Menstruatie altijd 14 dagen na ovulatie?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Eli05, 28 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eli05

Eli05 Niet meer actief

Ben ik nu zo mis te denken dat de menstruatie altijd 14 dagen na de ovulatie volgt? Ik weet dat het moment van ovuleren kan verschillen. Maar je moet je menstruatie toch altijd 14 dagen na de ovulatie krijgen, toch? Wat zou een reden kunnen zijn als de menstruatie niet 14 dagen na de ovulatie start? Uiteraard is zwangerschap één van de redenen. Maar ik ben drie maanden geleden eens 5 dagen over tijd geweest. Het was geen zwangerschap, omdat de testen telkens wit waren. Sindsdien is mijn cyclus een beetje ontregeld. Dus vraag me af waar het kan aan liggen als je menstruatie uitblijft en je je ovulatie 100% zeker weet (door ovulatietesten).

2. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Bij sommige mensen is de menstruatie inderdaad altijd 14 dagen na ovulatie. Maar lang niet bij iedereen. Je Luteale Fase (LF) kan volgens mij variëren tussen de 7-20 dagen. Sommige dames hier die altijd een korte LF hebben gebruiken medicatie om deze te verlengen.

Maar als jouw cyclus nu langer duurt kan je eisprong ook een keertje later zijn geweest? (Al weet ik niet precies hoe dat zit met de ovulatietesten erbij)

Ik denk dat zaken als stress en hormonale wisselingen (overgang/zwangerschap/anticonceptie wijziging) de meeste invloed hebben.

3. Eli05

Eli05 Niet meer actief

@zeilbootje Oh, dat wist ik helemaal niet! Dacht dat de folliculaire fase kon variëren. Maar ik wist niet dat de luteale Fase ook nog eens een eigen ritme had. Stress zal inderdaad bij mij de grote factor zijn dat zorgt voor de onregelmatigheden.

4. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Met ovulatietesten weet je je ei eigenlijk niet 100% zeker. Normaal springt ie 24-48 uur na positieve test, maar soms lukt het toch niet en probeert je lichaam het even later nog een keer. Als je temperatuurt heb je meer zekerheid dat hij ook echt gesprongen is, omdat je temperatuur daarna omhoog gaat. 100% zekerheid heb je eigenlijk alleen met een echo.
    De lengte van de luteale fase is per persoon wel aardig vast, maar inderdaad niet voor iedereen 14 dagen.

Leraje vindt dit leuk.
  5. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Je ei springt ook niet 100% met een positieve test. Het is puur een LH piek die op dat moment het hoogst is, maar eigenlijk wil dat nog niks zeggen. De eisprong kan idd volgen daarna maar hoeft niet. Misschien dus een later ei gehad? Of stress o.i.d. idd, kan vanalles zijn..

6. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Bij mij wissekt mijn lf van 8-14 dagen :confused: alhoewel sinds 2e MA max 12 dagen. Lijkt alsof mijn lf zich aan eisprong dag aanpast waardoor ik altijd op een cyclus van 28/29 uitkom..heel apart

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De luteale fase hoort tussen de 10 en 18 dagen te zijn. Het kan per vrouw verschillen en ook nog eens per cyclus.

Deel Deze Pagina