Hallo mamas, Even wat vragen over mijn dreumes en mij Ik ben thuisblijfmoeder, help wel wat andere moeders maar ben dus veel thuis met mijn dochter van 7.30 tot 18.00u. Helemaal prima, maar ook vermoeiend. Hoe/wat doen jullie op een dag? Ik ben veel bezig met huishoudelijke klusjes, was opruimen ed, houd ik ook van. Mijn dochter zit niet meer in de box maar kruipt gezellig mee. Alleen, echt spelen doet ze niet. Af en toe even achter het loopautootje, even wat met beestjes kruipen op de grond, maar verder niet veel. Ze vind het wel gezellig als ik bij haar op de grond zit, maar ze moet ook momenten alleen spelen. Waar spelen jullie kindjes graag mee, wat laat je hun doen, (ze helpt wel met was aangeven bijv) maar ze is alles snel zat en huilt vaak als ze allen op de grond is. Wat doen jullie als jullie niet met het huishouden bezig zijn, spelen met uk of ook wel wat voor jezelf? Ik hoef niet aan de tafel te gaan zitten, achter de PC of iets opschrijven, ze wil staat meteen naast mijn stoel te schreeuwen. En altijd op schoot wil niet meer, ik wil het niet, en zij heeft er niks aan want kruipt de tafel op. Op de bank even zitten hoef ik helemaal niet te doen, daar wil ze meteen bij. Tot voor kort deden we dat als het eten opstond, gingen we kijken of papa kwam. Maar nu breekt ze de hele bank af of laat zich vallen, dus ben ik ook genoodzaakt steeds rond te lopen Wordt er een beetje moe van, hoe gaat dit bij jullie? Doen wij iets verkeerd, is DL anders?? (Ps al eens eerder soortgelijke topics gehad maar wil weer even helderheid. bijv. volledig afleren op de bank? Hoe te doen als wij daar zitten bijv zondag?)
mag ik weten waarom ze niet meer in de box zit? Hier is dat nl de plek waar daniel heel lief alleen kan spelen. daniel is momenteel gek op bakjes, dingen erin/eruit etc. Auto's kan hij ook heel zoet mee zijn. En zn beren Voor de rest begint hij "boekjes lezen" ook erg leuk te vinden nu. En schoonmaken is hij gek op Als daniel mij wil helpen: wasmachien en droger in/uitladen, helpen schoonmaken, tafel dekken/afruimen (maar dat is lastiger als ze nog niet kan lopen) Maar eigenlijk kan daniel zn eigen heel goed zelf vermaken, beneden in de box, gewoon los en dan telkens bij papa in de stuurhut gaan kijken en dan weer naar mama etc
In de box gaat helemaal iet meer, al een paar maanden. Ik heb er heel erg mn best op zitten doen maar ze raakte zo overstuur dat ik hem vandaag weggezet heb. Met wasmachine helpt ze niet, in de bijkeuken vind ik het veel te koud en vies. Wel helpt ze met ophangen, knijpers aangeven enzo. Ik hang (nu) de was boven en daar kruipt ze graag heen en weer de kamers in, ze is daar liever dan beneden, wel handig soms maar kan slecht heel de dag boven zitten En ja omdat ze niet loopt gaat de rest minder handig. Dingen in en uit bakjes vind ze wel even leuk maar niet zo lang.. Autos rijd ze éen rondje mee, poppen is ze bang voor.. Boekjes gaat goed als we samen lezen, niet alleen.
