Snap niks van die test!!

Discussion in 'De lounge' started by Saja87, Jul 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Oke dan zeg ik dit:

Wit 4 kantje met zwarte +

Dit omdat er in de bovenste en middelste rij 2 witte figuren zijn met zwarte tekens.

( oke dat is me duidelijk maar die dingen die ik in de test krijg zijn echt heel ander en veel onduidelijker naar mijn idee.)

2. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

Aug 21, 2008
    3,438
    6
    38
    Female
    Almere
    @Greyhound
    Het gaat erom dat zelf het inzicht ontwikkeld. Als je het voorzegt is het achteraf altijd logisch. ;)

3. Greyhound

Greyhound Actief lid

Feb 27, 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL

Deze is wat makkelijker denk ik.
    Er komt per rij steeds eentje bij. En het figuurtje blijft hetzelfde, steeds een rondje, steeds een schuine vierkant, steeds een driehoek.
    dus antwoord c.

4. Alexandra2008

Aug 21, 2008
    3,438
    6
    38
    Female
    Almere
    Je weet niet of er in de bovenste rij 2 witte figuren met zwarte tekens zijn, want 1 vakje is verborgen.

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja die is erg makkelijk.

Probeer wat dingen van die test te kopieren maar t lukt niet:(

6. Greyhound

Greyhound Actief lid

Feb 27, 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat weet ik. Maar als je echt niet weet wat je er mee aan moet kan een voorbeeldje wel helpen om tot inzicht te komen.

7. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Soms is het ook handig niet naar de hele opgave te kijken maar naar de figuren op zich. Al de figuren bestaan uit 2 delen, een doorzichtig en een ingekleurde. Kan dus maar 1 optie zijn.

Het verborgen vakje is alleen om aandacht te trekken.

8. Greyhound

Greyhound Actief lid

Feb 27, 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah ik zie nu wat je bedoeld, ik heb een heel stuk van geplaatste berichten gemist. Sorry!

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

heb net die test even gedaan (aanmelden mag altijd)

maar ik snap wat je bedoelt op welk niveau moet je het doen? ik heb met nu op mbo 4 gedaan en dat ging goed zit in het achterste hokje van u lost problemen veel sneller op als andere met een mbo opleiding bladiebladiebla.

tis goed kijken hoor en zoals met dat rekeningen pen en papier erbij pakken dan gaat het heel snel en bij de figuren echt logisch denken en tellen

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hij moet op VMBO niv.

Nu heb ik mbo4.

Maar ik ben gewoon echt niet goed in dat soort dingen:)

De oefen vragen gaan goed en dan denk ik ohh dat is makkie maar als dan de echte vragen komen dan zie ik alleen maar figuurtjes en ben ik de logica gewoon kwijt:(

11. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hm ik ben ook echt niet goed in dit soort dingen...ik had ook wit vierkantje met zwart kruisje...

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wij kunnen je wel helpen maar als je het inzicht mist houdt het op tenzij je heeeeeeel veel oefent. De uitleg hier kan je wel op gang helpen. Ik zie het altijd snel maar uitleggen kan ik het niet. Heb het wel meestal goed.

13. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar wat ik gewoon niet snap is dit:

Het is een functie als receptioniste ( dit doe ik al vanaf mijn 17e al bijna 8 jaar dus ) Ik heb bij div ministeries gewerkt en bij de reclassering heb daar genoeg onverwachte problemen op moeten lossen ( succesvol ) En dan heb ik het niet over systemen die niet werken oid.

Iemand die dus geen kei is in die testen maken dat betekend toch niet dat die gelijk geen problemen op kunnen lossen?

