Ja, absoluut, als mensen hun verantwoordelijkheden niet nemen moeten er conseqenties aan verbonden zijn. Maar dat werkt idd beide kanten op.
Nee, en ik zou zelf ook nooit zo reageren. Ik hou niet van steekvlamreacties. Alleen werden bepaalde meningen hier, na een uitleg, niet bepaald kuiser. Alle kritiek op maatschappelijke problemen daargeleten, racisme is een diepgeworteld probleem en we moeten niet denken dat we er vanaf zijn, of dat het relatief is. Je uitspreken ertegen is denk ik het enige dat helpt. Non-racist zijn is (niet) meer voldoende, we moeten anti-racist zijn. En ik denk dat de 'linkse partijen' deze noodzaak nog een beetje snappen en er de ernst van inzien. Dan moet het echt gaan over racisme, niet een woord dat te pas en te onpas op tafel wordt gegooid. Dan verliest het woord ook zijn betekenis, en dat is pas echt erg want dat is het begin van gelaten acceptatie.
Mijn vader noemt ons (koophuis, twee vaste banen, twee kindjes) hippies. Dus van mijn omgeving moet ik het niet hebben
Wat er hier gebeurd in dit topic, gebeurd in het dagelijks leven heel vaak. Iemand spreekt haar mening uit, vervolgens wordt deze persoon gelijk als racist bestempeld en daarbij tevens ook alle Wildersstemmers. Deze persoon gaf aan dat criminelen vaak Marokanen zijn en dat ze zelf ook bestolen is door Marokanen. Ze heeft niet gezegd dat alle Marokanen criminelen zijn. Maar ze wordt wel uitgemaakt voor racist. Wat heeft het voor nut om iemand tot racist te bestempelen, zoiets is best een flinke aanval. Waarom wordt er zo fel op haar gereageerd? Er wordt zo snel met het woord racisme gegooid dat mensen zich inderdaad aangevallen voelen. Wanneer ben je nu werkelijk een racist? Want heel veel mensen bedoelen het helemaal niet verkeerd. Zij hebben vaak een vertekend beeld maar daar wordt grotendeels aan mee gewerkt door de media en een eigen referentiekader. Als je bij opsporingverzocht ziet dat de meeste criminelen die daar voorbij komen Marokaans zijn, dan is het toch logisch dat je dat in gedachte houdt. En als je bestolen wordt door Marokanen, dan hou je dat ook in je hoofd. En als je je daar vervolgens over uitspreekt en het woordje Marokanen noemt dan ben je een racist. Veel mensen voelen zich daardoor in het nauw gedreven, aangevallen, zij hebben het gevoel zich constant te moeten verantwoorden, en ik denk dat dat veel mensen beweegt om voor Wilders te stemmen.
Ik heb me zo niet uitgelaten, al vond ik haar vergelijking niet juist en vooral op emoties gebaseerd. De media (en dus ook Opsporing Verzocht) geven een bepaalde perceptie die gekleurd en subjectief is. Dat betekent niet dat 'meer Marokkanen' crimineel zijn. Er is al onderzocht dat deze aanname statistisch gezien niet klopt. Ik zou zo iemand geen racist noemen, maar het zou wel fijn zijn als mensen bereid zijn te zien dat ze belazerd worden door bepaalde volksmenners die 0 aan hun zorgen en problemen zullen kunnen doen. Echt racisme blijft te vaak onbestraft. Dat is de andere kant van het verhaal, en aan die kant heb je ook mensen met bepaalde percepties en referentiekaders. Die moet je dichter bij elkaar brengen, alleen zo kan je behoorlijk samenleven, ipv alles te splijten zoals Wilders doet.
Ja, hier ben ik het helemaal mee eens. Wat er hier in dit topic gebeurd is een goed voorbeeld van de verdeeldheid die is ontstaan binnen onze bevolking. Wat meer begrip voor beide kanten zou heel veel oplossen.
Inderdaad, ik zag net dit bericht passeren: "43% van de Belgen schrikt als hij een moslim ziet." Ik vind het al knap dat je iemand als moslim kan herkennen, want bij sommige hipsters met dikke baard zie ik het verschil niet Daarbij is ook niet iedereen met een 'Midden-Oosters' uiterlijk moslim, maar we zijn alle gevoel voor nuance kwijt. Ik vind het ook raar om 'bang' te zijn omwille van iemands uiterlijk. Dat je 's nachts niet graag langs een groepje loopt kan ik me nog indenken, maar dan doet afkomst niet terzake. Als we gewoon niet direct uitgaan van het slechtste in elkaar, maar elkaar met een beetje goeie wil benaderen (en dat moet van twee kanten komen), moet het toch mogelijk zijn om gewoon normaal samen te leven?
Maar ervaringen van mensen zijn ook subjectief en gekleurd. Dat heeft lang niet altijd wat met de media te maken. Mijn vader stemt op Wilders, daar kun je van alles over roepen en ik ben het er ook niet mee eens. Ik begrijp vanuit zijn ervaring wel waar het vandaan komt (zowel mijn zus en moeder zijn beiden verkracht door een marokaanse man). Nu zijn er minstens evenveel "nederlandse" verkrachters, maar dat soort voorvallen kleurt jouw beeld. Ook al wil je dat misschien niet. Toen mijn jongste zusje met een marokkaanse jongen thuis kwam, had hij daar best moeite mee in het begin. Bleek een prima jongen te zijn en toen was het ook goed, maar ik kon hem dat niet eens echt kwalijk nemen.
Bij zo'n heftige gebeurtenis snap ik wel dat het anders is. Maar hij heeft nu wel een Marokkaanse schoonzoon? Betekent toch dat het wel gaat, als je elkaar maar leert kennen?
Het is inmiddels uit, maar dat ging op een gegeven moment prima idd.Dat het uit ging, lag aan mijn zusje, niet aan hem. Mijn vader zijn ex is Antiliaans, dus hij is ook niet per definitie racistisch, maar nadat mijn moeder was verkracht (al jaren geleden) kreeg ze het advies dat ze maar moest verhuizen, anders was ze niet veilig. Die man liep na 2 maanden weer vrij rond. En ja, dat kleurt je beeld.
Wraakroepend dat die straffen zo laag zijn. Dan snap ik wel dat je wordt aangetrokken door iemand die stoere taal spreekt en belooft dat allemaal op te lossen.
Dat precies! En dat is zo jammer, want het is niet nodig. Het is volgens mij omgekeerde wereld als het slachtoffer moet verhuizen, omdat ze anders niet veilig is. En dan ligt het nog per persoon verschillend hoe goed jij zaken kunt relativeren. Mijn moeder is slachtoffer (en zus), maar mijn moeder zou nooit op Wilder stemmen, zij kan dat veel breder zien gelukkig. Maar wil alleen even aangeven dat ik wel snap waar het in sommige gevallen vandaan komt, al dan niet terecht.
Omdat deze discussie inmiddels wel erg off topic verloopt doen we 'm dicht. Met vriendelijke groet, Beheer Zwangerschapspagina.nl