Op deze leeftijd hebben ze ook maar weinig concentratie, ik herken het wel. Heb je mega-blokken in huis? eeuuhh, houten-puzzels voor beginners enz? Hier was het spelen op die leeftijd vooral enorm veel rommel maken in de kamer. Ik had wel een grote plastic bak met van alles en nog wat erin. oude glazenonderzetters, lege plastic flesjes, deksels van potten, enz enz. Als het maar geen speelgoed is Dan gingen ze al die rommel eruit halen en onderzoeken, hiermee waren ze soms wel een half uur bezig. En waarom wil je de bank weren? Misschien begrijp ik het niet goed. Misschien moet je haar leren hoe ze zelf op de bank kan klimmen, en dan weer eraf kan klimmen (via haar buik). Als ze dat gaat oefenen is ze wel even bezig en kun jij ondertussen rustig ernaast zitten
Misschien is het een beetje een lastige leeftijd, maar Julia is net iets ouder en speelt heel veel alleen. Niet dat ik er niet ben hoor, en we spelen ook wel samen, maar ik kan gerust een beetje computeren ondertussen, of afwassen, wat huishouden doen, geen probleem! Wat hier goed helpt is wat aparte dingen in de kast houden. Zo pak ik de duplo soms voor haar, of het serviesje. Dan mag ze daar even mee spelen en na een halve dag ruimen we het weer op. Dan blijft alles leuker. Ik probeer ook elke dag even iets buiten te doen. Zoals vandaag, het regent hier al de hele ochtend, dan ga ik toch even met de wagen boodschappen doen. Regenhoes er overheen, paraplu mee, zij vindt het prima! Dat breekt de dag ook weer een beetje. Misschien kun je haar zelf ook gewoon 's ochtends even een moment geven waarop ze zichzelf moet vermaken. Geef haar iets leuks, zorg dat je genoeg speelgoed en materiaal hebt, en laat haar lekker d'r gang gaan. W.b. op de bank. Julia mag wel op de bank, alleen niet staan of andere gevaarlijke toeren uithalen. Was een kwestie van honderdmiljoen keer herhalen en haar er af halen. Juist op momenten dat je er zelf bij zit kun je haar dat goed leren!
Megablokken heb ik niet, wel duplo. Ik heb 1 zon houten puzzel maar daar vind ze niet veel (meer) aan. 'Aparte dingen' geef ik haar ook wel, maar weet niet zo goed wat, en als ze er niets mee kan bekijkt ze het even en legt/gooit het weg. Wb de bank: Ik heb liever niet dat ze er zo op loopt te hossen, daar is de bank niet voor. En ik ben bang dat ze er af valt. Er af gaan ben ik mee bezig om dat te leren, zover zijn we nog niet. De bank is vrij hoog/stug en mijn dochter is bang
Wat fijn voor je! Ben jaloers We gaan ook elke dag naar buiten, maar ze zit dan in de wandelwagen dus energie kwijtraken doet ze niet. Maar voor de afleiding wel natuurlijk. Ik ben ook bezig geweest gisteravond, schreeuwen en zichzelf laten vallen betekende op de grond. Dat snapte ze wel en ze was dan weer even rustig. Maar na drie keer voel ik me wat schuldig, omdat IK zo graag wil zitten moet zij zich rustig houden.. Maar wat moet ik dan, nooit gaan zitten? Ze wil er niet af zolang ik er op zit. Ik heb verschillende bakken speelgoed apart, ik wissel het al af. Maar het meeste vind ze niet interessant Wb moment van zelf vermaken, dat doe ik ook na het eten, maar ja als ze niet speelt en mij achterna kruipt, beetje jammeren.. Doe ze altijd, dan werkt het niet echt..
Hier idd aan het leren hoe ze zelf van de bank af kan, ze wil zich er wel eens voorover af laten vallen en vind het leuk om het nu zelf te kunnen.. Quincy is wel wat jonger als jou kindje, maar waar ze mee speelt (en ook samen met het kindje van een vriendin die 16 maanden is) Alles van Little People, vooral de dingen die geluid maken en waarmee ze iets in en uit kan doen en kan rijden. Een baby keukentje, is van little tikes, is met geluid en gaten waar iets in kan. Loopauto's Als ik op zolder bezig ben speelt ze met de wasknijpers of het wasrek (wat ze als loopauto gebruikt) Dit is die keuken: Little Tikes Keuken Discover & Sound Little Tikes Keuken | 6 maanden - 3 jaar | 2010
Ziet er erg leuk uit! Zulke dingen heb ik niet, wel veel duplo. Ik ben niet zon type die 'zomaar' allemaal van dat speelgoed aanschaft.. Zal dat dan toch moeten?