Ik ben dus heel erg bang dat ik tijdens de sollicitatie procedure hier op afgerekend word terwijl ik echt 100% zeker weet dat ik het kan ( alleen die test dus niet )

Dus eigenlijk wat Daantje al zei iemand kan die test met vlag en wimpel halen maar als er daadwerkelijk wat gebeurd misschien niet handelen oid.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Het gaat bij deze testen niet om praktische problemen oplossen, maar om inzicht in patronen. Het is onderdeel van een intelligentietest (officieel: van een cognitieve capaciteitentest), niet meer en niet minder. Als receptioniste, of in welke functie dan ook, hoef je dat soort problemen (wat is het volgende figuurtje) natuurlijk nooit op te lossen. Maar het is wel een maat voor je denkniveau. Niet de enige maat, en de meeste mensen scoren op het ene onderdeel hoger dan op het andere. Maar er wordt een vergelijking gemaakt met het gemiddelde van jouw opleidingsniveau, en als je daar ver onder valt zullen ze kijken of dat een reden heeft, of dat je het niveau gewoon niet hebt.

Die test is natuurlijk nooit het enige selectieonderdeel. Of je in actie komt als er iets moet gebeuren wordt op andere manieren getest.

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja ik krijg dus een gesprek en die test waar ik nu doe oefen test van liet zien meer niet.

16. Alexandra2008

Aug 21, 2008
    3,438
    6
    38
    Female
    Almere
    Ik zou het ook raar vinden als je alleen op die figurenreeksen wordt afgerekend hoor. Lijkt mij dat je verbale capaciteiten minstens zo belangrijk zijn. (Ik ben zelf weer minder vaardig met cijfers, maar maak dat dan op andere vlakken weer goed.) Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer waardevolle eigenschappen denkbaar, dus ze zouden naar het totaalplaatje moeten kijken. Laat je maar niet intimideren. Je hebt een hoop werkervaring en zo te horen sta je heus je mannetje wel.
    Wees ook niet te bescheiden om jezelf aan te prijzen! Heel veel succes! :)

17. Bri

Bri Niet meer actief

Inderdaad: ga uit van je kracht. In het gesprek kun je vertellen hoe het in je vorige baan ging, en hoe je daar moeilijke situaties hebt afgehandeld.
    Misschien helpt het als je vooraf zegt dat je je zenuwachtig maakt over die test, omdat je daar niet goed in bent. Dan kunnen zij je misschien geruststellen over hoe zwaar ze die meewegen, en heb jij het in elk geval gezegd. En weet je dat je niet hoeft te gaan overcompenseren in het gesprek; je kunt daar gewoon jezelf zijn.

Succes trouwens!

18. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,271
    50
    48
    Ik snap je angst. Heb dat nl. zelf ook ooit gehad voor een secretariële functie. Daar moest ik ook een of andere test voor doen en niet gehaald, dus functie niet gekregen. Terwijl ik die functie ook met gemak had kunnen doen. Was overigens wel een ander soort test als die jij nu hebt.
    Ik voelde me daar echt behandeld als een test en niet meer als persoon. Bij een bedrijf dat zo met mensen om gaat, wil ik niet eens werken, dus achteraf was ik wel blij dat ik de baan niet heb gekregen.

Dus ja ik snap jou heel goed. Ik hoop alleen niet dat ik je nou nog banger heb gemaakt :p

19. Triskele

Triskele Niet meer actief

ik vind dat soort plaatjes echt niets met probleemoplossond vermogen te maken hebben, ik heb diverse bedrijven geleid en vroeger op school maakte ik deze met gemak en nu heb ik er moeite mee terwijl ik juist op de zaak ben gegroeid, als je het zou oefenen zou je denk ik wel meer kunnen behalen, ik heb het even met de kids erbij gedaan en dan gaat het op zich goed maar niet zoals ik vroeger op school zou halen.

Ik kan het ook niet uitleggen het is voor mij meer gewoon logica, je kijkt ernaar er ziet het, zo niet dan kijk je naar de rest en ga je "elimineren" van mogelijkheden.

Ik vind dit soort testen zo weinig zeggen over mensen en een bedrijf die zo kortzichtig te werk gaat zou ik eerlijk gezegd niet willen werken.

20. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Ik ga het ook even proberen!

Share This Page