Weer een vraag: vrij krijgen voor 20 weken echo.. probleem!!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Anne1985, 22 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Phoe, ik zit in een vervelende situatie op mijn werk..

Over twee weken heb ik de 20 weken echo. In verband met de drukte/vakantie kan die alleen op dat tijdstip, op die datum gemaakt worden óf pas 3 weken later.. voor een 20 weken echo vind ik (en de gyn) dat echt te laat...

Nu heb ik vorige week vrijgevraagt, eerder was de afspraak nog niet gepland. Roosters worden bij ons maanden van te voren gemaakt. Mijn baas geeft aan te weinig personeel te hebben dus dat ik moet ruilen met een collega zodat hij niet met een gat komt te zitten. Nu heb ik werkelijk alles geprobeerd, maar ruilen lukt niet. Er is echt NIEMAND waarmee ik kan ruilen.. Later beginnen/eerder weggaan is ook geen mogelijkheid.

Dit heb ik gevoden op de site van SZW:

Andere werktijden
    U kunt met uw werknemer afpreken om haar werktijden aan te passen. Uw werknemer heeft in ieder geval recht op:

- zwangerschapsonderzoek onder werktijd

Nu vraag ik mij af.. kan mijn werkgever het maken om mij geen vrij te geven? En kan ik het maken om te weigeren te komen omdat ik 'recht' heb op zwangerschapsonderzoek onder werktijd??

Wat vinden jullie?

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Andere werktijden
    U kunt met uw werknemer afpreken om haar werktijden aan te passen. Uw werknemer heeft in ieder geval recht op:
    - zwangerschapsonderzoek onder werktijd

dit zegt alles al. Jij hebt recht op vrij te krijgen en hun hebben geen poot om op te staan. dus gewoon zeggen. ja sorry , maar kan niet op een andere dag het is een MEDISCHE echo! en ik ben er dan dus niet, aangezien het wettelijk geregeld is dat ik daar vrij voor krijg.

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

#3 lennylenn, 22 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2010
    Mooi dan heb ik ook metteen antwoord op mijn vraag:D volgende week vrijdag moet ik ook een echo maken maar ook bij mij precies hetzelfde verhaal. te weinig personeel en niet kunnen ruilen.

dan moeten ze maar een uitzendkracht bellen.

vervelende bij mij is alleen dat 1 collega afweet van mijn zwangerschap. de rest heb ik het nog niet verteld. zelfs mijn baas niet en eingelijk wil ik hte ook nog niet vertellen vooral niet aan de vervangende managers die hun klep nooit kunnen houden. wat moet ik dan zeggen? waarom moet ik dan vrijdag om 12.30 weg? ik wil het echt nog niet vertellen

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volgens mij staat er in de wet dat je ook voor doktersbezoek vrij krijgt, wanneer het echt niet buiten werktijd is te plannen.

5. Loe

Loe Niet meer actief

Je krijgt inderdaad vrij, als je zelf alles geprobeerd hebt om buiten werktijd de afspraak te maken. Dus als het alleen dan kan, heb je er 'gewoon' recht op! Succes!

6. lennylenn

oow mooi want het valt ook niet buiten werktijden te plannen. ik begin erg vroeg 07.00 en ben pas om 16.45 klaar. eer ik dan in de buurt van de v.kundige zou zijn is het al bijna 18.00

en omdat ze mijn vrije dagen pikken vertik ik het om een andere afspraak te maken zodat ik op mijn vrije dag kan gaan.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Hoezo pikken ze je vrije dagen dan?

8. lennylenn

lees: dit ben ik toch niet verplicht...

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Er wordt wel van je gevraagd om te proberen de afspraken zoveel mogelijk buiten of aansluitend aan werktijd in te plannen. Lijkt me ook logisch. Maar in een aantal gevallen kun je gewoon niet anders dan onder werktijd een afspraak te plannen.

Aangezien het medisch is cq zwangerschapsgerelateerd mogen ze je wettelijk gezien geen vrije dagen in rekening brengen.

10. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Nou, voor zover ik weet moet je werkgever je de mogelijkheid bieden om dergelijke onderzoeken te ondergaan, dwz ze mogen je daarvoor geen verlof weigeren. Maar ze mogen wel verlangen dat het van je verlofdagen afgaat.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    #11 Hopmarjanneke, 22 jul 2010
    Laatst bewerkt: 22 jul 2010
    Volgens mij mag dat dus niet.
    maar ik ga ff googlen. ;)

Edit: ik heb dus ongelijk! Het is per bedrijf verschillend geregeld. Het ene bedrijf staat dit toe zonder inhouding van je uren is. Andere bedrijven vragen wel van je een bezoek aan de huisarts van je verlofuren in te houden.

Ben nog aan het kijken hoe het nu zit met die medische echo's

12. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Uit onderstaande link + quote maak ik op dat je zeker wel onder werktijd zwangerschapscontroles mag hebben, dus dat zijn m.i. ook echo's.