Kan ze al lopen? Je kan toch buiten met haar gaan lopen, of haar met de loopwagen laten lopen? Mijn dreumes had voor ze kon lopen (voor 15 mnd) een loopfietsje met 4 wielen; daar reed ze hele stukken op, buiten en door t huis. Verder heb ik 2 dochters die gelukkig veel zelf spelen. De jongste is helemaal gek op de little people van haar oudere zus. En...als je dreumes lekker wil klimmen / laten vallen / duikelen ed, leg dan wat kussens / matras / dekens op de grond en laat haar lekker d'r gang gaan.
Nee ze loopt nog niet. Wel achter de loopauto, (er op rijden kan ze niet) buiten vind ze dat fijn maar het regent nu en binnen doet ze dat heel weinig. Ik heb ook weleens stapels kussens enzo op de grond maar daar doet ze dan weer niks mee.. Heel gek. Toch LP aanschaffen misschien? Had dat leuk gevonden voor de verjaardag maar dat duurt nog even..
Je 'moet' niets kopen hoor, alleen wat je zelf leuk, of nuttig of oké vindt. Ik denk wel dat het goed is om je dochter af en toe te prikkelen of verrassen met iets nieuws/anders dan waar ze anders mee speelt, maar dat hoeven geen complete speelparadijzen te zijn. Moeilijk hoor, wat je beschrijft. Ik denk dat ik mezelf gelukkig mag prijzen met mijn semi-zelfstandige dame van 14 maanden. Ze kan best een tijdje zelf spelen (met een bakje en wat kleine spulletjes die ze erin en eruit en erin en eruit kan doen, bijvoorbeeld). Tussendoor komt ze wel vaak naar me toe voor een knuffeltje, maar daarna gaat ze weer verder. Ze kijkt ook vaak naar wat haar broer doet, maar ook als ze alleen is vermaakt ze zich vaak wel. Ze is gelukkig niet bang en gaat keurig achteruit op haar buikje zelf van de bank af. Ze vindt op de bank rennen enig, maar dat zijn we haar aan het afleren. Er zijn alleen 2 omstandigheden waaronder er met haar weinig te beginnen is. 1. als ze honger/dorst heeft (dan moet ze NU iets te eten of te drinken, tot het moment dat ze het in haar handen heeft kan ze enorm krijsen) of 2. als ze slaap heeft. dan is ze enorm jengelig en wil alleen maar opgetild worden, en vooral: in bed gelegd, en wel NU. Maar weet je, soms kan ik niet NU iets voor haar doen. Als ik sta te koken bijvoorbeeld. Ik heb gemerkt dat ze meestal toch weer kalmeert als ik haar gewoon maar even laat uitrazen. Dan ga ik door met wat ik aan het doen ben, zij jengelt/huilt/blert een tijdje en dan bedenkt ze: nou ja, blijkbaar kan het nu niet, ik ga wel weer even spelen. Dat is dan ook het enige advies wat ik heb: probeer niet alles voor haar op te lossen, maar bied haar wat spulletjes aan en geef haar de tijd om zelf te bedenken wat ze ermee kan doen. En dan kan het heeeeel lang lijken te duren, dat ze maar zit te jammeren en te roepen. In de praktijk zal dat heus meevallen. Favoriet speelgoed van B: - speelgoed waarmee ze geluid kan maken - bakjes en kleine spulletjes, liefst met een dekseltje erbij - loopauto en loopbakfiets - en vorige week kreeg ze ineens enorme belangstelling voor knuffels en poppen, daarvoor vond ze er niet veel aan - tot vorige week vond ze puzzelstukken erg leuk, maar nu kijkt ze er niet meer naar op of om De box gebruiken we al tijden niet meer. Voorheen vooral als veilige plek als ik de kamer uit moest (toen ze zelf kon kruipen/lopen) en als veilige plek tussen de drukte van haar broer (toen ze nog niet kon kruipen). Hij gaat binnenkort dan ook het huis uit. Nou ja, het is een beetje onsamenhangend verhaal geworden, maar ik probeerde in te gaan op alles wat ik hiervoor gelezen heb.
