje en NEE dat ga ik ook niet proberen, laat t kind toch lekker)
Rugligging wordt geadviseerd als de veiligste slaaphouding. De veiligste van 3 opties dus en de veiligste in z'n algemeenheid. Maar er zijn situaties waarin rugligging JUIST heel onveilig is, bijvoorbeeld bij spugende kindjes. Wij hebben om die reden Thirza destijds steeds op haar zij laten slapen: als ze dan spuugde, stikte ze er tenminste niet in, maar liep het eruit. Dat hebben we van begin af aan gedaan, met een hydrofiel achter haar rug, zodat ze niet terug kon rollen, en haar armpjes zo neergelegd dat ze niet op haar buik kon rollen. Ze heeft hier ook een tijdje op haar buik geslapen, dat was voordat ze kon omrollen, omdat ze dan gewoon beter sliep, (deels omdat ze dan minder kon zwaaien met 'r armpjes, deels ws ook omdat de druk op haar buikje de krampjes dan verlichtte). Haar hoofdje kon ze vanaf de eerste week optillen, dus dat is hier nooit het punt geweest. Die veiligheidsadviezen moet je altijd zien in de algemeenheid waarvoor ze gelden: voor de meeste kids is dat de veiligste manier, (alhoewel afgeplatte hoofdjes dus wel enorm toe zijn genomen sinds die advies geldt!). Maar er zijn op elke regel altijd uitzonderingen. Voor vastleggen zal dat ook gelden: in z'n algemeen is dit niet veilig, maar er zullen altijd kids zijn die het daarmee beter doen en voor wie het dus ook beter is.
Hier dus helemaal idem dito!! Wij zijn ook altijd thuis met slapen.. Hij slaapt hier in zijn bedje gewoon het beste en idd dat van dat campingbedje ken ik:x.. 'neem hem gewoon mee joh, hij slaapt echt wel'.. Nou dus NOT!! En idd overddag lekker slapen is s'nachts ook lekker slapen!!
Tja, ik snap het allemaal ook niet. Rugligging is eigenlijk onnatuurlijk, mijn kinderen konden dan echt niet slapen. Ze lagen op hun zij, naast me. Eigenlijk lagen ze nooit alleen als ze sliepen.