SZW – Zwanger en werken – Zwanger en veilig werken: informatie voor werknemers

13. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    dit is njiet waar...je hebt voor dokter/tandarts/gyn/vk.. altijd recht op onderzoeken onder werktijd. een werkgever is verplicht om je hiervoor vrijaf te geven en hij moet die tijd zelfs doorbetalen..aan dat doorbetalen (dus tijd van werkgever) zit wel vaak een door de cao bepaald maximum aan.. bijv. tandarts bezoek max 2u. in de baas zijn tijd.. ben je langer weg dan kost het je je eigen verlof uren/dagen..hetzelfde geldt voor je vk/gyn bezoek...Kun je dit niet buiten je werktijd om plannen dan kan dit onder werktijd.. als je bijv. voor de 20 wk echo een hele dag vrij wilt kost het je wel verlof waarschijnlijk..ga je na de echo weer (terug) naar je werk dan is het tijd van de werkgever...

laat je niet in een hoek drukken.. je hebt als werknemer plichten, maar ook (zeker als zwangere) veel rechten.. dat schijnen werkgevers voor de handigheid maar al te vaak te vergeten...

14. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    bovenstaande geldt overigens ook straks voor de bezoeken aan het consultatiebureau!!

15. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Met veel pijn en moeite is het gelukt. Ik heb mijn standpunt ingenomen en duidelijk gemaakt dat ik het zelf ook niet leuk vond maar dat ik echt niet kom. Uiteindelijk zijn we overeengekomen dat ik twee uurtjes kom werken, om de grootste drukte op te vangen. Natuurlijk vind dat dat helemaal niet erg maar vind het wel jammer dat het allemaal zo moeilijk gaat... Ik voel me bijna schuldig dat ik zwanger ben!!

16. claudianoa

claudianoa Fanatiek lid

13 sep 2009
    1.724
    0
    0
    je hebt er gewoon recht op hoor of het nu een 20 wkn echo is of een standaard controle bij de vk.
    ik kan ze 9 van de 10 keer ook niet buiten werktijd plannen en ben er dan gewoon een uurtje max tussenuit tussendoor maar dat recht heb je gewoon

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb één vrije dag in de week en plan dus alle bezoekjes aan de vk op die dag. Vind ik niet meer dan logisch. Maar laat de vk nou net op die éne dag geen echo's doen. Dat moest dus wel onder werktijd. Nou, daar ga ik me echt niet schuldig over voelen hoor. Als het niet anders kan, dan heb je er gewoon recht op. Maar inderdaad: geen hele dag. Voor en na de echo kun je gewoon werken. (Tenzij je een rare uitslag krijgt natuurlijk. Dat had ik ook afgesproken: als er iets niet goed is, kom ik diezelfde dag niet terug!)

Hetzelfde doe ik met bezoek aan de ha: ik probeer het buiten schooltijden te plannen. Maar als dat niet lukt, blijf ik echt niet een week rondlopen met klachten. Dan maar een keer in de tijd van de baas. Gelukkig wordt daar bij ons niet moeilijk over gedaan.

Wat ik wel irritant vind, zijn partimers die onder werktijd bijvoorbeeld naar de halfjaarlijks controle van de tandarts gaan. ;) Dat kan dus wèl gewoon op een ander tijdstip, denk ik dan.

18. p1982

p1982 Niet meer actief

als jij 1 of meerdere dagen vrij bent in de week is de werkgever je niet verplicht je vrije uren te geven om naar de dokter/tandarts tegaan je moet dit plannen op je vrije dagen

alleen als je dokter etc niet werkt op die dag maar dat is zelden

19. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Wanneer je tandarts of dokter niet op jouw vrije dagen kan is jewerkgever WEL verplicht om je vrije tijd te geven hiervoor!!!!

uiteraard is het wel aan jou om te proberen dit zoveel mogelijk buiten werktijd om te plannen.. soms is dit gewoon niet mogelijk..

hier is bijv tandarts bezoek een drama.. drukke tandarts..weinig keuze n dagen of tijd.. gelukkig weet ik die afspraken van te voren en zorg ik dat mijn werkgever hiervan op de hoogte is zodat hij mij om die dagen heen kan roosteren...

20. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0

Ik heb hier al wat discussies over gevoerd met mijn werkgever maar die blijft bij het standpunt dat het van mijn eigen verlof afgaat. Dus tja, wat doe je dan. Ik werk notabene bij een rechtbank, ik mag hopen dat men op de hoogte is van deze wet- en regelgeving. Ik wil heel graag dat jij gelijk hebt hoor ;), maar tot nu toe kan ik geen enkel artikel vinden waarop ik me kan beroepen en waaruit blijkt dat het doorbetaald wordt.

Deel Deze Pagina