Dankje Bri, het is ook gewoon fijn om te lezen hoe anderen de dag doorbrengen. Ik zal (weer) eens proberen haar wat te laten zeuren, maar vind het zo vervelend dat getrek aan mn benen, welke moeder kan dan nuchter blijven Ik snap het maar als zij ander speelgoed nodig heeft wil ik best eens iets kopen, dat is het niet. Maar heb eel de ervaring dat dat wat je koopt altijd net het verkeerde is. Hebben jullie dat ook? En daar vind ik LP wat te duur voor.
Zit er geen spelotheek of iets dergelijks bij je in de buurt? Dan kun je speelgoed lenen en breng je het terug als het niks is. Als ze het écht leuk vindt, kun je het altijd nog zelf kopen. Ik heb best het een en ander aan weinig-gebruikt speelgoed in huis. Dat is wel een beetje zonde, maar ja.... Gelukkig zijn het vaak fases en spelen ze ineens wel met iets wat ze daarvoor niet leuk vonden. Over fases gesproken... dochterlief hier is een brok frustratie als iets haar niet lukt. Wekenlang boze buien, totdat ze kon kruipen. Idem, totdat ze kon lopen. En de laatste tijd heeft ze het ook weer vaak, wij denken dat ze nu enorm gefrustreerd is omdat wij haar vaak niet begrijpen. Hopelijk gaat het over als ze wat (meer) woordjes kan zeggen. Dus misschien klaart jouw dochter wel enorm op als ze helemaal los kan lopen. Dat vergroot haar wereld en haar mogelijkheden om die wereld te verkennen. En brengt weer een heel nieuwe set van frustraties met zich mee....
Oh mijn nichtje heeft een oud matrasje in de woonkamer gelegd voor hun zoontje (die slaapt alleen als mama ernaast ligt, en zo hoeft ze niet 4-5uur per dag zelf op bed te liggen) Nou, als wij daar op visite komen, kun je je niet voorstellen hoeveel plezier zo'n simpel ding kan veroorzaken. Mijn neefje en onze kids kunnen echt 1,5uur op dat matras spelen. Toen ze kropen was het erop en eraf kruipen, zich erop laten vallen, rollen enz. Nu ze lopen gebruiken ze hem als trampoline Oh, en als je dit soort nieuwe dingen probeert: doe in het begin met haar mee. Ga lekker mee stoeien, speel zelf even met het speeltje. laat haar zien wat ze ermee kan.
Meer en zomaar iets kopen moet je niet doen hoor. Dat keukentje hebben we heel goedkoop bij de V&D gekocht, was afgeprijst naar €15,- hadden er nog kortingstickers bij en nog extra met airmiles betaald zodat het geloof ik op iets van €9,- uit kwam. Zelf kopen we vooral dingetjes als ze goedkoper zijn en kijken wel goed rond, vooral die little people dingen vind ik best duur. Met haar verjaardag (gister gevierd) heeft ze van V Tech de Zebra gekregen, is een loopauto, duwding en step in 1, heeft ze heel lang iets aan (ze kan alleen nog niet met haar voetjes aan de grond in de stand van loopauto, ze is best klein) We hebben ook een zand en water tafel gekregen, nog niet gebruikt, maar is wel heel leuk, vooral met dit weer..
Adi leuke tip, ik heb hier weleens kussens over de vloer of dat dikke boxkleed ofzo, ze weet prima wat ze er mee moet maar als mama de andere kant uit kijkt is het niet interessant meer.. Maar nog even, zitten jullie ook weleens aan de tafel ofzo, ik hoef maar te gaan zitten of het is huilen, al vanaf het begin. Ze wordt nu ouder en ik probeer haar duidelijk te maken dat ik ven zit, iets doe, en dat zij er niet bij kan, straks weer samen spelen. Ze gaat dan echt door het lint, geen driftbui maar uiterst verdrietig. Ze denkt dat miss dat ik boos ben?
Ja jammer, wij hebben niet veel gekregen op de verjaardag, zelf de loopauto gegeven. Ik kijk ook weleens tweedehands ofzo, vind ik niet erg. Laatst zon kralending gekocht om op tafel te zetten, bij de dokter was hij zo leuk, thuis dus niet
Sommige kinderen willen er heel graag bij zijn en vinden het helemaal niks om te worden 'buitengesloten'. Anderen nemen er genoegen mee dat je er zit, ook al ben je niet met ze bezig. Blijkbaar hoort je dochter meer bij de eerste categorie... Soms kan mijn dochter wel wat om de tafel heen spelen, maar dan stoot ze toch wel vaak haar hoofdje, dus ik moet vaak in troostmodus. Onze eettafel staat naast een heel groot raam, ze vindt het soms erg leuk om daarvoor te zitten en naar buiten te kijken (en heel hard te roepen naar de trams en vrachtauto's die langskomen, hoe groter hoe leuker. ook hondjes worden altijd nageroepen met een soort wwwwfff!). Houdt ze zeker een kwartier vol denk ik. Ik kan het beste iets aan tafel doen, als zij ook aan tafel zit. Om iets te eten (bordje fruit of een boterham), of met een puzzel. Ik heb haar pas papier en potloden gegeven, maar daar vond ze niet veel aan. Ze vond het leuker om papieren en boekjes door elkaar heen te rommelen. Als ze het beu is, kwakt ze alles op de grond en zegt dan o-o. En kijkt mij verwachtingsvol aan of ik het even voor haar wil oppakken.
Ik herken het wel een beetje, al speelt ze hier toch wel redelijk zelf. Ze vindt het hier soms wel leuk om bij haar bak met speelgoed te staan en er van alles uit te halen. Poppenbuggy vindt ze ook erg leuk, maar dan moet ze kunnen lopen. Loopauto is hier ook oke, bij de oppas doet ze niks anders dan erop zitten. Hier thuis iets minder. Hier zit ze gelukkig wel in de box, kan ik even m'n eigen ding doen. Op de grond speelt ze vaak even en vraagt dan wat aandacht. Wat lekkers in een bakje wil ook nog wel helpen, gewoon wat rozijntjes of volkoren cracker in stukjes of fruit. Als ik de op bank zit met de laptop wil ze er ook vaak bij, dat doe ik dus ook maar vaak als ze op bed ligt. Aan tafel zet ik haar in haar stoel erbij maar dat is ook niet al te lang leuk. Buiten vindt ze de zandbak en een bal ook leuk, maar met dit weer geen doen. Fietsen en wandelen is hier ook groot succes. Maar wij zijn hier ook even toe aan wat ander speelgoed. Ik kijk gewoon even op marktplaats, vindt het ook allemaal duur en dan zet ik wat we nu hebben wel even weg, dan wisselen we ook maar even wat om. Hier heb ik ook duplo maar daar doet ze ook nog niet zoveel mee. Boekjes, dingen met geluid, blokjes stapelen e.d. vindt ze hier wel interessant. Maar ze gaat bijv. niet rustig samen met mij een boekje lezen, nee dat wil ze allemaal zelf doen. Ik probeer haar te leren dat ze op de bank moet zitten, dus niet staan en heen en weer lopen. Ze heeft wel door dat ze zich er achteruit af moet laten glijden, maar in haar enthousiasme gaat het vast een keer fout en wil niet dat ze overal op de banken gaan springen en doen.